Náš test: Lexus RX 450h – výběrové ticho
2. 6. 2016
Do našeho redakčního testu se dostal nový Lexus RX 450h. Již 4. generace luxusního SUV vsadila na extravagantně výrazný design karoserie a zcela nový interiér. Sofistikovaný hybridní pohon všech kol sice zdědil po svém předchůdci, ale nezapomněl ho vylepšit. Představujeme vám tak jedno z nejlepších hybridních SUV na trhu, které se těší pozornosti mnoha zvídavých pohledů.
Díváme se
Nový RX přináší oproti svým předchůdcům v minulých, a tvarově usedlejších generacích inovativní pojetí designu karoserie. Ta značně narostla na rozměrech, ale působí mnohem mladistvějším a dravějším dojmem. Vůz mě na první pohled ohromil. Bezpečně ho nezaměníte s žádným jiným luxusním SUV – je to originál, a to se mi líbí. Vozu dominuje velká, široce rozevřená maska chladiče, která je poznávacím znamením většiny nových Lexusů. Ostře lomené a protažené linky diodových světel i trojúhelníkové tvary předního nárazníku dodávají vozu dynamický a neotřelý vzhled. Pod široce vykrojenými blatníky zdobila vůz 21 palcová litá kola, která na RX skvěle pasují a podtrhují celkovou dramatičnost a dynamiku tvarů. Ta vynikne nejen při osobním bližším pohledu na auto, ale zejména během jízdy. Boční prolisy karoserie s ostře vyhraněnou zádí trochu připomínají divokou kočku před výskokem. Záď skrývá jeden příjemný detail v podobě loga, které slouží k bezdotykovému otevření kufru. Exteriér hodnotím jako nadmíru povedený, líbila se originalita tvarů a jedinečný look.
Nasedáme
Stejnou, ne-li větší pozornost věnoval Lexus interiéru. Jakkoli je RX dramatický zvenku, po nastoupení do kokpitu se vše rázem uklidní. Interiér je proveden precizně a především útulně. Ruch z ulice po zavření dveří zcela utichne. Lexus věnoval zvláštní péči odhlučnění kabiny, které je na špičkové úrovni. Jen těžko byste hledali v daném segmentu lépe odizolovaný prostor pro posádku. Testovaný vůz měl interiér s dekorem v provedení světlého bambusu a dřevěným volantem. Tyto prvky vypadaly velice prémiově, rovněž oživily celý interiér. Panoramatické vysouvací střešní okno jen dotvářelo vzdušnost celé kabiny. Retro analogové hodiny představují zajímavý doplněk.
Palubní desce dominuje opravdu velkorysý multifunkční 12,3″ displej, centrum ovládání všech funkcí vozu, kterých je nepřeberně. Na velkém displeji vynikne především mapa navigace, lze ho však i rozdělit, aby zobrazoval několik informací dohromady. Snad jen trochu zamrzí, že obrazovka nezajíždí do palubní desky jako například v konkurenčním Audi. Testovaný model disponoval multimediálními přehrávači pro posádku. Ovládání infotainmentu je nově řešeno pomocí jakéhosi joysticku či myši. Zkoušela jsem různá nastavení citlivosti ovládání, ale v nepřeberném množství funkcí byla orientace systémem trochu krkolomná. Za jízdy je však nepřesnost ovládání trochu frustrující a klasické dotykové kolečko by bylo lepší. Jde spíše o zvyk. Dílenské zpracování je příkladné, není mu co vytknout. Interiér působí jako celek velice prémiově a je příjemné v něm být, je to oáza klidu a pohody. Prostor na zadních sedačkách je velkorysý, sedadla jsou polohovatelná a klimatizovaná i zde. Zavazadelník nabízí 539 litrů, což není mnoho, ale je třeba brát v potaz, že pod víkem je uložena plnohodnotná rezerva s kompresorem a příslušenstvím.
Jedeme
Jízda v RX je čirou radostí. Příkladné je odhlučnění podvozku a motoru. Složitý hybridní pohon v sobě kombinuje benzínový šestiválcový motor V6 o objemu 3,5 litrů a dva elektromotory. V praxi to znamená, že vůz je možné při klidné jízdě držet pouze v režimu elektromobilu, a to až do rychlosti 60 km/h. Čistě na elektřinu se dá urazit bez sepnutí benzínového motoru cca 3 km, vyžaduje to však přesnější práci s plynovým pedálem. Při popojíždění po městě mezi semafory se tímto způsobem dá ušetřit nemalá část pohonných hmot. Nemusíte se obávat, že elektřinu budete muset extra dobíjet. Baterie elektromotoru se dobíjejí samy za jízdy. Spolupráci motorů a přesuny energie je možné sledovat přímo na displeji. Razantnější sešlápnutí plynu znamená spolupráci obou hnacích jednotek a zapojení celkového kombinovaného výkonu 300 koní.
Dynamika je dostatečná, a přes 2 tuny vážící vůz se rozjede na stovku za 7,7 sekund, pocitově mi připadalo, že to je i méně. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h. Vyšší rychlosti nedělají dobře bateriím. RX nabízí hned několik jízdních režimu – eco, normal, sport a sport+. V posledních dvou jmenovaných má auto ostřejší reakce, benzínový motor je neustále v pozoru. Nejčastěji jsem využívala právě normální mód, při kterém je pohodlí při cestování největší. Spotřeba během testu se pohybovala kolem 10l/ 100km, což se může zdát hodně, ale bylo to především volenými trasami, kdy paradoxně spotřeba po městě je menší než mimo něj, což má na svědomí právě hybridní systém a větší využívání elektromotorů.
Hodnotíme
Nový RX ušel od své první generace pořádný kus cesty. Dnes o něm můžeme říci, že je jiný než ostatní prémiová SUV. Ať už je to vyspělým hybridním pohonem, úrovní pohodlí nebo bezkonkurenčním klidem na palubě při cestování. Vůz učaruje kvalitním a prostorným interiérem, předvídatelným a jistým chováním na silnici. RX není šedou myší v segmentu velkých aut, ba právě naopak svým zpracováním budí emoce, a to je dobře. Menší komplikací může být ovládání palubního systému, ale myslím si, že to Lexus v brzké době napraví. Lexus RX 450h má moje sympatie.
Základní cena testovaného modelu RX 450h ve výbavě Luxury AWD (230 kW) je 2 170 000 Kč. Náš vůz s příplatkovou metalízou a panoramatickým střešním oknem stojí 2 252 000 Kč.
Více na webu Lexus