Rumunsko s Audi Q3
18. 7. 2016
V Evropě skutečně existuje jen jedna země s nekonečně voňavými pastvinami, do nebes trčícími horami, malovanými kostelíky a příběhem krvelačného knížete. Je to právě Rumunsko, kde krajina nedoznala téměř žádných změn. K prozkoumání země hraběte Drákuly jsem zvolila pohledné SUV s pohonem quattro Audi Q3 a o zážitky rozhodně nebyla nouze.
S Audi Q3 až na vrchol
V rumunském Temešváru jsem se ocitla za 8 hodin komfortní jízdy po dálnici. Další 3 hodiny jsem cestovala po dobré silnici až do srdce Transylvánie. I přes nepřízeň osudu a absenci navigace jsem nezabloudila! Pravda, rumunské směrovky občas nejsou všude, ale intuice mě vedla správně.
Prvotní cíl cesty splněn. Pohled na pohoří Piatra Crauli (s vrcholkem La Om 2 238 m) a nejvyšší rumunské pohoří Fagaraš s vrcholem Moldoveanu 2 544 m, které patří mezi milovníky skal a horolezectví k velmi oblíbeným, stál za to!
Ač to na fotografiích nevypadá, nebylo počasí na vrcholcích zcela ideální, a tak jsem se rozhodla pro túru v národním parku Bucegi, který sousedí s pohořím Fagaraš a Piatra Crauli a nachází se jižně od města Brašov. Z odbočky za městečkem Sinaia, které se mimochodem pyšní zámkem Peleš (letním sídlem nejdéle sloužícího rumunského krále Karla II., na kterém měli jako první v Evropě elektřinu, vysavač a topení) vede krásná transylvánská asfaltka až do 2 000 metrů k chatě Dichiu. Pak se dá buď sjet autem k jezeru Balboci, jít pěšky pastvinami do kopce, ke skalnatému vodopádu a pak stoupat až na vrchol Omu (2505m). Nebo jde dále od Dichiu pokračovat po hřebenu autem a pak si udělat krásnou procházku až ke skalním útvarům zvaným Babele neboli „Staré dámy“ a Sfinga. Až sem se dá dojet také lanovkou ze Sinaia.
My jsme zvolili první variantu, zaparkovali za přehradou u bývalého hotelu Diana a udělali si 4 hodinový trek pod vodopád. Trasy byly kupodivu velmi dobře značené. Kvůli špatné viditelnosti u vrcholu Omu jsme se museli vrátit zpátky, nebylo vidět na krok. Celou cestu nás sledovali krávy, koně, oslové a ovečky.
Když už jsme došli až pod vodopád, kde už se žádná stáda nepásla, s respektem jsem pozorovala, zda na nás v houštině nečíhá medvěd. Neukázal se. To jsme ale měli štěstí, v Rumunsku se totiž nachází 60 % všech evropských medvědů. Pravděpodobnost, že v Rumunsku nějakého potkáte, je vysoká.
Už během prvních dnů našeho výletu bylo jasné, že rumunská krajina stojí za návštěvu. Je jedinečná. Pole jsou dodnes z většiny obdělávány ručně, stejně tak jako květnaté louky v kopcovitém terénu jsou sekány kosou. Vidět celé rodiny, jak sváží seno a staví jej do obrovských kup. Dívat se na nekonečnou louku v kopci s kosícím komandem mužů v zralém věku, stejně tak jako potkat stařenu, jak si to s mlázím a motykou peláší z ostrého kopečka s elegantní grácií, budí obdiv. Právě takovou atmosféru mají Karpaty, a navíc bez davů turistů.
S Audi Q3 do města
Rumunsko ale není jen o přírodě. Pochlubit se může také překrásnými středověkými městy. Ve 13. století totiž sem byli přizváni místními knížaty němečtí Sasové, aby krajinu kolonizovali a starali se o obchod. Výsledkem jsou dnes tři významná města se středoevropským espritem. Brašov, Sighisoara a Sibiu (Hermannstadt) patří k městům, které jsem při naší cestě s Audi Q3 zkrátka nemohla vynechat.
Brašov zaujme kavárenským životem ale hlavně povedenou architekturou. Na náměstí Sfatului s měšťanskými domy s barokní fasádou ční radnice se zvonicí z roku 1420. Černý kostel v Brašově je navíc největší gotickou katedrálou mezi Vídní a Istanbulem, dodnes využívanou německými luterány.
Při cestě do Brašova není možné minout také pohádkový hrad Bran, ten ve 14. století postavili rovněž Sasové jako obraný bod. Kníže Vlad III. alias Drákula na něm mimochodem pár dní nocoval při cestě na bitvu s Turky. Až do nástupu komunismu sloužil Bran jako letní sídlo rumunských králů.
Druhou zastávkou po rumunských městech bylo s Q3 rodiště knížete Drákuly, Sighisoara. Právě tady byla jízda bez navigace oříšek. Najít totiž vjezd pro auto do tohoto opevněného města v noci a za deště nebylo úplně jednoduché. Jízda po kočičích hlavách do kopce ale šla Q3 na jedničku. Pohon 4×4 fungoval příkladně a bez jakéhokoli prokluzu. Do půvabného horního městečka s citadelou se vchází pěšky bránou s hodinovou věží. Na malém náměstí Cetatii se historicky nacházelo tržiště, které bylo místem nejen trhů ale i poprav. Ke gotickému kostelu na vrcholu vede kryté dřevěné schodiště se 174 schody.
To nejlepší z rumunských měst na závěr, Sibiu je totiž transylvánským klenotem. V tomto kulturním městě, jež bylo křižovatkou obchodních cest východní Evropy, se líbilo už Johannu Straussovi a Franzi Lisztovi. Nikoliv náhodou to byl právě Hermannstadt (původní jméno města), kde se historicky nacházela první nemocnice, škola, lékárna, divadlo, zoo, železný most nebo největší muzeum výtvarného umění v Rumunsku. Rozvržení města a tři jeho náměstí vycházejí z obranných hradeb, které byly stavěny proti Turkům. Kvůli hradbám z cihel se v minulosti městu také říkalo „červené“. Dnes Sibiu s barokními fasádami domů s gotickými a renesančními základy nabízí neopakovatelnou atmosféru. Ve dne i v noci. Proto ani nepřekvapí, že se v Sibiu odehrává nejvíce festivalů v celém Rumunsku.
Cestou necestou
Mezi těmito třemi významnými městy se nachází civilizací téměř nepolíbená krajina. Najdou se zde vesnice, kde se doslova zastavil čas. Některé jsou špatně přístupné a vypadá to v nich, že tam elektřinu zavedli teprve nedávno. Jedním z kouzelných míst je například vesnička Viscri (40 km od Sighisoary) s malebnými staveními a opevněným kostelem na vrcholu této vsi. Toto místo si oblíbil mimochodem i princ Charles, který do Rumunska jezdí inkognito poměrně často. Opevněné kostely nejsou v tomto regionu, který byl často cílem tureckých nájezdů, vůbec nic neobvyklého. U vchodu do opevněného kostela ve Viscri vybírala vstupné vetchá stařenka mluvící brilantní němčinou – zřejmě jedna z mála, která nebyla po válce ze země vyhnána…
Poslední oblastí, kam jsme se za pět dní stačili podívat, byla Bukovina. S Audi Q3 jsem na cestě v oblasti Maramures blízko Ukrajiny objevovala ukryté vesničky s dřevěnými kostelíky z 18. století vevnitř vymalovanými místními umělci.
Tato severovýchodní část Rumunska představuje nejchudší, ale zároveň historicky kulturně nejbohatší region. Už v 15. století moldavští princové zakládali v jižní Bukovině řadu opevněných klášterů s výpravnými freskami zevnitř i zvenku. Středem tohoto lesnatého regionu byla od středověku Suceava, hlavní město tohoto regionu Moldávie, které bylo centrem obchodu na trase Lvov – Istanbul s klášterem svatého Jana. V okolí se nachází v hlubokých lesích opevněný klášter Moldovita s neskutečně zachovalými freskami a výjevy například z bojů s Turky.
Nejcennější je z těchto klášterů je Voronet, o který se dnes starají jeptišky. Jde o první klášter v Bukovině inspirovaný gotikou a byzantským uměním s krásnými freskami, zejména pak Posledním soudem se speciální modrou barvou. Dechberoucí jsou také fresky na největším malovaném klášteru Sucevita a klášter Humor s freskami posledního soudu.
Pár rad na závěr
- Jeďte do hor! Nabízejí krásné výhledy, na voňavých loukách se v míru pasou koně, osli, krávy a ovce společně.
- Do Rumunska doporučuji podrobnou mapu. Značení je nedůsledné a člověk se snadno ztratí.
- Gurmánům naopak doporučuji vzít si dobré jídlo s sebou. V Rumunsku to v menších městech a horách není s kulinářskými zážitky zatím žádná sláva.
O jízdě v Audi Q3
Zavřela jsem oči a zabodla prst do mapy. Cíl testování s Audi Q3 upřímně byl kouzlem náhody… Vedle kuráže, pohodlné čtyřkolky a pár dnů dovolené pro cestu do Rumunska jsem nic víc nepotřebovala. Dokonce ani navigaci, která v testovaném modelu tentokráte jako na potvoru nebyla.
Testování Audi Q3 začalo skutečně už za humny, jízda po D1 totiž patří k opravdovým zážitkům. Zpětně musím uznat, že takový špatný povrch není na trase Praha – Temešvár nikde jinde. Autem je to do Rumunska nějakých 8 hodin jízdy. Kdyby nebylo opravované D1, byla by cesta po dálnici naprosto komfortní.
Při jízdě po dálnici už jsem po těch několika stovkách kilometrů měla dlouhou chvíli, a proto jsem si vyzkoušela různé jízdní režimy Audi Drive Select. Faktem je, že sportovní režim je od toho ekonomického zřetelně znát. Auto pak krásně akceleruje a je agilní.
V Rumunsku se stavěním dálnic neotálejí, až do Temešváru se jede po dálnici a pak střídavě po státní silnici až do Sibia. Hlavní silniční tahy, kterými jsme se dopravovali do jednotlivých měst, jsou překvapivě ve výborném stavu. Na mnoho místech, kde ještě nedávno byla šotolinová cesta, je dnes parádní asfaltka. Skvělým zážitkem byla vyhlídková trasa národním parkem Bucegi k vrcholu Omu. Nádherná podívaná!
V Rumunsku pochopitelně není nouze o offroadové trasy. My jsme jeli polní cestou pár kilometrů například až do penzionu na vrch Balabán (několik kilometrů od Branu) s převýšením nějakých 600 metrů. Terén byl po dešti a v loužích nebylo vidět na dno. Trošku mě uklidňovalo, že byla na autě příplatková 18 palcová kola a součástí výbavy bylo dojezdové rezervní kolo. Stejně jsem měla z hrbolaté polní cesty velké obavy. Audi Q3 to ale zvládlo stejně elegantně, jako to Q3 slušelo v rumunských historických městech. Prostě SUV na parádu i do nepohody!
Model Audi Q3 Design 2.0 TDI quattro s šestistupňovou manuální převodovkou startuje na ceně 891 900 Kč. Cena testovaného vozu se všemi příplatky je 1 096 100 Kč.
Jak se tam dostanete?
Praha-Brno-Bratislava-Gyor-Budapest-Szeged-Arad-Temešvár: 8 hodin jízdy po dálnici (830 km)
Poplatky za dálniční elektronické známky (10 dní):
Slovensko: 270 Kč
Maďarsko: 270 Kč
Rumunsko (7 denní): 82 Kč
Průměrné ceny PHM v Rumunsku:
Nafta 29,90 Kč
Benzín 30,50 Kč
Průměrné ceny ubytování (3-4hvězdičkový penzion/hotel):
1000-2000 Kč se snídaní