Náš test: komfortní Octavia a mé dilema
30. 12. 2016
Pokud se i ve vás občas sváří srdce sportovní řidičky s duší šetrné hospodyně, pak hned pochopíte mé dilema. Do testu se k nám dostala prostorná Škoda Octavia Combi a já měla během dvou týdnů možnost hodnotit tohoto kombíka ve sportovním provedením RS a pak ekologičtější verzi G-Tec na stlačený zemní plyn.
Díváme se
I s odstupem doby musím uznat, že se mi celkový look Octavia Combi moc líbí. Auto vypadá velmi elegantně, reprezentativně, rozhodně dokáže zaujmout.
Zatímco Octavia G-Tec ve výbavě Style s chromovými liniemi kolem oken a světle modré barvě karoserie Denim na mě od pohledu působila jako dokonale pohodlné a zároveň atraktivní rodinné auto, Octavia RS v temně modré barvě Race, vzadu se spojlerem a dvěma koncovkami výfuku, s černými detaily grilu a vnějšími zpětnými zrcátky působila tajemně a tím ještě víc provokovala mou touhu si vyzkoušet řízení. Obě dvě varianty mají zkrátka něco do sebe. Posuďte sami.
Nasedáme
Pochválit si zaslouží také jednoduše navržená palubní deska s ovladači, které vynikají svou příkladnou ergonomií. Žádné designové výstřelky, jen elegantní design a spoustu praktických řešení, které jsou pro škodovku typické.
Vyhraněný názor, která varianta je pohlednější, nemám ani při hodnocení interiéru. Baví mě, jak světlá varianta s béžovým koženým čalouněním u G-Tecu, tak tmavá sportovní verze se sportovními sedadly s integrovanými opěrkami hlavy, do ruky padnoucím volantem s červeným prošíváním u RS a ocelovými pedály.
Není žádným překvapením, že zatímco u Octavie RS je jaksi „navíc“ oproti konvenční variantě ovladač jízdních režimů, u varianty G-tec je to kontrolka CNG paliva v budících u palubního počítače.
Octavia obecně sbírá body díky svému prostornému interiéru. Je to opravdový parťák pro cestování pětičlenné rodiny. Pravdou však také je, že RS je v tomto ohledu více prostorné. Konkrétně jde o velikost zavazadlového prostoru, zatím co Octavia RS nijak neslevuje s maximálního objemu a nabízí 610 litrů. Octavia G-Tec má kvůli skrytým plynovým nádobám kufr menší, celkem 460 litrů.
Jedeme
A nyní už se konečně dostávám k podstatě tohoto testu, k jízdním dojmům z obou testovaných variant. Pochopitelně to je Octavia RS (2.0 TDI s výkonem 135 kW), která svými jízdními vlastnostmi exceluje. Octavia RS zhýčká srdce každé sebemenší závodnice. Nemohla jsem se nabažit skvělého řízení. Dokáže se totiž díky zapnutí RS módu proměnit v pořádnou hlučnou dračici. Když ale přijde na převoz rodiny nebo dětí do školky, dokáže se uklidnit a naladit na komfortní notu (z dalších jízdních režimů jde dále volit mezi ekonomickým, normálním a individuálním nastavením motoru a řízení). Na Octavii RS se mi ale skutečně líbí její univerzálnost a chuť přizpůsobit se náladě.
To Octavia Combi na stlačený plyn je v tomto směru jednotvárnější, pohon na CNG se nabízí pouze s jedním typem motoru, konkrétně se jedná o 1,4 TSI s 81 KW pod kapotou. Z pohledu síly se jedná oběžné auto na každodenní ježdění. Na druhou stranu nutno podotknout, že jsem nepoznala kombíka s tak přijatelnou spotřebou. To potěší každou dámskou peněženku. Náklady na palivo u G-tecu jsou dvakrát až třikrát nižší než v případě naftové/benzinové verze u stejného auta!
Spotřeba se po týdenním testování ustálila u G-Tecu na 4,3 kg/100 km, u RS na 7 litrech. Z pohledu spotřeby G-Tec pochopitelně vítězí, navíc toho i díky shodnému objemu palivové nádrže rozhodně ujede na jedno natankování více. G-Tec má v průměru dojezd 340 km na CNG a pak ještě celou benzínovou nádrž na dalších 900 kilometrů.
Hodnotíme
Už po prvních kilometrech jsem nabyla dojmu, že je Octavia pohodovým parťákem při delších služebních cestách i cestování na dovolenou. Tento pocit mě neopustil ani po tisícovce ujetých kilometrů. Sportovní rychlý rodinný kombík nebo šetřivý rodinný vůz? Záleží dle mého na temperamentu a očekáváních každé řidičky. Univerzální a sexy Octavia RS nebo pohodový šetřílek… Bohužel není možné mít v jednom autě obojí. Rozhodně ale radím připlatit si za extra šikovné pomocníky jako je asistent udržování jízdního pruhu, adaptivní tempomat, Lane Assist varující při samovolném vyjetí z pruhu nebo čtečka aktuálních dopravních značek. Aktivní parkovací asistent není u tohoto prostorného a dlouhého kombíka také marná.
Octavia Combi na stlačený zemní plyn (1.4 TSI 81 kW) startuje na ceně 459 900 Kč. Cena testovaného modelu (1,4 TSI 81 kW s automatickou převodovkou DSG ve výbavě Style) je 651 900 Kč. Sportovně laděná Octavia RS Combi (2.0 TSI 162 kW) začíná na ceně 694 900 Kč. Testovaná verze (2.0 TDI 135 kW) stojí 789 900 Kč.
Více na webu Škoda Auto