Náš test: Nebojácné Subaru XV
24. 5. 2018
Subaru XV, rodná sestra Imprezy s o něco vyšší světlostí, avšak postavená na stejné platformě, vjelo cestou necestou do Česka a vyvolává zájem mezi znalci a příznivci crossoverů, ať už jsou nebo nejsou příznivci této značky.
Díváme se
Tohle auto se liší od všech těch vyšších aut, které sice jako crossovery vypadají, v zásadě jsou však určeny pro silnici, tím, co není na první pohled vidět: permanentním symetrickým pohonem všech čtyř kol, motory i převodovkou. To vše je schováno pod zevnějškem, který zpředu světlomety sice připomínají novou Imprezu, zato jinak tvarované nárazníky a lemy blatníků, které jsou kryty černým plastem nebo stříbřité lyžiny ve výbavě Comfort obě sestry odlišují. A odlišná je i světlá výška 22 cm, která pro terén konstruovanému autu poskytne předpoklady k tomu, co všechno dovede ve složitých podmínkách.
Z hlediska délky, šířky, výšky můžete srovnávat s vozy nižší střední třídy, kam patří třeba Range Rover Evoque nebo Nissan Leaf, Suzuki S-Cross nebo BMW řady 1. Subaru XV působí ovšem větším dojmem – a s metrem v ruce také zjistíte, že je proti většině z nich o něco delší stejně jako oproti vlastní předchozí verzi, vyráběné od roku 2010. Výsledkem faceliftu exteriéru je svěží sportovní výraz, kterému se podařilo najít rovnováhu mezi očekávanou robustností a dynamikou, který podtrhují černá kola s leštěnou obvodovou linkou.
Nasedáme
Obměnou prošel také interiér – a to rozhodně směrem k lepšímu. Nový typ volantu a nové displeje vyjadřují změnu na první pohled. Zásadní byla také proti dřívějšku obměna použitých materiálů – Subaru XV teď uvnitř nepůsobí lacině. Potahům pomohlo cool obšití francouzským stehem, zato sedačky jako by šly proti směru celkového výrazu auta. Nepůsobí totiž vůbec sportovně, spíš jako pohodlné fotely, což je detail, který opravdu překvapuje. Celkově se mi zdálo, že prostor na výšku působí lépe než do stran. Možná je tohle subjektivní poznámka, zato co se malého nákladového prostoru týká, tam se opírám o číslo: 310 litrů je překvapivě málo, pokud chcete auto naložit, neobejdete se bez sklopení zadních opěradel. Z interiéru mám prostě smíšené pocity, nedá se nic dělat.
Jedeme
Zvládnutí náročného terénu? Subaru to prostě umí. V kategorii crossoverů možná nejlépe. Světlá výška podvozku je 22 cm, přední kola dokáží zvládnout nerovnosti až pod úhlem 19,6 stupně, zadní ještě op 10 stupňů více. Nejnovější verze má vylepšený zpevněný podvozek, který drží všechno ostatní výtečně pohromadě, a navíc dokáže tlumit všelijaké drsnější projevy, o které na hrbolatých, svažitých, mokrých, ledových, a navíc rozježděných površích nouze.
Subaru XV se vyrábí jen ve dvou motorizacích. Obě jsou benzínové – 1.6 l a 2.0 l. Naším testovacím vozem bylo slabší z nich s označením Comfort a výkonem 84 kW. Výkon motoru je přenášen pomocí převodovky Lineatronic na všechna čtyři kola. Právě souhra motoru a převodovky je pro crossover Subaru XV tím největším tahákem, o čemž svědčí hodnocení odborníků, kteří se s touto víc než zdařile zkombinovanou „hračkou do nepohody“ proháněli v těžkých zimních podmínkách, zatímco na mne zbyla „jen“ travnatá louka s tvrdým povrchem, připomínajícím tak nejvýš drolící se české dálnice.
Hodnotíme
Subaru XV je mezi crossovery uznávaným králem. I když vzhledově nepatří mezi absolutní současnou špičku, to, co mluví v jeho prospěch, jsou jízdní vlastnosti v terénu. Je to vůz do nepohody. Když se nemůžete obejít bez toho, abyste právě tuto vlastnost ať už z hlediska praktické nutnosti nebo proto, že vás baví zdolávat neschůdné terény, stavěli na první místo, nemůžete se zmýlit. Subaru XV vás nenechá ve štychu. Cena nového XV začíná na 590 tisících s DPH ve výbavě Active. Testovaný model ve výbavě Comfort stojí 660 900 Kč.
Více na webu Subaru