Pokračování balkánské odysey s Opelem Insignia
7. 9. 2018
Redakce magazínu Žena v autě.cz vyrazila letos o prázdninách s modelem Opel Insignia Country Tourer na dobrodružnou cestu Praha – Atény a zpět a během 11 dní nevynechala žádnou atraktivní lokaci, ani silnici plnou dechberoucích výhledů. V předchozím článku jsme cestovali na trase Ioannina – Kyllini – Poros (ostrov Kefalonia)– Olympia – Mykény – Epidaurus a nyní nás čeká pokračování více na jih.
Zapovězená cesta a překvapení na cestě
„Tady se budeš cítit tak v pohodě, že ani nebudeš vědět, co je za den,“ říká mi prodavačka v malé pekárně v přístavu Ermioni, odkud plánujeme jet na ostrov Hydra. Má to ale háček. Pro auta je cesta lodí na Hydru zapovězená. Insignii proto tentokráte necháváme stát v přístavu a vydáváme se 20 minut lodí na jeden den na Hydru. Prodavačce záhy musím dát za pravdu. Bude to právě týden, co jsme vyrazili na naši cestu z Prahy.
Nyní jsme na izolované Hydře, kde slouží jako dopravní prostředky jen koně a mezci a kde mimochodem písničkář Leonard Cohen strávil 20 let svého bohémského života. Čerpat síly nebo inspiraci sem jezdila například i Jackie Kennedy nebo Andrey Hepburn. A teď taky my. Opravdu už ani nevím, co je přesně za den. Řecko, bodří Řekové a ruch gurmánských taveren se mi ale líbí čím dál tím víc. Tady na jihu plyne čas jinak.
Sedmý den naší výpravy je ve znamení příjezdu do pevninského přístavu a opětovného zasednutí za volant vstříc významným historickým městům. Vyrážíme k prvnímu hlavnímu městu novodobého Řecka, k romantickému Nafpliu. Celý starověk i středověk bylo toto město se spektakulární pevností Akronafplia a benátskými domy hlavním přístavem zdejšího regionu.
Na cestě dál pak zastavujeme ve vůbec nejbohatším městě starého Řecka, Korintu. Díky své strategické poloze mezi Egejským a Jónským mořem bylo centrem obchodníků a jeho význam je vidět i dnes. Zbytky Apollónova chrámu s dórskými sloupy z 5. století před naším letopočtem a stejně staré divadlo pro 15 000 diváků vyzařují ojedinělou, tajemnou atmosféru.
Největším překvapením na cestě je pro mě Korintský průplav. Idea propojit Egejské a Jónské moře se zrodila už v 7. stolení př.n. l. Kopat šestikilometrový úsek ve skále se nakonec začalo až za císaře Nera v roce 67. Ten tehdy na práci povolal 6000 židů, kteří začali průplav razit. K dokončení nicméně došlo až v roce 1883. Pohled z mostu na 23 metrů široký průplav ve skále, kde je možné z každé strany vidět obě moře, je skutečně dechberoucí.
S Insignií v centru dění
Cíl naší cesty splněn. Osmý den jsme konečně v Aténách! V kultovním místě historie západní civilizace. Ať už později pod vládou Římanů, nebo dokonce po rozpadu římské říše si Atény uchovávaly status centra filozofů a kultury. Pořádný adrenalin během našeho roadtripu zažíváme až kupodivu zde. Nepředstavitelně hustý provoz v centru nočních Atén s pětimetrovou Insignií jen tak nepolevuje.
„Můžete tu jet klidně v té jednosměrce opačným směrem a najdete to,“ říká mi dobrou angličtinou recepční v hotelu ve stylové čtvrti Plaka, když se snažím zjistit, kde mohu Insignii na dva dny zaparkovat. Nevěřím. Raději to objedu. Vždyť jde jen o to objet jeden blok a zaparkovat v 20 metrů vzdáleném parkovacím domě. Po hodině strávené v koloně v centru Atén dávám recepční za pravdu. Měla jsem tu jednosměrku projet a měla bych pokoj. Místo toho trčím v autě, hladová po celém dni, obklopená nočním ruchem pulzujícího velkoměsta a kličkujícími motorkami. Nakonec ale parkovací dům blízko hotelu najdeme a vrháme se do nočního dění. Tradiční taverny tady zavírají až po půlnoci a pohled na nasvětlenou Akropoli stojí za to. Tohle město má atmosféru jako žádné jiné.
Centrum je dokonalým muzeem pod širým nebem. O tom, že se jedná o nejdůležitější místo západní kultury, věděli i Římané. Ti jej opatrovali a rozvíjeli, ačkoliv se centrem tehdejšího světa stal Řím. Na chrámový komplex Akropole, ale i ostatní stavby na této hoře byly před dva a půl tisíci lety použity ty nejkvalitnější materiály.
Hned ráno vyrážíme právě tam. I přes stovky turistů a 38 stupňů Celsia se to harmonické spojení krásy a síly Akropole včetně panoramatického pohledu na Atény nedá popsat slovy. Mramorový Parthenon, věnovaný bohyni Athéně, je vůbec největším palácem s dórskými sloupy v Řecku. I ostatní paláce a budovy byly bohatě zdobeny včetně zlata, bronzových soch, drahých kamenů. To místo dokáže učarovat, i když už zde jsou jen fragmenty.
Na jižní stráni Akropole se nachází Dionýsovo divadlo pro 17 000 diváků, kde byla vůbec poprvé hrána Sofoklova nebo Euripidova dramata. Nejvíc pulzující čtvrt Plaka s bleším trhem a starověkou agorou, kde s místními debatoval Sokrates nebo svatý Pavel, je dnes rušnou tepnou města, stejně jako před 2 tisíci lety nebo za Otomanské říše. Každý dům a každý roh by tady mohl vyprávět.
Největší atmosféru má ale čtvrť Anafiotika, malebně se přimykající k hoře Akropole. Vypadá spíše jako tichá vesnička, přitom se nachází na severovýchodním svahu Akropole. S Akropolí za zády a výhledem na placatou, rušnou řeckou metropoli by tady člověk mohl sedět a vnímat genius loci tohoto místa hodiny a hodiny. Nedivím se, že právě tady Řekové svým bohům vystavěli chrámy.
Nebyla by to správná řecká odysea, kdybychom se na zpáteční cestě nezastavili v Delfách. Ty byly starými Řeky považovány za centrum antického světa. Právě sem se vypravovali Řekové pro věštbu budoucnosti od Pýthie, a to včetně Alexandra Velikého.
Obklopena horou Parnasos, olivovníky a cypřiši působí Delfy až nadpozemsky. Ve stráni se tyčí Athénina svatyně, Apollónův chrám, divadlo nebo stadion. Magii tohoto místa se dá velmi snadno podlehnout. Sto kilometrů na sever se pak s námi Řecko loučí zahalenou horou Olymp, kde sídlili všichni mocní řečtí bohové. Snad nám na cestě zpět budou přát…
Zajímá vás, jak se nám s Opelem Insignia Country Tourer jelo a kolik nás stála cesta do Řecka autem? Přečtěte si už v pondělí závěrečnou část našeho cestopisu v rubrice Bavíme se.
Více o modelu Insignia Country Tourer:
Naftový motor 2.0 CDTI BiTURBO (výkon 154 kW/210 k), automatická osmistupňová převodovka, pohon kol 4×4, cena modelu se všemi příplatky 1 136 600 Kč. Příplatková výbava: červená metalíza Rioja, sada Driver Assistance 2 (automatický tempomat s funkcí Stop&Go), sada Snadné řízení 1 (adaptivní LED Matrix světlomety s technologií AFL, parkovací asistent – senzory vpředu a vzadu), sada Inovace (bezklíčové odemykání a startování PEPS, bezdotykové otevírání pátých dveří, bezdrátová indukční nabíječka, head-up displej, digitální 8″ LCD přístrojová deska, odhlučňovací sada), OPC interiérová sada, panoramatické střešní okno, navigační systém RF900 IntelliLink (evropské mapové podklady, barevný informační displej), 18palcová kola.