Test VW Tiguan Allspace: Medvědovi po krku
18. 12. 2018
Pokud si chcete u Volkswagenu pořídit rodinné SUV, můžete kromě opulentního a luxusního modelu Touareg sáhnout po menším Tiguanu. Ten se letošní rok nabízí ve dvou rozměrových variantách – a Allspace je ta větší z nich. Tiguan Allspace nás rozhodně dokázal zaujmout.
Díváme se
Provedení Allpace vychází z designu klasického Tiguanu. Při pohledu z boku je však patrné, že jde o odlišný model. Oproti běžné verzi Tiguanu je Allspace o 215 mm delší (rozvor narostl o 110 mm, výrazně větší je také zadní převis). Vzhled tím nijak neutrpěl, ba naopak. Tiguan Allspace vůbec nepůsobí nemotorně, ale vyváženěji než menší Tiguan. Designový konzervatismus provází Volkswagen napříč modelovými řadami a Tiguan Allpace není výjimkou. Řidičky toužící po extravaganci se nejspíše vyhnou autosalonu VW obloukem. Předvídatelnost designu však nemusí být na druhou stranu vůbec na škodu. Tvarová střídmost relativní jednoduchost linek nese v sobě příslib nadčasovosti a nevyjde tak rychle z módy.
Nasedáme
V interiéru hraje Volkswagen na neméně odlišnou notu. Řešení kabiny jsou známá z ostatních modelů, což souhlasně kvitujeme a rozhodně se nejedná o výčitku. Interiér na první dojem příjemně překvapí velkolepým prostorem, kvalitními materiály a zpracováním. Velmi rychle jsem našla dokonalou polohu za volantem. Informace se zde zobrazují na příplatkovém 12,3palcovém digitálním přístrojovém štítu, a aby toho nebylo málo, ve středu palubní desky je k dispozici 9,2palcový dotykový displej infotainmentu. Hardwarová tlačítka zde budete hledat marně, ovládání je v případě systému DiscoverPro plně dotykové. To nemusí každému vyhovovat.
Ve výčtu asistentů nechybí asi nic, co je na dnešním trhu k dostání. Jejich projevy, případně zásahy do řízení bych označila za přiměřené. Kromě velkolepého prostoru mě potěšila i pohodlná sedadla či množství úložného prostoru. Věci lze odkládat do přihrádky v palubní desce, ve dveřích, ve středovém tunelu. Stěžovat si nebudou ani vysocí pasažéři na zadních sedadlech. Ty jsou navíc posouvatelné a dělené v poměru 60:40. Za příplatek lze Tiguan Allspace (podobně jako Škodu Kodiaq) vybavit třetí řadou sedadel. Jedná se spíše o nouzové řešení, které pro dospělé osoby není pohodlné. Zavazadlový prostor v takové konfiguraci nabídne pouze 230 litrů, se sklopenou třetí řadou je to pak 700 litrů, respektive 760 litrů bez ní.
Jedeme
Pod kapotou testovaného Tiguanu Allpace se nacházel vrcholným naftový čtyřválec s objemem 2,5 litru (ten dostala také nová Škoda Kodiaq RS). Dvakrát přeplňovaný motor nabízí výkon 240 koní a impozantní točivý moment 500 Nm. V souvislosti s nasazením v modelu Kodiaq RS bych však pohonnou jednotku neoznačila za sportovní. Do velkého rodinného auta je to více než uspokojivá volba. Oceníte její charakter, kultivovanost a především tichost. Plavné lety po dálnici, předjíždění, pohotovost v městském provozu, to vše se počítá.
Dokonce i automatická převodovka DSG s tímto motorem spolupracuje ochotně a bez kopání. Celé soustrojí se snaží o plynulou jízdu bez násilného vytáčení. Také zrychlení je plynulé a narůstá zvolna, nikoli ve skocích. Kromě klasických jízdních režimů Eco, Normal, Sport, Comfort a Individual tu je i několik offroadových režimů. Model tedy najde uplatnění nejen v rodinách, ale také u mladých lidí či mírných dobrodruhů. Kombinovaná spotřeba se dá lehce udržet na 6 litrech nafty na 100 kilometrů. Pokud si budete dopřávat silný zátah a využijete plný výkon motoru, stoupne přibližně o dva litry. To je na SUV této velikosti s pohonem všech kol stále slušná hodnota.
Hodnotíme
Na Tiguanu Allspace se těžko hledá nějaká zásadní chyba. Jako praktické rodinné auto poslouží téměř dokonale. Třetí řada sedadel je sice za příplatek, ale kolik z nás potřebuje sedm míst? V 5místné konfiguraci odveze spoustu nákladu. V porovnání se Škodou Kodiaq je v základu dokonce o pár korun levnější a nabídka motorů je širší. Kromě těchto skutečností u mnohých rozhoduje také design nebo image značky. Na Tiguanu Allpace mi nejvíc imponovala samozřejmost a jeho SUVerenita, se kterou plní jízdní přání cestujících. A přesně o tohle podle mě u velkého rodinného auta jde. Základní cena s danou motorizací startuje na 1 223 900 Kč. Testovaný vůz včetně všech příplatků stojí o 200 tisíc více.
Více na webu Volkswagen