Test rodinného kombi Opel Astra ST
24. 4. 2020
Opel Astra je stálicí nižší střední třídy. Navíc sedmá generace oblíbeného vozu, který se vyrábí už přes pět let, prošla v loňském roce modernizací. Z pohledu designu se jednalo především o kosmetické změny. Poslední generace však dostala mnohá technická vylepšení. Do testu zavítal model Astra ve verzi Sports Tourer s tříválcovým naftovým motorem 1.5 CDTI.
Díváme se
Opel Astra se může pochlubit známými a dobře rozpoznatelnými tvary a rysy. Proč tedy měnit něco, co funguje. U Opelu na to šli chytře a její omlazení nešlo příliš do hloubky. Na poměry dnešní doby stačilo jen pomyslné zbroušení hran, protože už minulá verze byla designově podařeným vozem. Kosmetické retuše se dotkly především přední části vozu, konkrétně upravené masky chladiče s chromovou linkou mezi světlomety.
Ve srovnání s krátkou karoserií verze hatchback, kterou jsme podrobně testovali s benzinovým motorem 1.4 Turbo, nám delší verze kombi přišla jen o něco méně líbivá. Ona sportovnost se v porovnání s kratší a hravější verzí přeci jen vytrácí na úkor praktičnosti. To však nic nemění na tom, že třeba na vynikající LED Matrix světla, LEDkové koncové svítilny s 3D efektem, povedená 17palcová kola nebo nevšední červený metalický lak karoserie, je moc pěkný pohled.
Nasedáme
Interiér je konzervativní, kombinuje šedou a černou barvu. Nenabízí příliš originální tvary. Po chvíli užívání oceníte skvělou ergonomii používání ovládacích prvků.
Tradičně silná stránka je přítomnost skvělých ergonomických sedadel s certifikátem AGR. Sedadla poskytují optimální oporu i při delších cestách, mají vysouvací sedák, jsou příjemně tvrdá a lze je nastavovat mnoha směry. Před řidičem je také nově, po vzoru většího modelu Insignia, polodigitální přístrojový štít. Ten kromě klasických ručiček disponuje digitálními displeji. Přepínat lze mezi nepřebernými daty o jízdě.
Další novinkou je modernizovaná verze palubního infotainmentu, který se ovládá skrze centrální 8palcový dotykový displej. Vylepšena byla především odezva a rozlišení (včetně parkovací kamery). Nechybí mu žádná podstatná moderní funkce a navigace reaguje opravdu okamžitě. Chytrý telefon mohou zrcadlit majitelé iPhonů i přístrojů s Androidem. Na středovém panelu je přítomna také řada fyzických tlačítek, která usnadňují ovládání klimatizace.
Opel Astra kromě báječné ergonomie poskytuje i dostatek místa pro celou posádku. V druhé řadě sedadel, nejen v příčném, ale také podélném směru. Zde ve srovnání s hatchbackem logicky vítězí. Délka 4,7 metru dovoluje v útrobách kufru převést více než 500 litrů zavazadel.
Jedeme
Pod kapotou testované Astry pracoval tříválcový dieselový motor 1.5 CDTI. Motor má výkon 120 koňských sil a spotřebu udávanou výrobcem mezi 4,4 – 4,7 litry na 100 kilometrů. Projev tříválce se při startu neskryje, jinak je ale jeho chod, snad vyjma nižších městských rychlostí, překvapivě kultivovaný. I to mu lze odpustit.
Jednoznačným kladem je totiž kombinovaná spotřeba, která se blíží deklarované. Tedy jezdit za 4,7 litru nafty na 100 kilometrů není žádné sci-fi. Také dálniční přesuny nejsou, i při absenci jednoho válce, žádným problémem. Pohon se pároval s manuální šestistupňovou převodovkou. Dráhy má jsou sice delší, zato přesné.
Co do jízdního projevu Astra exceluje. Podvozek a s ním spojený komfort na palubě je silnou stránkou vozu. Podvozek je sice tužší, ale nikoliv vyloženě tvrdý. Dovoluje Opelu Astra nepolevovat při tempu ani v zatáčkách a horším povrchu. Je dobře vyvážen v poměru pohodlí / stabilita. Sedmnáctipalcová kola dobře zvládají nerovnosti a hluk je do interiéru přenášen jen minimálně, stejně tak jako utlumený zvuk motoru. Celkově Astra nabízí velmi pohodlné a jisté svezení.
Hodnotíme
Modernizovaný Opel Astra je velmi dobře postavené a skvěle jezdící auto. O tom nás dokázal přesvědčit už benzinový hatchback. Kombík přináší více prostoru a praktičnosti. Naftový motor je navíc opravdu hospodárný. Astra je celkově povedené auto jen s minimem kompromisů. Za cenu přesahující 770 000 Kč dostanete výborně vybavené a úsporně jezdící auto, které patří právem na vrchol třídy.
Více na webu Opel