Test sebejistého Peugeotu 508 GT
25. 5. 2020
Úchvatný design plný čistých linií, skvěle zpracovaný interiér a výkonný motor pod kapotou. Takovými superlativy by se ve zkratce dala charakterizovat francouzská vlajková loď Peugeot 508. Střední třída už dlouhou dobu neměla tak charismatického zástupce, jako právě tento manažerský fastback se lvem ve znaku. My jsme ho otestovali ve vrcholném provedení s přízviskem GT a v nejsilnější variantě s 225 koňmi pod plynovým pedálem.
Díváme se
Peugeot 508 se poprvé světu představil na sklonku roku 2018 a dodnes působí jako magnet. Může to znít jako klišé, ale tohle auto musí vyvolat emoce v každém, ať už se na něj dívá z jakéhokoliv úhlu.
Nepřehlédnutelná příď vozu s doširoka rozevřenou maskou chladiče je ohraničena svislými diodami denního svícení, které se hluboko zařezávají po bocích nárazníku. Boční tvary na pohled nízkého a protaženého vozu ještě více vynikají při otevření bezrámových oken. Mírně klesající střecha v zadní části vozu dokonale splývá s ostře tvarovanou hranou víka kufru, ve kterém se nachází široký černý pruh s ledkovými lampami.
Peugeot se modelem 508 opravdu odvázal, a to nejen v jednotlivých detailech s rudě zářícím metalickým lakem, ale především v celkových proporcích auta, které jsou nízké, široké a připravené s vytaženými drápy ke skoku.
Nasedáme
Bezrámová okna dveří odhalí skvostný interiér, který na první pohled vypadá stejně futuristicky jako vnějšek a chce soutěžit o to, která část vozu je krásnější.
Palubní deska se dá kaskádovitě rozdělit na dvě části a značně přispívá k dojmu z nízkého posazu za volantem. Vrchní část palubní desky opanuje poslední variace i-Cockpit. Vysoko posazený digitální přístrojový štít s množstvím volitelných nastavení zobrazuje navigaci, dopravní situaci nebo třeba infračervené nočního vidění. Naproti tomu spodní část kombinuje malý kožený volant a materiály jako dřevo nebo leštěné plasty. Kvalita provedení a promyšlenost všech detailů je na špičkové úrovni a není co vytknout.
Také ergonomie ovládacích prvků je konečně bez větších kompromisů, i když ovládat nastavení teploty klimatizace jde pouze dotykově. Středobodem masivního středového tunelu je k řidiči natočená obrazovka infotainmentu. Hlavní kategorie je možné zrychleně vyvolat hliníkovými tlačítky připomínající klávesy piana pod displejem. Samotný dotykový systém reaguje velmi svižně, je intuitivní a má velké rozlišení. Nechybí také bezdrátové nabíjení telefonu nebo protokoly pro jeho zrcadlení na obrazovku.
Po stránce prostornosti nese krásná a ostře se svažující karoserie jediný citelný handicap v podobě prostoru na zadních sedadlech. Do šířky a v podélném směru je vše v pořádku Problémem je nedostatek místa nad hlavami cestujících. Vyšší jedinci budou doslova bojovat o každý centimetr. Menší náplastí na to může být zavazadelník se slušnými 487 litry prostoru, který má nízkou nakládací hranu a zásluhou karoserie fastback je také velmi dobře přístupný.
Jedeme
Peugeot 508 GT jsme otestovali s nejvýkonnějším dostupným motorem. Jedná se o benzinovou přeplňovanou čtyřválcovou jednotku 1.6 THP s výkonem 225 koní. Motor nemá s vozem vážícím méně než 1,5 tuny sebemenší problém. Zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 7 sekund a dokáže vůz rozpohybovat až na 250 km/h. Motor má velice příjemný a charakterní projev. Nástup výkonu od nízkých otáček je velmi kultivovaný. Přísun dynamiky je živelný s nevadnoucím elánem až do omezovače otáček. Vytáčení do červeného spektra přijímá s ochotou a odměňuje nakřápnutým zvukem, který se line ze dvou chromových koncovek výfuku.
Motor se páruje s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8. Peugeot už několikrát dokázal, že tohle spojení funguje na jedničku a výjimkou není ani použití v jeho vlajkové lodi. Převodovka řadí rychle a předvídatelně, nezmatkuje a necuká. Bystrá je také na povely, pokud se rozhodnete řadit pádly pod volantem. Příjemným překvapením pak byla také spotřeba paliva. Dynamická jízda se na ni nepodepisuje v takové míře, jakou bychom čekali. Kombinovaná spotřeba se pohybovala kolem 7,8 litru benzinu na 100 km.
Specifikem výbavy GT je aktivně řízený podvozek, který umožňuje regulaci adaptivních tlumičů. Lze volit z několika režimů jako sport, normal nebo komfort. Ideálem je zlatý střed, kdy Peugeot dokáže zůstat nejvyváženějším vozem v poměru rychlost/stabilita/komfort. Peugeot 508 je především Gran Turismo a je tedy ideálním společníkem na překonávání velkých vzdáleností. Vůz přináší ideální kompromis mezi tuhým a komfortním podvozkem. Ani v kombinaci s nízkoprofilovými 19palcovými koly netrpí na pohodlí a skvěle filtruje nerovnosti tuzemských silnic bez ztráty kontaktu s vozovkou. Skvěle také reaguje na rychlé změny směru a se strmým řízením máte vždy výborný přehled o stavu předních kol.
Hodnotíme
Peugeot 508 je po právu vlajkovou lodí francouzského výrobce. Každá jednotlivá stránka vozu exceluje a nemá (snad až na prostor v zadní řadě sedadel) výraznějších negativ. Model 508 je jeden z nejlépe vypadajících vozů střední třídy, ne-li ten nejkrásnější. Jeho design nás po celý týden nepřestával překvapovat. Interiér je vyveden luxusně a precizně. Po stránce jízdních vlastností neztrácí, ale naopak exceluje. Výkonný motor si skvěle rozumí s převodovkou a výborně nastavený podvozek poskytuje tak důležitou stabilitu a komfort.
Peugeot 508 je opravdová francouzská chuťovka, ze které budete po stránce designu, kvality provedení, zpracování, techniky a atmosféry jednoznačně nadšeni. Za vrcholné provedení GT zaplatíte 1 045 000 Kč. Příplatky dokázaly přidat testovanému vozu dalších 180 tisíc.
Více na webu Peugeot