Opel Grandland X parťák na zážitky i denní rutinu
21. 8. 2020
Do našeho pravidelného testu dorazil tentokrát elegán s německo-francouzskými kořeny. Řeč je o aktuálně největším SUV od Opelu, modelu Grandland X. Grandland X má svou nevlastní sestru v podobě Peugeotu 3008, se kterým sdílí některé komponenty, ale stále si zachovává preciznost a eleganci německé automobilky.
Díváme se
Už na první pohled zaujme Grandland X vysokou karoserií, která v sobě skrývá jednoduchou eleganci a robustnost. Jednoduché tvary dávají záruku dlouhé nadčasovosti. Poměrně dlouhá příď v sobě skrývá úzké přední LED světlomety AFL a dnes již samozřejmá čidla, radary a další pomocníky, které mají za cíl vyšší bezpečnost a pohodu na silnicích.
Od čelního skla pak navazuje prakticky rovná střecha, která je zakončená ostře skoseným kufrem. V rámci nejvyšší výbavy je Grandland X doplněn o kontrastní černou střechu Mineral. Klasický tvar tohoto modelu dává tušit, že uvnitř nalezneme dostatek prostoru nejen vepředu, ale i na zadních sedadlech.
Testovaný Grandland X dorazil v perleťové bílé metalíze s elegantními 18“ koly a tvoří tak designově příjemný celek. Netrpí přílišnou extravagancí a zaměřuje se na praktické každodenní využití v městské i mimoměstské džungli. Příjemná je kombinace bílé barvy s černou střechou a zpětnými zrcátky.
Nasedáme
Zvýšená poloha za volantem je optimální pro všechny věkové skupiny. Po usednutí a letmém rozhlédnutí je nutné zmínit, že z vozu je bezvadný výhled. A to na všechny strany včetně dnes často opomíjeného výhledu dozadu.
Interiér Opelu si nehraje na žádné módní výstřelky, ale je striktně orientovaný na ergonomii a užitnost jednotlivých prvků. Nejvyšší stupeň výbavy Ultimate má šmrnc. Palubní desce dominuje uprostřed navigační systém 5.0 IntelliLink, který se snadno ovládá. Opel navíc naštěstí nešel cestou ovládání důležitých prvků (jako je dvouzónová klimatizace nebo rádio) prostřednictvím displeje. Pro to jsou zde tradiční tlačítka.
Jednotlivé funkce si tak za chvíli snadno ovládáte, aniž spustíte oči ze silnice. K dispozici jsou u testované verze veškeré bezpečnostní i komfortní systémy včetně sledování jízdních pruhů, adaptivního tempomatu a příjemným doplňkem je vyhřívání všech sedadel, včetně zadních.
V interiéru se ještě na chvíli zastavíme. Opel dříve trpěl určitou stísněností vnitřního prostoru, která nekorespondovala s vnějšími rozměry vozů. Tento nedostatek jsme u testovaného modelu Grandland X nezaznamenali, naopak. Boduje rozměrný kufr se základní kapacitou 514 litrů a na zadních sedadlech se pohodlně uvelebí i tři dospělí lidé. Velmi praktické je bezdotykové otevírání kufru.
Jedeme
Mačkáme startovací tlačítko a pod kapotou se probouzí naftový motor o objemu 1.5 litru, doplněný turbem a naladěný na 96 kW/130 koní. Od motoru neproniká do kabiny téměř žádný hluk ani vibrace. Převodovka testovaného modelu je osmistupňová automatická a ve spojení s motorem poskytuje rychlé řazení bez zpoždění.
Rozjezdy jsou hladké a motor poskytuje dostatek výkonu pro běžné městské cesty i pro dálniční rychlosti. I přes vyšku karoserie jsme ani při vyšších rychlostech nezaznamenali žádnou nestabilitu. U podvozku a jeho nastavení odvedli technické týmy dobrou práci. Příčné ani podélné nerovnosti nejsou žádný problém. Pohodlné jízdě pomáhá i systém IntelliGrip, který upravuje nastavení stabilizace podle zvoleného povrchu.
Hodnotíme
Opel Grandland X je konstruován jako univerzální vůz, který díky svému konzervativnějšímu vzhledu a jednoduchému ovládání bude oslovovat spíše starší zákazníky, ale stranou nezůstanou ani rodiny s dětmi.
Dostatek prostoru, pružný motor, snadné ovládání a nízká spotřeba dieselové verze patří mezi nesporné klady tohoto modelu. Nemusíte se s ním bát vyrazit na výlet s plně naloženým kufrem, projet nezpevněnou cestu na chatu nebo každý den vyrazit do centra města. Při testu jsme projeli veškeré možné typy silnic od městských až po dálnice. Spotřeba nám vyšla na 6,6 litru nafty na 100 km.
Opel Grandland X (1.2 TURBO 96kW/130k) startuje na akční ceně 469 990 Kč. Cena testovaného modelu Grandland X (1.5 CDTI 96kW/130k AT8) v nejvyšší výbavě Ultimate se vyšplhala na 725 990 Kč.
Více na webu Opel