Foto: Sabina Kvášová

Auto na plyn jasně a stručně

6. 10. 2020

Už jste slyšely o vozech na plyn? Uvažujete o nějakém? Tak pozor, není plyn jako plyn! Na silnicích se můžete potkat celkem se třemi plynovými pohony. Pojďme si v nich nejprve udělat trochu pořádek.

LPG Liquified Petroleum Gas je zkapalněný ropný plyn, propan-butan. Vyrábí se buď v rafineriích jako součást procesu výroby benzínu nebo se získává jako vedlejší plyn při těžbě zemního plynu. Setkáte se s ním také v plynových lahvích používaných k vaření, topení, svícení…). LPG je nejrozšířenější plynový pohon, na tuzemských silnicích jezdí asi 170.000 takových vozidel a natankovat jej můžete na 950 čerpacích stanicích.

CNG Compressed Natural Gas je stlačený zemí plyn. Těží se podobně jako ropa. Je to tentýž plyn, který najdete v rozvodech plynu do domácností. Osobní vozy na CNG se na trhu rozšiřují posledních pět let. V současnosti jich na silnicích jezdí asi 20.000 a natankovat lze na 225 plnících stanicích.

LNG Liquified Natural gas je zkapalněný zemní plyn. Zemní plyn v kapalné podobě, aby bylo možno uskladnit větší množství plynu (energie) v malém prostoru. Jde o palivo určené pro nákladní automobily, v Česku se objevují první čerpací stanice.

octavia_cng-12
Foto: archiv webu

Kdo plynové vozy prodává?

Nejúspěšnějším prodejcem LPG vozů na českém trhu je DACIA a to s modely Duster, Sandero a Logan. Se stejným motorem a nabídkou LPG přišel v letošním roce i Renault a to v modelech Clio a Captur.

Nabídku CNG vozů reprezentuje především ŠKODA s modely označenými G-tec, aktuálně je to Octavia, Scala a Kamiq. Stejné motory, a tedy i plynový pohon, nabízejí i některé další značky koncernu, například Volkswagen nebo Seat.

Plynové pohony (LPG a CNG) byly v Česku k dostání i u jiných značek, šlo například o Opel, Fiat, Hyundai, tyto automobilky se ale díky zpřísněným emisním předpisům soustředí už jen na hybridy nebo elektromobily. Pokud se s nimi v nabídce ještě setkáte, jde o doprodej.

CNG
Foto: Sabina Kvášová

Přestavby

Nejvíce LPG vozů se na trh dostalo nikoli jako tovární vozy, ale díky „přestavbám“. Úprava vozu, aby mohl jezdit na LPG, představuje obvykle malý zásah do motoru, nádrž na plyn se umísťuje ve voze namísto rezervního kola. Vůz tak může jezdit nejen na plyn, ale nadále i na benzín.

K přestavbám jsou vhodné jednoduché „atmosférické“ motory. Těch se v posledních letech v nabídkách automobilek moc neobjevovalo, s příchodem hybridů se ale opět dostávají do módy. Na veletrhu Autoshow v Praze byla k vidění například přestavěná nová Toyota Auris. Cena přestavby se pohybuje kolem 30 tisíc Kč, její smysluplnost se odvíjí od toho, kolik kilometrů s vozem najedete.

Jízda na LPG vás totiž vyjde zhruba na polovinu toho, co platíte za benzín. Ačkoli součástí přestavby je i převzetí záruky za motor přestavovaného vozu, kterou na sebe bere ve spolupráci s vybranou pojišťovnou přestavbářská firma, většina přestaveb se dělá u vozů, kterým již záruka skončila. Benzínové vozy lze přestavět i na CNG, přestavba je ale asi 2x dražší.

Foto: Sabina Kvášová

Emise

Novými WLTP testy bylo ověřeno, že plynové vozy mají ve srovnání s benzínovým pohonem nižší emise škodlivých látek i skleníkových plynů. Přemýšlíte-li ještě více ekologicky, pak vězte, že u obou plynů se již začínají na trh dodávat „bio“ alternativy.

Nejde o žádnou příměs, jak to známe z benzínu nebo nafty, je to plyn stejného složení a parametrů, jako původní fosilní plyn. Není však získáván těžbou, ale výrobou z obnovitelných zdrojů, zejména biologických odpadů.

LPG má po nás ženy jednu obrovskou výhodu. Samoobslužné plnění LPG je totiž v některých zemích včetně Česka zakázáno. To znamená, že na pumpě k vám vždy přijde obsluha a náš vůz nám natankuje. U CNG je tomu naopak, mnoho stojanů je plně samoobslužných, v řadě případů mimo běžné čerpací stanice.

 

 

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018