Test rodinného Citroënu Spacetourer XS
23. 11. 2020
Je to paradox, velikost XS a velké dodávky u nás žen zpravidla vzbuzují nepříjemné pocity. Vejít se například do kalhot velikosti XS nebo zaparkovat s velkým autem ve městě bývá naše noční můra. Žena v autě.cz otestovala Citroën Spacetourer s označením XS. Garantujeme vám, že se do tohoto „ikseska“ vejdete s velkou parádou.
Díváme se
Pravda, užitková auta nejsou sexy. Přiznejme si, že v normálním životě přece oceníte raději parťáka do života, a ne hezouna na jednu noc. Citroën Spacetourer XS právě takový je. Že je Vám povědomý? Ano, je to možné. Ve Francii se vyrábí ve stejném závodě jako jeho nevlastní bratři a sestry Peugeot Traveller, Opel Zafira Tourer a Toyota Proace.
I přes „krabicoidní“ tvar je vzhled SpaceTourera sympatický. Oranžová rodinná dodávka v podobě Citroën Spacetourer XS rozhodně zaujme sympatickou přídí s LED diodami a profilem s bočními zasouvacími dveřmi v druhé řadě.
Nasedáme
Interiér vozu ve výbavě Feel je kvalitní a pohodlný. Z Citroënu Spacetourer je skutečně perfektní výhled, což přidává na pocitu bezpečí. Posez je výš a tak se do auta nastupuje přes schůdek. Přiznám se, že jsem do Citroënu SpaceTourer zasedla raz dva. Senioři budou ale postrádat madlo na přidržení při nastupování.
Palubní deska je přehledná a dominuje jí 7“dotyková obrazovka s novou on-line navigací s 3D zobrazením a hlasovým ovládáním s integrovanou mapou Evropy a doživotní aktualizací zdarma. Tento systém navíc umožňuje praktické zrcadlení funkcí z mobilu.
Pětimístný Citroën XS Spacetourer je auto, které se vám přizpůsobí. Nikoliv vy jemu. Je maximálně variabilní. Se sedačkami se dá snadno posunovat po kolejničkách a vytvořit si tak prostor přesně podle sebe.
Do druhé řady sedadel se bez jakýchkoli potíží vejdou 3 dětské autosedačky se systémem ISOFIX vedle sebe. Díky posuvným dveřím se s autosedačkou v autě dobře manipuluje. Dveře se automaticky otevírají zmáčknutím tlačítka. Další skvělou vychytávkou pro maminky za volantem je zpětné kontrolní zrcátko, díky kterému budete mít oči „i vzadu“.
Třetí řada sedadel se případně dá dokoupit. Celkově nabízí zavazadlový prostor v pětimístném rozložení 1978 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel až 3397 litrů.
Jediné malé mínus u Citroën SpaceTourer vidím ve velkých zadních dveřích. Člověk se do toho musí pořádně opřít, aby tak velké dveře jedním tahem zavřel. Také při parkování to není zrovna ideální, musíte počítat s větším místem, aby se víko kufru dalo otevřít. Mnohem lepší by pro nás ženy byly dvoukřídlé dveře otevíratelné do stran nikoliv vzhůru.
Na druhou stranu je však zadní okno otevíratelné (jako například u sesterského Rifteru). Stačí najít ovladač pod stěračem, okno se otevře a dostanete se do kufru oknem raz dva.
Jedeme
V redakci jsme otestovali model Citroën XS SpaceTourer XS s naftovým motorem 2,0 BlueHDI s výkonem 110 kW/150 koní (točivý moment: 370 Nm při 2000 ot./min).
Tato motorizace je optimální na běžné ježdění s rodinou. Zrychlení 0-100 km/h je takzvaně „na pohodu“, Citroën SpaceTourer ho dosáhne za 11 vteřin. Komu by výkon nevyhovoval, může případně sáhnout po nejsilnější motorizaci s výkonem 180 koní.
Po dálnici umí SpaceTourer krásně plout. Díky adaptivnímu tempomatu umí automaticky upravit rychlost jízdy podle vpředu jedoucího vozu.
Při jízdě v městském provozu je třeba pochopitelně čsto řadit. Mohdy jsem proto lamentovala, že by se hodil do SpaeToureru spíše automat a větší posilovač volantu. Pro řadu žen-řidiček by tak byl SpaceTourer příjemnější. Je to ale o zvyku. Šestistupňová manuální převodovka jinak pracuje příkladně.
Jízda je v této rodinné dodávce překvapivě tichá a Citroën SpaceTourer si zaslouží pochvalu. Odhlučnění se opravdu povedlo. Během testování jsem se cítila v autě maximálně bezpečně. Z auta je skvěle vidět. K bezpečnému pocitu z jízdy pomáhá také head-up displej, průhledný výsuvný panel umístěný v zorném poli řidičky. Právě sem se promítají praktické informace týkající jízdy a řízení vozu.
Spacetourer je také vybaven šikovnými bezpečnostními pomocníky jako je sledování mrtvého úhlu, sledování dopravního značení nebo aktivní brzdový asistent, který umí detekovat riziko srážky a začít brzdit namísto řidiče, aby srážce zabránil nebo alespoň omezil její následky.
Co se týče spotřeby není SpaceTourer žádný žrout. Kombinovaná spotřeba se týdenním testování ustálila na hodnotě 7 litrů.
Hodnotíme
Dokonalý přehled o tom, co se děje na silnici. Ultimátní prostornost. Variabilita. Možnost dát vedle sebe až 3 dětské autosedačky. Praktičnost. To jsou kvality, které se v životě početnější rodiny počítají. Stejně tak mladé páry, které touží po výletech v přírodě a autě, do kterého se v pohodě vejdou i kola. Citroën SpaceTourer je multifunkční vůz, který vám bude dělat službu, ke které je určen.
CITROËN SPACETOURER M (2.0 BlueHDi 150) startuje na ceně 800 000 Kč bez DPH.
Více na webu Citroen