Test crossoveru Citröen C4
14. 6. 2021
Citröen se vrací k osvědčenému modelu nižší střední třídy. Aby byl nástup nové generace zajímavý, došlo k zásadní generační proměně z klasického vozu na formát menšího crossoveru. To ženy potěší. Nový model C4 je tak trochu avantgardní, ale perfektně zapadá do současného portfolia Citröenu.
Díváme se
Nová C4ka přichází s úplně novým konceptem a využívá zcela nové a neotřelé postupy, které k novému modelu sedí jako ušité. Už na první pohled je zřejmé, že se jedná o zcela nový vůz, který z hlediska designu nemá vůbec nic společného s předchozí generací.
Krátká, vysoká a prakticky rovná kapota, zvýšená světlá výška a volně splývající záď patří do dnešního pojetí moderního vozu. Kdekoliv zastavíte, budete se setkávat se zvědavými a obdivnými pohledy kolemjdoucích. Členitá příď zaujme LED světlomety a působí bezpečným a robustním dojmem. Svažující se záď zase navodí pocit kupé a ostře řezané zadní světlomety ve tvaru písmena X podtrhnout celkový vzhled lehce sportovním dojmem.
Citröen obecně dokázal vhodně skloubit zaoblené a ostré tvary do kompaktního celku. Boční oplastování a velká světlá výška pak dává najevo, že si nová C4 troufne i mimo zpevněné silnice, byť je jasné, že se nejedná o žádný off-road model.
Nasedáme
V interiéru na nás zapůsobila útulnost a přívětivost ovládání. Díky zvýšenému usazení je bezvadný přehled kolem celého vozu. Je trochu tento dojem „kazí“ zadní dělené okno. Všude je dostatek místa, interiér je obecně orientován spíše na výšku než na šířku.
Digitální panely vládnou i v případě modelu C4. Menší displej řidičku informuje o základních parametrech vozu a středu pak vládne rozměrný 10“ displej. Volič jízdních režimů je reprezentován na středním tunelu malou páčkou, doba klasických voličů jízdy je již zřejmě minulostí. Naštěstí šel Citröen cestou jednoduchosti a vše je přehledné, bez zbytečných animací a snadno se ve všech funkcích zorientujete. Palec nahoru dáváme také za ponechání mechanických ovladačů pro klimatizaci, rádio a další funkce. Není tak třeba pátrat po nastavení teploty nebo aktivaci a deaktivaci jízdních funkcí.
Testovaný vůz byl vybaven koženým paketem s pohodlnými sedadly. Uvnitř se i přes kompaktní rozměry nebudou tlačit cestující ani na zadních sedadlech, ve předu je pak místo doslova „královské“. Při prohlídce interiéru jsme narazili na jednu zajímavost, kterou ocení váš spolujezdec. V horní části palubní desky je otevírací polička s držákem na tablet. Zajímavé? Za nás rozhodně.
Jedeme
Naše redakce otestovala rovnou dvě nabízené motorizace, a to přeplňovaný dieselový motor o objemu 1.5 BlueHDi s výkonem 130 koní a benzínový motor 1.2 Puretech rovněž s výkonem 130 koní. Nová C4ka naštěstí příliš nepřibrala na váze, takže oba testvané motory jsou naprosto dostačující a dávají pocit dostatečného výkonu i s plným nákladem.
Benzínová varianta je velmi univerzální a bude většině řidiček vyhovovat. Naftová motorizace je hospodárnější a se hodí více na časté cestování a delší trasy.
Ve spojení s precizní osmistupňovou automatickou převodovkou vlastně nemusíte v autě dělat skoro nic, jen se soustředit na dění na silnici. Uvedená konfigurace je dobře sladěná, převodovka reaguje tak jak má, zbytečně nepanikaří při požadavku na rychlé přeřazení.
I když je nový model nabitý technologiemi, žádný asistent vás nevyleká obtěžujícím pískáním, zobrazováním složitých informací na displeji. K dispozici máte prakticky vše, včetně adaptivních a natáčecích světlometů, adaptivní tempomat, přednárazový systém, dvouzónovou klimatizaci a celou další plejádu systému, které jsou dnes k dispozici. Citröen je prostě komfort na druhou, který si své pasažéry a řidiče hýčká.
A co je důležité u jízdy, kromě výkonu? No přeci komfort a jistota vozu na silnici. Ani tady nás nenechává C4 na pochybách. Podvozek využívá progresivní tlumení, větší díry vyžehlí a na hladké silnici je naopak krásně stabilní a ani díky vyšší karoserii se v zatáčkách výrazně nenaklání. Bát se nemusíte ani větších kol, testovali jsme vůz s rozměrem pneumatik 18“. V žádném jízdním režimu jsme nezaznamenali výrazné odskoky.
Hodnotíme
Citröen C4 je jiný. Dokázal se naprosto odpojit od předchozích generací a udělal obrovský skok kupředu. Modelu prospěla zásadní změna z klasického vozu na městský crossover. Avantgardní přístup automobilky, který neopomíná praktické pojetí celého vozu, dodává šmrnc a nový vítr, který zaujme řadu zákazníků včetně žen.
Model C4 splní nejrůznější požadavky, ať již potřebujete jen dojet do práce, naložit si kufr nákupem nebo vyrazit na dovolenou. Spojení pohodlného a perfektně vybaveného interiéru, dnes (bohužel) často zatracovaného dieselového motoru a bezvadného zpracování dává tušit, že Citröen C4 by se měl rozhodně objevit v hledáčku zájemců o nový vůz. Když se podíváme na základní provozní náklady, úsporný motor nás v kombinovaném režimu „obral“ o 4,7 l nafty na 100 km. Benzínová varianta si pak řekne o 6,6 litru.
Citröen C4 (1.2 Puretech 100 S&S manual6) startuje na ceně 369 900 Kč, verze s automatickou převodovkou a 130 koňmi (1.2 Puretech 130 S&S EAt8) stojí 494 900 Kč. Cena verze C4 ve vrcholné výbavě SHINE PACK 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 je 659 900 Kč.
Více na webu Citroen