Nejen o Dakaru s Bárou Holickou
7. 7. 2023
Mnoho let se věnovala závodům rally a závodům do vrchu. Získala mnoho ocenění včetně Zlatého volantu a ceny Elišky Junkové. Nyní se Bára Holická připravuje na dakarskou expedici ve speciálním voze. První česká, čistě dámská posádka v historii Dakaru totiž pojede v ikonickém modelu Citroën 2CV, neboli Kachně.
Jak jste se k motorsportu dostala?
Náhodu. Potkala jsem před 11 lety Tomáše Pletku, který pořádal Citroën Women Talent a já se zeptala, jak se člověk stane závodníkem, když k tomu nemá v rodině předky a zázemí. No a už to bylo.
Koloběh setkání, přátelství, učení a zkušeností. Pak už jen úvěr, pořízení auta a spoustu přátel, kteří mě chtěli pomoci, aniž by za to něco čekali. S celým týmem jsme pak nějakých 9 let jezdili po závodech po celé republice, měli stání v depu vedle největších hvězd motorsportu.
Byla to také spousta práce na dílně, na přípravě a servisu po závodech, neustále balení a vybalování, cestování po republice. Čas, kdy bych se nudila a nevěděla co s časem, jsem neznala.
A neustále jsem šetřila, aby bylo dost peněz na závody. Na dovolené jsem nebyla, ani nepamatuju.
Když něco chci, makám na tom, abych si to mohla splnit. Nastavím si to v hlavě a věnuju tomu maximum času, peněz, energie, všeho, abych to dokázala.
A co mě naučil jeden z velkých učitelů a matadorů rally Josef Peták a můj hlavní mechanik – pokoru. K autu, závodu, technice, lidem, pořadatelům. A s tou přistupuju ke všemu. Závod končí na cílové rampě. Ten, kdo bude nejrychlejší v prvních dvou rychlostkách a vždy ve třetí to nezvládne a rozbije auto, těch je plno.
Závod je nejen rychlosti, ale i o autě. Jak ho máte připravený, jestli je spolehlivý, jestli mu věnujete dostatek času a financí, aby bylo udržovaný a v kondici. Až pak na závodech se vidí, kdo je jak připravený.
Máte nějakou radu profesionální řidičky pro ženy-řidičky a naše čtenářky?
Nebuďte ve stresu. Blikejte včas a soustřeďte se na svou jízdu a na to, co je před vámi a okolo. Ti, co chtějí být rychlejší, si vás předjedou. A telefon při řízení nepatří do ruky!
Jak Vás napadlo vyrazit s modelem Citroën 2CV neboli „kachnou“ na DAKAR? Jaké jsou výhody a nevýhody auta jako je „kachna“?
Letos je to zrovna 75 let od začátku produkce tohoto vozu. Ta začala v roce 1948. To je ale shoda náhod. Když jsem potkala Ollie Roučkovou a dostala příležitost startovat v jejím týmu Czech Samurais, tak jsem moc neváhala. Taková příležitost se nemusí opakovat. Od té doby (letos v lednu) do toho jdu na plno.
Sice na to zatím nejsem připravená, ani fyzicky, ani psychicky a už vůbec né finančně, ale prostě do toho jdu. Když jsem přemýšlela, jakým vozem tuhle výzvu zdolat, bylo mi jasný, že to musí být Citroën.
Dakar Classic se mohou účastnit pouze vozy, které už kdysi Dakar jely. Kachna bude asi to nejslabší auto v poli, ale se skvělým podvozkem, který bude v terénu super. Je to jednoduché auto s minimem elektriky a minimem toho, co se může pokazit.
Když bude dobře připravené, já nebudu blbnout a pojedu „hlavou“, tak to prostě dáme a dotáhneme Kachnu do cíle Dakaru.
Ale pak i z druhé strany, chtěla jsem, aby to fanoušky bavilo, aby to nebylo „prostě nějaký auto“, ale aby to lidi chtěli sledovat a bavilo je to. A jak s ní zatím jezdím běžně v provozu, tak prostě Kachna baví všechny.
Jak probíhají přípravy na Dakar 2024?
Teď v červnu jsem se účastnila s Kachnou českého srazu 2CV, kde jsem svůj projekt odprezentovala českým nadšencům a majitelům těchto vozů. V Čechách je Kachen více než 100.
Teď už je Kachna rozebraná v garáži u největšího kachního specialisty, Tomáše Nerudy. Intenzivně se na ní pracuje, aby byla v září hotová pro Citroën roadshow.
Na září plánujeme life show s pop-artovým umělcem Josefem Ratajem, který navrhl celý design projektu. Josef Kachnu naživo nastříká do výsledného designu. Sledujte můj Instagram.
No a já se připravuji fyzicky. Alespoň 2x týdně se snažím chodit na jumping, o víkendu dávám výšlapy do kopců, skáču přes švihadlo, cvičím jógu, chodím běhat.
Je to náročné všechno skloubit s každodenním, normálním zaměstnáním. Dny jsou mi krátké. S prací navíc hodně cestuji, tak je to složité. Ale kdyby to bylo jednoduché, tak mě to asi nebude tak bavit.
A také se připravujeme finančně. Já do toho dávám všechny úspory a současné i budoucí výplaty. Počítám s tím, že si budu brát úvěr, abych to ufinancovala. Ale i tak to nestačí, potřebujeme pomoci s financováním rekonstrukce a přípravy auta.
Proto jsme s přáteli připravili projekt na DONIO, kde mohou fanoušci, čtenáři, řidičky i neřidičky přispívat. Kdo by chtěl přispět, může zde: https://www.donio.cz/renovujtekachnuprodakar Předem děkujeme.
Kdo Vám bude dělat navigátora?
Kategorie Dakar Classic je hlavně o navigaci – jízdě na přesnost v terénu dle itineráře a pravidelnost. Kdo je na konec nejvíce přesný, vyhrává.
Člověka vedle sebe pak taky musíte volit i s tím vědomím, že spolu budete skoro 3 týdny: v jednom malým autě, v bivaku, žádným pohodlným hotelu, s porcí třeba i 800 km denně. Budete ve stresu, pod tlakem, budete potřebovat mít vedle sebe kamaráda, kterému se vybrečíte, když na to přijde. Musí se počítat s tím, že když se pohádáte, nemůžete odjet domů.
Takže vedle sebe potřebujete někoho, komu věříte a je podobně naladěn. Kdo se nebojí, že se vykoupe v bahně, že se ušpiní, že bude vstávat ve 4 ráno každý den. Kdo má vztah k autům, i ke starým autům, a ideálně, má zkušenosti.
A je to taky šílenec jako vy.
Na začátku kariéry v rally jsem jezdila s Jindřiškou Žákovou a pak s Verčou Římalovou, které pak šly do větších aut a vyšších kategorii v rally. Pak jsem se seznámila s Davidem a vytvořili jsme smíšenou posádku.
Nedávno jsem se potkala na Legendách, kde jsem prezentovala svůj DUCKAR projekt, s přední českou navigátorkou Luckou Engovou.
Zjistily jsme, že jsme obě dostatečně šílené, že to bude klapat. Takže se můžete těšit na první českou, čistě dámskou posádku na Dakaru v historii, a navíc v netradičním autíčku.
Kdy bude kachna odlétat? Jak finančně i emočně náročná bude dakarská expedice? Jak a kde Vás mohou Vaši příznivci podpořit?
Kachna se poplaví na trajektu s ostatními závoďáky. Letos to bude dle pořadatelů nejspíše z Barcelony, přibližně začátkem prosince.
Jak jsem už zmínila, celé akce je ohromně finančně náročná. V tuto chvíli jsou potřeba finance na renovaci a přípravu Kachny, aby byla ve stavu, kdy to zvládne a uvidíme jí v cíli. Tady je rozpočet přes 500 000 Kč.
A pak je druhé stránka věci – startovné, mechanici, zázemí, letenky pro tým. A to je přes 1 100 000 Kč. Dohromady jsme něco přes 1,6 milionu.
Kdo by nám s tím chtěl pomoci a chtěl si zrenovovat kousek Kachny, i třeba jen malým příspěvkem, může přispět na DONIO.
Věřím, že lidé mají velká srdce a budou chtít vidět Kachní dobrodružství a díky DONIU nějaké peníze na renovaci získáme, i to mi ohromně pomůže. Za odměnu se pak můžete těšit na spousty fotek, videí a zážitků.
Děkujeme za rozhovor a přejeme Vám mnoho šťastných kilometrů!
Více na webu Citroen