Červen: měsíc žen-řidiček
10. 6. 2024
Teď v červnu máme jako ženy-řidičky důvod slavit. Mezinárodní den řidiček totiž připadá na 24. června. Že je toto téma důležité, ví také jedna z našich čtenářek a lektorka kondičních jízd Slávka Nejedlá. Právě teď jí v nakladatelství Grada vychází originální knížka pro ženy-řidičky: Průvodce řidičky aneb Jezdím dobře, jezdím ráda.
Pro inspiraci s vámi sdílíme několik pasáží z knihy Slávky Nejedlé, tentokráte z kapitoly Muži a ženy za volantem.
Rada bych se také vypořádala s jedním poměrně rozšířeným tvrzením. A vy už asi tušíte, o co jde. Ano, jde o tvrzení, že muži jsou lepší řidiči než ženy. V očích mnoha mužů jezdí ženy zbytečně pomalu a obezřetně, rozjezdy jim trvají moc dlouho, bojí se předjíždět, nemají cit pro ovládání vozu a – o, bože -neumějí zaparkovat, kdekoli potřebují.
A naopak – v očích mnoha žen řídí muži zbytečně agresivně, jezdí moc rychle, s malým odstupem od vozidel před sebou, nebezpečně předjíždějí a často nerespektují nejvyšší povolenou rychlost.
I jako lektorka JEDU SAMA bývám v tomto směru občas konfrontována se situacemi, které bych ve 21. století nečekala. Zkrátka, ženy řidičky narážejí i v současné době na různá klišé a stereotypy a některé jim dokonce samy věří.
Takže jednou provždy – muži neřídí lépe a ženy hůř. Muži a ženy řídí prostě a jednoduše JINAK. Pro někoho to teď možná bude znít dost kontroverzně, ale – lišíme se nejen po fyzické a psychické stránce, ale i stylem řízení. S výjimkami na obou stranách, samozřejmě.
A co vlastně způsobuje rozdílnost ve stylu řízení? Rozdílnost vyplývá především z rozdílů v myšlení. To jsem si kupodivu nevymyslela já, ale potvrzují to studie. Rozdíl v myšlení je základním kamenem úrazu věčných dohadů na sociálních sítích i v restauračních zařízeních, kdo řídí lepe. Přitom si vzájemně nemáme co vyčítat, protože:
Podle statistiky jsou jednoznačnou doménou mužů nehody, k nimž došlo z důvodu nepřiměřené rychlosti, jízdou v nesprávném směru nebo vinou pozdní reakce. Ve srovnání se ženami jezdí většina mužů rychleji a agresivněji. V důsledku toho častěji havaruji v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. Problémem řidičů je také mnohem častější jízda pod vlivem alkoholu a drog.
Naproti tomu ženy řidičky častěji než muži nereagují na hrozící nebezpečí, reagují příliš pomalu nebo naopak zbrkle.
Častokrát opomenou provést některý ze série potřebných úkonů a nadprůměrně havarují na křižovatkách z důvodu špatného vyhodnoceni dopravní situace. Statistiky Besipu však ženám jednoznačně přiznávají bezpečnější styl jízdy a daleko menší počet zaviněných dopravních nehod. Ano, čtete správně, milé ženy…
Téma bych tedy uzavřela následujícími řadky. Jako vždy, výjimky potvrzuji pravidlo a i mezi ženami najdeme odvážné a akční řidičky. A naopak, ne každý řidič zkušeně zaparkuje a nebojí se předjíždět. Na silnicích bychom se měli především respektovat – bez předsudků a bez ohledu na to, zda za volantem druhého vozidla sedí žena, nebo muž. Protože řidiči jsou jen dobří nebo špatní.