Jak správně zajet nové auto
20. 9. 2024
Máte nové auto a nevíte, jak ho tzv. „zajet“? Nezbytnou podmínkou pro bezporuchové fungování vozu je jeho správné zajetí v prvních 1000 km. Auto se nesmí v této fázi nepřetěžovat, ať už co se týká nákladu nebo zrychlování či zpomalování.
Podle technického specialisty Toyoty Petra Frühaufa je pravidlem vyvarovat se do prvních 1000 km jízdy vysokou rychlostí nad 80 procenty konstrukční rychlosti. Což je maximální rychlost uvedená v technickém průkazu, tedy rychlost, na kterou bylo vozidlo konstruováno a schváleno.
„Není také dobré se zcela novým vozem vyrazit na dlouhou zahraniční dovolenou k moři. Tedy že naložíme kufr, na střechu dáme box nebo kolo a jedeme konstantní vysokou rychlostí po dlouhou dobu,“ podotkl Frühauf v pořadu Na rovinu s Toyotou.
Pozor na nové auto v zimě
Svá specifika má i zajíždění nového vozu v zimě, kdy je vyšší vlhkost a nižší teplota, což je náročné na ohřev vozidla a ohřev pohonu do provozní teploty. Dále je na silnicích spousta nečistot z posypových materiálů, které mají vliv například na účinnost brzd.
Tempomat ano, ale…
Do jisté míry může mít na záběh vozu vliv i typ převodovky nebo pohonu, zejména pokud jde o jízdu v kopcovitém terénu, kde jsou více namáhané brzdy a mohlo by dojít k jejich přehřátí.
U manuální převodovky lze přitom použít nižší rychlostní stupeň k brzdění motorem. U automatické převodovky je možné využít manuální polohu řazení, kde je možné volit nižší převodový stupeň.
V případě hybridního pohonu, pokud je tato možnost, se využívá poloha B k brzdění motorem při delších sjezdech. Další možností je využití tzv. pádel pod volantem.
Pokud auto žádnou z těchto možností nemá, pak je vhodné použít přerušované brzdění, kdy brzdíme nějakou dobu intenzivně, následně dojde k uvolnění, aby se brzdový systém mohl vychladit jízdou.
I u nového vozu lze používat tempomat, nemělo by se ale zapomínat na pravidlo, že auto by nemělo jet delší dobu ve stejných otáčkách.
Více na webu Toyota