Podzimní tip na výlet s VW Golf Variant
7. 10. 2024
Při východu a západu slunce ukrývají purpurové skály italských Alp mnoho krás a kulturního bohatství. Dolomity a masiv Sella Ronda patří mezi Čechy díky zimním sportům i horské turistice k oblíbeným destinacím. Přelom sezón tady stojí za to. Žena v autě.cz objevila několik unikátních míst v rodinném kombíku Volkswagen Golf Variant v ledovcové barvě Moonstone.
Nakládáme prostorný kufr Golfu Variant trekovými botami, holemi a zavazadly na několikadenní výlet a vyrážíme směrem k jednomu z nekrásnějších horských útvarů na seznamu světového dědictví UNESCO a také nejkrásnějších panoramatických silnic: k horskému masivu Sella Ronda na severu Itálie.
Velká obrazovka uprostřed palubní desky omlazeného Variantu hlásí trasu: Praha–Plzeň–Řezno–Mnichov–Innsbruck–Klausen.
Za osm hodin komfortní cesty po dálnici jsme s Golfem Variantem s benzinovým motorem 1.5 TSI na vysněném místě.
Nejkrásnější silnicí do centra Dolomit
Po opuštění brennerské dálnice u Klausenu pokračujeme po okresce s pozvolným stoupáním směrem na Passo Sella.
Výjezd k tomuto horskému průsmyku v nadmořské výšce 2240 m n. m. patří k řidičsky nejkrásnějším cestám. Shodnou se na tom jak řidiči, tak motorkáři i cyklisté.
Jeden z nejvyšších průsmyků v Itálii spojuje údolí Val Gardena v Jižním Tyrolsku s údolím Val di Fassa v Trentinu.
Serpentiny, klopené zatáčky a nádherné výhledy na slavný masiv Sella a vrchol Sassolungo nám až bere dech.
Je hřích se tady s Golfem Variant nezastavit. Pravidelné přestávky na dlouhé trase jsou základ a manuální řazení v serpentinách vyžaduje neustálé soustředění.
Teď na podzim se pohoří barví do krásných tónů. A omlazenému Golfu Variant to u skalních stěn velmi sluší. Posuďte sami.
V okolí Sassolungo se navíc nacházejí turistické trasy různé náročnosti a také historická gondolová lanovka (sveze pěší do půlky října). Božské výhledy jsou zaručeny.
Na Terase Dolomit
Po zdolání téměř dvaceti zatáček dolů z kopce se ocitáme v centru Dolomit, v Canazei (1450 m n. m).
Malé městečko s 2000 obyvateli má jednu úžasnou výhodu. Je obklopeno alpskými velikány Sella, Sassolungo a ledovcem Marmolada.
Není krásnějších východů a západů slunce, které se promítají na růžově zbarvené horské štíty, než právě tady.
Canazei je kromě horské turistiky v létě a lyžování v zimě centrem místní ladinské kultury. Ta kromě mnoha řemesel prochází také žaludkem.
V tomto regionu proto počítejte s mnoha kulinářskými specialitami, jako jsou ručně dělané těstoviny, sýry a samozřejmě bylinkami provoněný špek.
Testovaný kombík tady necháváme zaslouženě odpočinout na parkovišti. Velký zážitek totiž nabízí celoročně lanovka na vrchol Sass Pordoi.
Tento 3000 metrů vysoký vrchol je nazýván díky svému úchvatnému panoramatickému pohledu Terasou Dolomit.
Pohled na zdejší hory je nepopsatelný zejména ráno a večer, kdy se hory zbaví do purpurova.
Před 250 miliony let zde bylo mořské dno s korály. Důvodem, proč se tady hory při východu a západu slunce zbarví, je vysoká koncentrace hořčíku ve vápencových horách.
Val Duron: podzimní panoramata
Z Canazei druhý den vyrážíme autem na plánovanou horskou expedici, která však vede většinu času z kopce, k údolí Duron.
Jak je možné jít do hor z kopce? Golfem Variant totiž jedeme do přilehlé vesničky Campitello di Fassa a nasedáme na lanovku.
Dvacet kilometrů dlouhý trek si ulehčujeme čtyřminutovou jízdou lanovkou do Col Rodella v nadmořské výšce 2484 metrů nad mořem. Dvě hodiny pak jdeme stále po vrstevnici a Dolomity jsou jak na dlani.
Zelené louky se střídají se sněhovými jazyky a do toho zasahují strmé štíty hor. Tu a tam se ještě pasou krávy, jaci a občas zapíská svišť.
Od chaty Sasso Piato (2300 m n. m.), která je křižovatkou na trase mezi známějšími turistickými klenoty Alpe di Siusi a Rosengarten, se nyní vydáváme po stále klesající cestě právě do údolí Duron.
Několika kilometrů dlouhé údolí střídá pohledy na pastviny se šedivě zbarvenými skálami, občas se ukáže i černý horský štít, jenž je pozůstatkem dávné vulkanické činnosti.
Na konci údolí těsně před hodinovým klesáním k autu je naší odměnou chata Rifugio Micheluzzi (1860 m n. m.). Mají tady vynikající regionální kuchyni a také nádherný výhled. Právě toto místo je objeveným pokladem naší podzimní expedice. Tady se čerpá síla i inspirace ajncvai.
Tomu, kdo by sem chtěl vyrazit jako my, ale nemá energii na takový trek, prozradíme sladké tajemství, že sem od parkoviště jezdí i shuttle.
Žena v autě.cz o Volkswagenu Golf Variant
Facelift osmé generace legendárního Golfu, který se letos slaví půl století, přináší lehké úpravy linií a LED světlometů.
Změny jsou zejména v interiéru, a to v podobě vylepšeného infotainmentu s dotykovým displejem (úhlopříčka 32,8 cm) s novou grafikou, a hlavně chytřejší logikou ovládání.
Nejpoužívanější funkce, jako například start-stop systém nebo vypínání monitoringu rychlosti, lze nyní nastavit na obrazovce přímo.
Testovaná verze Golfu Variant neobsahuje v základu navigaci. S chytrým mobilem to však není žádný nedostatek. Spárování CarPlay totiž skvěle funguje i bez drátu.
Za multifunkčním volantem s tlačítky je nyní nově už od základu digitální kokpit s úhlopříčkou 26 cm s těmi nejdůležitějšími údaji o jízdě.
Nejzásadnější kvality testovaného modelu? Prostornost a hospodárnost. To jistě každou rodinu potěší.
Čtyřčlenná rodina se do Golfu Variant vejde s velkým přehledem. Dětské autosedačky se pomocí systému ISOFIX vejdou už od základu tři, konkrétně dvě na krajních zadních sedadlech a jedna na místě spolujezdce. Zavazadlový prostor nabízí 611 litrů objemu.
Spotřeba Golfu Variant se základní motorizací 1.5 TSI se s přehledem pohybuje pod 5 litry na 100 kilometrů. Sedmisetkilometrovou trasu Praha–Klausen zvládl Variant po dálnici s přehledem.
Mé sympatie si benzinový čtyřválec o výkonu 85 KW získal v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou svým kultivovaným chodem.
Nejde o žádné extra žihadlo, ale zároveň si 1,4 tuny vážící kombík poradí s nerovnostmi a většinou řidičských situací v běžném provozu a jede sebejistě.
Vedle dobrých jízdních vlastností přispívá k bezpečné jízdě od základní výbavy Front Assist s funkcí automatického nouzového brzdění, asistent pro odbočování vlevo a parkovací senzory.
Volkswagen Golf Variant se snadno řídí a na tomto místě jedním dodávám: „Také řadí.“
Testovaná nejdostupnější verze rodinného kombíku od Volkswagenu je v základu s 6stupňovou manuální převodovkou. Jednotlivé stupně jdou v přesných drahách. V serpentinách, jako jsou ty alpské, je řazení přece ažaž.
Po více než tisícovce ujetých kilometrů je za mě Golf Variant ideálním modelem pro aktivní rodiny – pohodlné a hospodárné auto pro každodenní cestování i delší cesty, například pro objevování nových destinací, jako byla ta naše.
Volkswagen Golf v testované verzi Variant je jedním z nejdostupnějších kombíků ve svém segmentu na trhu. Základní cena Golfu Variant (1.5 TSI 81 kW/110 k) startuje na akčních 579 900 Kč.
S jakými náklady při cestě počítat: 10denní dálniční známka do Rakouska 10 €; průjezd Brennerským průsmykem 11 €; dálniční poplatky v Itálii (trasa Vipiteno–Klausen a zpět 2x 2,8 €); benzin 1,80 €/l.
Více na webu Volkswagen