Foto: Sabina Kvášová

Alkohol v zahraničí

28. 7. 2022

Půllitr piva vás může stát i stovky tisíc korun. Kvůli jazykové bariéře můžete dokonce sami platit, ačkoliv jste dopravní nehodu nezavinili. V zahraničí platí na silnicích i v oblasti odškodnění po nehodě zcela jiná pravidla. Ta se vyplatí dobře nastudovat. Společnost Vindicia shrnula čtyři pasti, s nimiž se v zahraničí setkávají tuzemští řidiči.

alkohol
foto:BESIP

Zrádný alkohol, aneb sklenička vás může přijít draho

Zatímco v Česku platí nulová tolerance konzumace alkoholu před řízením, v zahraničí včetně oblíbených dovolenkových destinací je situace jiná.

„Setkáváme se s tím, že většina lidí netuší jednu zásadní věc – alkohol v povoleném limitu není problém, dokud se nestane nehoda. Jakmile se bourá, je alkohol automaticky přičten řidiči k tíži, a to i v případě, že nehodu prokazatelně nezavinil.

Výklad je, že kdyby byl šofér zcela střízlivý, mohl reagovat rychleji a srážce zabránit. To je samozřejmě i argument pro pojišťovnu, která následně výrazně krátí, či dokonce zcela odmítá vyplatit odškodnění,“ varuje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.

20200806_TOYOTA_POCESKU_SEVER_BOTANICKA_ZAHRADA_LIBEREC_CZ_LR_0024
foto: Toyota ČR

Navíc je třeba si zjistit, jaká přesně pravidla pro konzumaci alkoholu platí. Často se totiž udává obecná tolerance, nicméně úplně jiné a nezřídka výrazně přísnější limity platí třeba pro profesionální či mladé řidiče.

Zatímco u táty půllitr piva po obědě ve Splitu nebude problém, jeho dvacetiletá dcera po sklence vína za volant usednout nemůže. U šoférů do 24 let je totiž zavedena nulová tolerance.

V jaké zemi jsem, taková pravidla platí

Evropská unie sice sjednotila celou řadu záležitostí, řešení odškodnění k nim ale nepatří. Po nehodě se tak otázka kompenzace řeší podle pravidel země, kde k bouračce došlo.

„V oblasti kompenzací a postupu pojišťoven je poměrně široký prostor pro různé kličky, kterým laik nerozumí ani v Česku, natož když se k tomu přidá legislativa jiného státu a jazyková bariéra.

Doporučujeme proto kontaktovat experty, kteří mají znalost práva a pomohou vám se zorientovat,“ radí Beck. Zásadní je například otázka promlčecích lhůt, které se stát od státu liší.

Balkánská odysea s Opelem Insignia
Foto: Sabina Kvášová

Jazyková bariéra? Nepodepisujte nic, čemu nerozumíte

Zárukou, že bude nehoda řešena solidně, není bohužel ani přítomnost policie. I v zahraničí si někteří policisté rádi ušetří práci a neznalost jazyka jim k tomu nahrává.

Nikdy se proto po nehodě nenechte dotlačit k podpisu dokumentů, kterým nerozumíte. A to ani když vám druhý řidič za asistence policie tvrdí, že jde o pouhou banalitu pro pojišťovnu.

Snadno se totiž můžete nevědomky zavázat k tomu, že po viníkovi nebudete nic požadovat. Následně mají právníci svázané ruce a veškeré šance na odškodnění jsou pryč.

_za-hranicemi-myslete-na-pojisteni-shutterstock
Zdroj: shutterstock

Pozor na podmínky pojišťovny, nejsou intuitivní

Jestliže vyrážíte do světa s osobní pojistkou na zdraví a zodpovědnost, nemusíte mít v případě nehody vždy vyhráno. Podmínky pojišťoven zahrnují celou řadu výjimek, na které se následně odškodnění nevztahuje.

A pozor i na požadavky, jako povinnost zavolat ke každé nehodě policii či termín na ohlášení nehody. Pojišťovny na těchto krocích často striktně trvají a jejich vynechání se opět může projevit na výši kompenzace.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018