Balkánská odysea s Opelem Insignia CT
4. 9. 2018
Nikde jinde neplatí heslo „I cesta je cíl“ víc než při cestování autem. Při pohledu na hory, které obklopují Řecko na severu, je snadné uvěřit legendám a mýtům o antických bozích. Pohádková krajina se rozprostírá mezi mořem a pevninou s antickými památkami na každém kilometru a alejemi olivovníků a citrusů. Je hřích nenavštívit alespoň jeden z téměř 6000 ostrovů a nepokochat se pohledem na průzračné smaragdové moře. Zatímco Odysseovi trvala jeho slavná cesta 20 let, my jsme se během 11 dní vydali s modelem Opel Insignia Country Tourer na dobrodružnou cestu Praha – Atény a zpět a nevynechali žádnou atraktivní lokaci, ani silnici plnou dechberoucích výhledů.
Opel Insignia – po souši i po moři
Po dvou dnech komfortní jízdy se svižnou Insignií napříč Maďarskem, Srbskem a Makedonií je naší první řeckou zastávkou Ioannina. V pravé poledne působí opevněné městečko obklopené horami a blankytným jezerem trošku zapadle a exoticky zároveň.
Ioannina vzkvétala zejména za Otomanské říše, a tak pohled na mešitu Fetiye Cami připomíná pohádky tisíce a jedné noci, přitom jsme nohama v Evropě. Na Peloponéský poloostrov se dostáváme přes úchvatný zavěšený most Rio-Andirio a pokračujeme podél pobřeží.
Už třetí den naší výpravy zkoušíme boha moří Poseidona. Přece jen 2 tisíce kilometrů téměř na jeden zátah člověk nenajede každý den, a tak volíme klidovější režim na ostrovech. Nic nedokáže dodat pocit absolutní svobody jako moře s jeho nekonečnými scenériemi a nádhernými hloubkami.
S Insignií se vydáváme trajektem po moři na jeden z nejzelenějších ostrovů Řecka, Kefalonii. Z přístavu Killini jsme v ostrovním přístavu Poros za hodinku a půl trajektem. Míříme do severní části ostrova s tradičními vesničkami, které na rozdíl od zbytku ostrova odolaly zemětřesení v roce 1953.
Nejmalebnější je Fiskardo, zejména dovolenkáři na lodích se sem sjíždějí, aby se pokochali pohledem na krásnou rybářskou vesničku. Odysseova Ithaka je tu na dohled. Prostě krásný kus světa. Kefalonie a pláže Myrthos, Antisamos, Petani či vnitřní jezero Melissani jsou rájem na zemi.
Lodí se odtud dá dojet za hodinu a půl na turisticky oblíbený Zakynthos. Pohádková pláž Navagio je s vrakem lodi neuvěřitelně fotogenická a působí jako kousek ráje. V sezóně je ale doslova v obležení turistů. Lepší je vyrazit sem časně zrána nebo mimo sezonu.
Putování po slavných místech
Zatímco Odysseus zažil na své cestě různá dobrodružství, nám se s Insignií veškeré cestovní útrapy vyhýbají a po pár dnech na ostrovech se vydáváme zpět na pevninu. Během cesty po Řecku se už poněkolikáté udivuji nad stylem jízdy řeckých řidičů. Zajímavé je, že chaotické předjíždění v podstatě vykazuje známky řádu. V tomto „kraji“ je totiž úplně normální, když v jednom pruhu jedou dvě auta vedle sebe, a i přes zákaz předjíždění se předjíždějí. Díky příkladné akceleraci a výkonu 210 koní snadno a bezpečně předjíždíme i my.
Po státní silnici dnes pokračujeme do lůna olympijských her. V Olympii se přes tisíc let pravidelně odehrávaly největší sportovní hry starověku. Konaly se zde od roku 776 před naším letopočtem každé čtyři roky vždy v srpnu po úplňku a trvaly pět dní. Války v tu dobu měly pauzu a kdo něco znamenal, ten se na tuto událost vypravil.
Ještě stejný den se autem šplháme do oblasti mocného městského státu Mykény. Obklopené horami a plantážemi olivovníků stojí na kopci ruiny opevněné citadely tohoto města, které podle Homérovy Odyssey oplývalo zlatem. Opevnění citadely bylo postaveno z tak velkých bloků, že se věřilo, že bylo město vystavěno Kyklopy.
Nebyli bychom v Řecku, kdybychom nenavštívili mezi borovicovými lesy nejslavnější a také největší divadlo pod širým nebem – Epidaurus. Původně se vlastně jednalo o místo, kde se narodil bůh Askepius a kam se do zdejších lázní jezdili uzdravovat lidé z celého Řecka. Pochopitelně se chtěli i bavit, a tak zde vzniklo divadlo. První hry se zde hrály už před dvěma tisíci lety. Přirozenou akustiku tomuto divadlu s kapacitou 14 000 návštěvníků může závidět řada světových divadel.
Zajímá vás, kam jsme s modelem Opel Insignia Country Tourer vyrazili dál? Už tento pátek uveřejníme pokračování tohoto cestopisu. Sledujte rubriku Bavíme se.
Více o modelu Insignia Country Tourer:
Naftový motor 2.0 CDTI BiTURBO (výkon 154 kW/210 k), automatická osmistupňová převodovka, pohon kol 4×4, cena modelu se všemi příplatky 1 136 600 Kč. Příplatková výbava: červená metalíza Rioja, sada Driver Assistance 2 (automatický tempomat s funkcí Stop&Go), sada Snadné řízení 1 (adaptivní LED Matrix světlomety s technologií AFL, parkovací asistent – senzory vpředu a vzadu), sada Inovace (bezklíčové odemykání a startování PEPS, bezdotykové otevírání pátých dveří, bezdrátová indukční nabíječka, head-up displej, digitální 8″ LCD přístrojová deska, odhlučňovací sada), OPC interiérová sada, panoramatické střešní okno, navigační systém RF900 IntelliLink (evropské mapové podklady, barevný informační displej), 18palcová kola.