Náš test: návykové BMW M140i
13. 10. 2017
Model M140i je tím nejvýkonnějším BMW, které lze z řady 1 dnes pořídit. Není to typické „eMko,“ jedná se o zástupce řady M Performace. Malý kompaktní hatchback poněkud klame tělem, neboť pod vizáží jedničkové řady skrývá nejen vynikající jízdní vlastnosti, pohon všech kol xDrive, ale především skvělý šestiválcový benzínový motor, který z něj dělá nejlepší ostrý hatchback současnosti.
Díváme se
BMW M140i na první pohled neprozrazuje, jaký potenciál v sobě skrývá. Tento model totiž vypadá jako vcelku obyčejná „jednička“ s M paketem. To mi svým způsobem přišlo sympatické. Na typickou přední masku a výrazný přední nárazník je hezký pohled, stejně jako na celou boční siláckou siluetu vozu. Kromě zdvojených koncovek výfuků, modře lakovaných brzdových třmenů a označení s „M“ vlaječkami na zádi a bocích, postrádá M140i jakékoliv sportovní výstřelky.
Nasedáme
Ani interiér nepodá mnoho indicií o sportovnosti vozu. Mnoho emocí nevzbudí. Přestože může působit poněkud stísněně (především prostor na zadních sedadlech), svojí kvalitou a bezchybným zpracováním je na výši, jak jsme u mnichovských modelů zvyklí. Kokpit je přehledný, se skvělými koženými sedadly s příkladným bočním vedením, dokonale padnoucím tříramenným sportovním volantem M nebo skvělým multimediálním systémem iDrive, který se ovládá pomocí kolečka a tlačítek ve středovém tunelu. Zavazadelník o objemu 360 litrů je v rámci kategorie solidní.
Jedeme
Pod kapotou M140i dříme famózní vidlicový benzinový šestiválec o obsahu 3.0 litru, který dává výkon 340 koní. Stejný motor se dodává například do nejvyšší řady 7. S tímhle malým hatchbackem musí zákonitě pořádně zacvičit. Šestiválec dává svoji sílu najevo fascinujícím způsobem, a to už od nízkých otáček, kdy lze oněch 500 Nm doslova cítit pod plynovým pedálem. Vyšší otáčky znamenají ještě větší zátah a zrychlování za perfektní zvukové kulisy až do červeného spektra. M140i zvládne vystřelit s pomocí osmistupňového manuálu z 0–100 km/ h za neskutečných 4,4 sekundy a nejvyšší rychlost, které lze dosáhnout do 20 sekund, je elektronicky omezena na 250 km/h. Dynamika je plně srovnatelná s dražším modelem M2.
Řízení je příjemně tuhé a přesné, postrádá však trochu větší zpětnou vazbu od předních kol. Samotný příplatkový adaptivní podvozek, o 10 mm snížený proti běžné řadě 1, je překvapivě poddajný, alespoň na testovaných 17palcových pneumatikách. V komfortním režimu je M140i využitelné pro každodenní cesty. Spotřeba při klidné jízdě znamená 7,5 litru benzínu na 100 km, dynamická jízda spolkne kolem 10 litrů, což je na výkonný šestiválec stále skvělá hodnota.
BMW M140i je sám o sobě unikátní vůz. Nenajdete jiný ostrý hatchback s šestiválcovým motorem pod kapotou. Po stránce výkonu jsou mu nejblíže například Ford Focus RS nebo Golf R. Projevem šestiválce a osmistupňového automatu však hraje M140i jinou ligu. Jízdně je téměř bezchybný. Někomu by mohlo vadit trochu odtažité řízení, které ale vynahrazuje celkové naladění podvozku a variabilní pohon všech kol. Vnitřní prostor neoplývá praktičností, v porovnání se sportovními vozy se jedná o nadprůměr. BMW dobře ví, že vyrábí povedený vůz, a tak si za něj nechává tučně zaplatit. Základní cena 1 250 600 Kč je za hatchback opravdu vysoká, v případě testovaného modelu včetně všech příplatků je to 1 417 633 Kč.