Dějiny oficiálních aut na Olympijských hrách
25. 3. 2018
Ačkoliv Olympijské hry nejsou o automobilech, hrají při nich důležitou roli – pro transport lidí při akci si vyžádají v průměru přes 4 000 aut. Pro výrobce to znamená zaplatit i miliardu dolarů za privilegium poskytnutí takové flotily, ale hlavně za exkluzivní právo se globálně zviditelnit a asociovat svou značku s populární světovou událostí.
Marketing na OH začínal nevinně – přítomnost firem sice byla už na prvních “moderních” Olympijských hrách v roce 1896, ale až v roce 1908 se společnost Oxo zvýraznila tím, že podávala sportovcům během události hovězí vývar a rýžový pudink. Potom se v roce 1932 Coca-Cola zapsala do historie marketingu her tím, že najala 1 000 lidí, aby rozdávali během her Colu. Takto postupně olympijský sponsorship získával věhlas, až se v roce 1964 objevilo na hrách v Tokyu více než na 250 firem. Kdy se poprvé objevila na Olympijských hrách auta není jasné, ale zajímavé střípky z jejich přítomnosti v moderní době stojí za přečtení.
Vancouver 2010: chytrý prodejní tah General Motors
Přes 4 600 vozidel poskytl General Motors pro dopravu sportovců, organizátorů a VIP osob po areálu. Následně je chytře rozprodal po Kanadě, přičemž každé auto bylo individuálně naceněno a permanentně označeno oficiálním symbolem her Vancouver 2010. Jednalo se kupříkladu o Chevrolet Equinox nebo Impala, Cadillac Escalade Hybrid, GMC Acadia či Yukon. Vozový park celkem čítal asi 17 typů aut. Kdybychom ale kupovali ojetý vůz, asi bychom volili takový, jehož cena po použití klesla, ne stoupla.
Londýn 2012: vláda BMW v Anglii
Překvapivě to nebyla anglická značka, která zaštiťovala Olympijské hry 2012. BMW se soustředilo na prezentaci ekologických aut s nízkou spotřebou a taktéž představilo elektrické BMW 1 Series ActiveE a načrtlo tak svoje budoucí směřování. 4 000 aut zahrnovalo i 200 MINI Cooperů a 25 motorek. Modely zahrnovaly Diesel 3 Series, BMW 520d, 17 X3 xDrive20d SUV nebo X5 xDrive30d SUV.
Tip: Zajímá Vás značka BMW? Projděte si ojeté vozy BMW z roku 2012 a srovnejte si, kolik kilometrů od Olympijských her najezdili.
Sochi 2014: polární expedice Volkswagenu
Nejvíce “cool” auta Olympijských her v Sochi byla bez diskuze Volkswageny Amarok Polar Expedition, speciálně navržené pro expedici z Moskvy do města Petropavlovsk-Kamchatsky na jižním cípu Kamčatky. 9 lidí ve 3 terénních off-road pickupech ujelo 9 942 km a zapsalo se tak do Guinessovy knihy jako nejdelší off-road výlet v rámci jedné země. Samozřejmě se nejedná o vozidlo pro praktické potřeby Olympijských her, takže kromě toho dodal Volkswagen Group ještě na 3 000 Volkswagenů, Audi a Škod k zajištění chodu akce.
Tip: Pokud zrovna hledáte praktický vůz pro vaši rodinu a nechcete zbytečně vyhazovat peníze, zvažte koupi referentského vozu Škoda. Referentské vozy jsou v perfektním stavu a je na nich vysoká sleva. Zajděte se podívat do největšího autosalonu v ČR – Auto Opat.
Rio 2016: jak olympijských her využil Nissan
Mezi 4 200 vozy dodanými Nissanem pro Rio 2016 se vyskytovalo i 200 modelů typu Nissan Kicks. Stylový crossover určený primárně pro jihoamerický trh díky publicitě na hrách nakonec zabodoval ve více jak 80 zemích světa, kde nakonec vyřadil z prodeje starší model Juke (u nás se Juke stále prodává namísto Kicks). Další použité modely na Olympiádě zahrnovaly Micra, Versa, Sentra, Altima a Frontier pickup.
Pyeongchang 2018: krok do budoucnosti s Hyundaiem a Toyotou
Marketing sponzorů na Olympijských hrách 2018 se nesl v duchu futuristických technologií. To potvrdili i 2 automobiloví sponzoři her: Toyota jako mezinárodní a Hyundai jako domácí sponzor. Toyota ale “automobilově” vidět nebyla – místo toho lidé mohli vidět reklamy na roboty, kteří mají v budoucnu pomáhat zdravotně postiženým chodit, vidět, atd. Zato Hyundai poskytl hrám svou flotilu a předvedl působivou jízdu svých elektrických bezpilotních vozů na 190 km cestě ze Soulu do Pyeongchangu. Konvoj sestával z Hyundaiů Nexo SUV s vodíkovými články a modifikovaných luxusních Genesis G80.
Tokyo 2020: dva kroky do budoucnosti
Partnerskou smlouvu na LOH 2020 v Tokyu podepsala Toyota a hodlá ukázat využití nově zaváděné sítě G5 pro navigaci bezpilotních aut ve “smart cities”, což jsou města, která jako první budou samostatnou navigaci umožňovat. Olympijské hry 2020 se proklamují jako nejtechnologičtější a nejfuturističtější v dějinách.
Přehled mezinárodních automobilních sponzorů na Olympijských hrách |
|
Letní Olympijské hry | Zimní Olympijské hry |
2002, Salt Lake City: General Motors | 2004, Atény: Hyundai |
2006, Torino: Fiat, Alfa Romeo, Lancia | 2008, Beijing: – |
2010, Vancouver: General Motors | 2012, London: BMW |
2014, Sochi: Volkswagen | 2016, Rio de Janeiro: Nissan |
2018, Jižní Korea: Toyota (+Hyundai jako domácí sponzor) | 2020, Tokyo: Toyota |