Elektrické SUV: nový Jaguar I-PACE
17. 7. 2018
Tiché, atraktivní, plně elektrické esúvéčko s pohonem všech čtyř kol a sebevědomým výkonem 400 koní. Navíc žádné výfukové plyny a žádné emise. Jak je to možné? Redakce magazínu Žena v autě.cz exkluzivně otestovala elektromobil Jaguar I-PACE na německých silnicích okolo Nürburgringu.
https://www.facebook.com/zenavaute/videos/10156263047631233/
Unikátní elektrický pohon
K návrhu prvního čistě elektrického SUV povolala šéfkonstruktéra Wolfganga Ziebarta, který navrhoval dlouhá léta auta pro BMW. Doktor Ziebart vyvinul během 4 let elektromobil I-PACE na originální, zcela nové platformě se dvěma elektromotory a 90kWh lithium-iontovými bateriemi uloženými po celé ploše podvozku. Dlouhý rozvor a umístění baterií dovoluje ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50. Výsledkem je vysoký výkon a trakce pohonu všech kol na každém povrchu. Jaguar I-PACE má díky tomu sportovního ducha, z nuly na 100 km/h zrychlí za pouhých 4,8 sekundy. Pro mě jako řidičku bylo při testování na 150 kilometrů dlouhé trase kolem Nürburgringu na modelu I-PACE vůbec nejpříjemnější snadné řízení, jízdní komfort, stabilita v zatáčkách a tichoučký chod. Jen na prudké rozjíždění a tvrdé brzdění jsem si musela zejména ve vysokém stupni nastavení rekuperace zvykat. Elektro auta zkrátka jsou jiná, avšak výkon 400 koní je u bezemisního auta bezprecedentní.
Vytříbený design
Příď s charakteristickým výdechem s aktivními lamelami na kapotě, odvážná silueta a velmi specifický look zádě připomínajícího kupé – to je nový Jaguar I-PACE navržený šéfdesignérem Ianem Callumem. Design s kabinou předsunutou až k přední nápravě kontrastuje s hranatou zadní částí, která pomáhá aerodynamice. Po usednutí si mě interiér nového modelu I-PACE získal svou prostorností, kvalitními materiály a jednoduchým ovládáním. I-PACE je prvním Jaguarem vybaveným multimediálním systémem Touch Pro Duo. Ten využívá inovativní kombinaci dotykových obrazovek, kapacitních senzorů a mechanických ovládacích prvků. Velké překvapení jsem zažila nejen při pohledu do luxusního a velmi prostorného interiéru ale také při pohledu do kufru. Zavazadlový prostor nabízí objem 656 litrů a se sklopenými sedadly dokonce 1453 litrů, což Jaguar I-PACE řadí k vůbec nejprostornějším esúvéčkům.
Dis/komfortní nabíjení a reálná spotřeba
Pokud jste v hodině fyziky dávali pozor, je vám jasné, že je rozdíl mezi AC/DC neboli mezi střídavým a stejnosměrným proudem. U modelu Jaguar I-PACE to vypadá v praxi tak, že zatímco z obyčejné zástrčky se střídavým (AC 7 kW) proudem se Jaguar I-PACE nabije za 10 hodin, z rychlonabíječky (DC 100 kW) se nabije už za hodinu.
https://www.facebook.com/zenavaute/videos/10156263067421233/
Výrobce slibuje v dokonalých podmínkách dojezd 480 kilometrů na jedno nabití. Když jsem usedla za volant, palubní počítač hlásil 80% nabitou baterii a dojezd 350 kilometrů. Během testování jsem I-PACE vůbec nešetřila a spotřeba se pohybovala přibližně 25 kWh/100 km. Je vidět, že Jaguar bere běžné potřeby řidičů vážně. Dojezd kolem 350 kilometrů na jedno nabití už je komfortní a akceptovatelný.
Ekokočka Jaguar I-PACE
Originální, bezkompromisní platforma, na které má I-PACE umístěny 2 elektromotory a 90kWh baterie, má za následek příkladnou stabilitu, až bezkonkurenční prostornost pro posádku a jejich zavazadla a také špičkový výkon 400 koní. Nový I-PACE je čisté, atraktivní a chytré esúvéčko, které neztratilo nic z kvalit charakteristických pro značku Jaguar. Tento model však mnohem víc myslí na budoucnost, aniž by to bylo na úkor jízdního komfortu, výkonu, prostornosti či požadavků na reálný a běžný dojezd. O tento model si neděláme starosti, ekokočky I-PACE zkrátka budou v kurzu. Ostatně všech 16 vozů určených pro český trh už zná své budoucí majitele.
Ceny startují se shodnou výkonovou verzí 400 koní na 2 039 092 Kč a liší se „jen“ úrovní výbavy. V ceně je osmiletá záruka na baterii a servis po 34 000 km nebo dvou letech užívání vozu.
Více na webu Jaguar