Emise mají vliv nejen na životní prostředí
24. 1. 2020
Jejich nedodržování totiž ovlivní i to, jak hluboko budeme muset sáhnout do peněženky při nákupu nového auta. S novými emisními limity, které automobilky musejí plnit, či v případě jejich překročení draze platit, bude rok 2020 ve znamení přechodu a změn. Předpoklady jsou takové, že se případné pokuty za neplnění emisí projeví v ceně aut. Za nové auto si tak připlatíme řádově o 6 %, odpovídající více než 20 000 Kč.
A pokuty za překročení stanovených limitů jsou skutečně vysoké. Podle studie mezinárodního výboru pro čistou dopravu ICCT z loňského srpna byly v roce 2018 průměrné emise prodaných aut celosvětově 121 gramů CO2 na kilometr. Limit pro letošní rok je přitom 95 gramů. V roce 2025 to bude dokonce 78g/km a v roce 2030 65g/km.
Za každý překročený gram platí automobilka 95 € za každé zaregistrované vozidlo. Hypotetická pokuta vztažená k zisku by po roce 2021 u některých značek mohla způsobit veliké ztráty a nulový profit.
Situace některých automobilek opravdu není jednoduchá a následující období ukáže, jak se situace vyvine. Některé z automobilek přesto na tuto změnu hledí s optimismem, neboť na nízkoemisní politiku vsadili již dříve. „Navýšení emisních limitů CO2 pro automobilky neovlivní prodeje vozů Toyota a Lexus na českém trhu. Zpřísněné normy plníme díky hybridním technologiím“, říká generální ředitel zastoupení značky Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.
Řešením pro plnění emisních norem jsou elektroauta s nulovými emisemi a hybridy, kombinující spalovací motor a elektromotor. Jen v prvním pololetí letošního roku se na český trh chystá 15 elektroaut, 9 hybridů a 19 plug-in hybridů. Které značky jsou na tom v rámci plnění emisí v Evropě nejlépe? Podle statistiky JATO za rok 2018 vede v dosahování nízkých emisí: TOYOTA, následovaná PEUGEOT a CITROEN (na 4.příčce je RENAULT, 5. NISSAN, 6. SUZUKI, 7. ŠKODA, 8. SEAT, 9. VOLKSWAGEN, 10. FIAT).