KIA EV9 finalista ankety o nejlepší auto roku
29. 3. 2024
Velké SUV na elektřinu KIA EV9 se letos na MDŽ stala Světovým ženským autem roku podle asociace WWCOTY. Zaujme EV9 odbornou porotu v české anketě AUTO MÉHO SRDCE do té míry, že se EV9 stane nejlepším autem roku z pohledu žen v Česku? Jasno bude v pátek 5. dubna.
Ohromující look
Motoristická novinářka Tereza Tobiášová o EV9 mluví jako o elektrickém tanku.
KIA EV9 upoutá pozornost vysokou kapotou s výraznou maskou v barvě karoserie, šperkovanou ve výbavě GT-Line Launch Edition adaptivními Dual-LED světlomety.
Má nezaměnitelný profil karoserie, který je navíc doplněn o 21palcová kola.
Zapuštěné kliky dveří na bocích přispívají k čistému designu bočních ploch a lepší aerodynamice. Zajímavé je, že EV9 má lepší součinitel odporu vzduchu než KIA Niro nebo ceed. Impozantní je rovněž záď EV9 a originální tvar zadních LED světlometů, připomínající velké americké vozy.
Svým vzhledem dokáže EV9 ohromit a vzbudit respekt. Rozměry EV9 jsou velkorysé – délka 5 metrů, samotný rozvor EV9 činí 3,1 metru. S výškou 1,75 metru EV9, pravda, mnoho žen přeroste.
„EV9 je kolos. Může být postrachem řidičů právě kvůli svým obřím rozměrům,“ sdílí na úvod své obavy porotkyně Sabina Sarkisovová.
A další porotkyně a motoristická novinářka Míša Rubešová jí doplňuje: „V podzemních garážích půjde s EV9 o milimetry a hlavně o kola.“
Abnormální obava například z parkování není úplně na místě. Délkou odpovídá EV9 průměrnému rodinnému kombíku. Naopak výhled z vozu je doslova povznášející.
„V EV 9 vidíte dobře do všech stran. Problémy s parkováním supluje parkovací asistent, automatické sklápění vnějších zrcátek při couvání nebo kvalitní zadní kamera. Díky impozantní karoserii velkého SUV jste na silnici nepřehlédnutelná,“ říká na úvod porotkyně Sabina Kvášová.
Chytrá domácnost na čtyřech kolech
Také interiér dokáže ohromit – kvalitními a udržitelnými materiály a pohodlím. Na čalounění nenajdete v tomto luxusním SUV ani kousek přírodní kůže, přitom interiér vypadá dokonale prémiově.
Na koberečky, látky i kůži, která není přírodní kůží, bylo v každém autě použito 70 PET lahví a 34 kg zpracovaných plastů. Jen na okraj, palubní deska a područka byly vyrobeny z kukuřice.
„Dokonalý komfort, bezpečí a špičkově fungující technologie,“ tak ve zkratce charakterizovala porotkyně Sabina také vnitřek testovaného elektromobilu.
Auto se nastartuje otiskem prstu na loketní opěrce, čímž se také individuálně nastaví uživatelské profily. Pokud profil není nastaven, startuje se tlačítkem u automatické převodovky pod volantem.
Palubní deska je tvořena 12,3″ dotykovým displejem informačního a zábavního systému a 12″ digitálním panelem. Vše funguje jednoduše, logicky a je doprovázeno pěknou grafikou.
„Velmi zajímavá je horizontální světelná lišta na palubní desce. Když je auto nastartované, rozsvítí se na ní působivé podsvícení a všechny ovladače infotainmentu s haptickou odezvou,“ zmiňuje další zajímavý detail uvnitř vozu Tereza Tobiášová.
„Ovládání v EV9 je velmi dobrým kompromisem mezi tím, co člověk považuje za bezpečné, a tím, co je dnes moderní. Klasická tlačítka EV9 kombinuje s digitálními dotykovými plochami,“ dodává Tereza.
O skvělý zvukový zážitek se stará Sound System Meridian se 14 reproduktory.
Třířadá KIA EV9 je vybavena elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. Cestující si u nich mohou nastavit relaxační polohu s optimální oporou pro spodní části nohou – třeba během čekání, až se EV9 u nabíječky dobije.
Druhá řada sedadel jde jednoduše otočit a pasažéři v druhé a třetí řadě mohou sedět naproti sobě. Prostorný interiér je přístupný ze všech stran. Jak říká Tereza Tobiášová, EV9 je díky velkorysosti prostoru ideální auto pro početnou rodinu.
„Konečně auto pro mě – matku tří malých dětí. Obrovské SUV nabízí skutečně neuvěřitelně mnoho prostoru pro celou posádku,“ chválí si EV9 další porotkyně a zpěvačka Annamária d´Almeida.
Testovaná KIA EV9 se 6 sedadly nabízí zavazadlový prostor o objemu až 308 litrů, který se sklopením zadních sedadel zvětší na 2393 litrů. Vpředu pod kapotou má ještě menší kufřík o objemu 52 litrů (verze s pohonem zadních kol dokonce 90 litrů).
„Pro vícečlenné rodiny je k dispozici i sedmimístná verze. Kočárek se do EV9 vejde bez problému – vyzkoušeno. Pozitivně hodnotím, že kabely a veškeré příslušenství k tomu se dají schovat pod kapotu,“ doplňuje porotkyně Míša Rubešová.
Ohromující jízda
Pro jízdu s elektromobilem KIA EV9 je příznačná akcelerace, komfortní naladění a tichý chod.
Porotkyně v anketě AUTO MÉHO SRDCE konkrétně testují verzi GT launch s výkonem 283 kW (384 k a točivý moment 700 Nm), pohonem všech kol a baterií o kapacitě 99,8 kWh.
Z nuly na 100 km/h dosáhne víc než dvou a půl tuny vážící EV9 za 5,3 sekundy!
„Jak se toto mohlo korejským inženýrům povést?! To, jak lehce se auto řídí, a schopnost akcelerace obrovského SUV s hmotností lehce nad dva a půl tuny je mimořádné a pro mne vlastně stále nepochopitelné,“ přiznává na účet EV9 porotkyně Sabina.
Na dálnici nabízí EV9 dokonale komfortní jízdu a na okresce v zatáčkách slušnou stabilitu díky nízkému těžišti. Podvozek je naladěný do velkého komfortu. Řada porotkyň dokonce mluví o „neskutečném podvozku“.
„Necítíte tady kostky, výmoly, příčné prahy,“ říká na kvalitní odpružení porotkyně Tereza. Důvodem je vpředu nezávislé zavěšení MacPherson s vinutými pružinami, plynokapalinové tlumiče a vzadu 5prvková náprava MultiLink s udržováním světlé výšky. Na výběr je několik jízdních režimů.
KIA EV9 je robustní SUV, které se dokáže přizpůsobit situaci a pohodlně uveze (podle varianty) 6 až 7 osob.
Patří do města, neboť se jedná o bezemisní vůz, a zároveň díky komfortu a pohonu všech kol zvládá jízdu na dlouhé trasy včetně terénu.
Vedle jemnosti řízení a komfortních jízdních vlastností patří k přednostem testovaného elektromobilu také bezpečnost.
KIA EV9 je zároveň dokonale bezpečným vozem. Uvnitř je instalováno 9 airbagů a o bezpečí na palubě se stará neuvěřitelných 28 asistentů.
Nechybí asistent pro jízdu v pruzích nebo vyspělý head-up displej s rozšířenou realitou, který promítá důležité informace na čelní okno, do přímého zorného pole řidiče.
Při zapnutém tempomatu se o řízení stará umělá inteligence, která neustále vyhodnocuje situaci a učí se z ní. Umí zaparkovat EV9 sama, aniž by někdo seděl za volantem. Zvládá totiž parkovat pomocí dálkového ovládání na klíčích.
Podle výrobce je dojezd 384koňové varianty na jedno nabití 505 km. V reálných podmínkách testování dosahuje reálný dojezd při 100% nabití baterie cca 450 kilometrů.
Naše průměrná spotřeba se pohybovala kolem 23 kWh/100km.
Silnou stránkou EV9 je fakt, že se velmi rychle dobíjí a zvládá dobíjení na ultrachargerech s napětím 400 V i 800 V.
Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze akumulátory modelu EV9 nabít z 10 na 80 procent za pouhých 24 minut.
„Už aby v Česku bylo více opravdu vysokorychlostních nabíječek nad 200 kW. Dobít takto velké auto na 250 kilometrů za 15 minut mi přijde opravdu skvělý, stejně jako VL2 adaptér. S těmito benefity si už tu vysokou cenu dokáže EV9 obhájit,“ doplňuje dobíjení modelu EV9 porotkyně Míša.
EV9 názorně rozšiřuje možnosti, co dalšího jde s takovým elektromobilem dělat.
S funkcí V2L (vehicle-to-load) můžete prostřednictvím auta dobíjet ostatní zařízení, jako například elektrokola, kempingové vybavení nebo třeba fén či kávovar.
KIA EV9 bude v budoucnu jakousi elektrárnou na čtyřech kolech, neboť zvládne dobíjení V2G (vehicle-to-grid), které umožní vrátit elektřinu zpět do sítě
Verdikt
KIA EV9 je výraznou referencí toho, kam (elektro)mobilita dospěla. Bezemisní vůz se oprávněně chlubí komfortními jízdními vlastnostmi, špičkovými technologiemi a bohatou výbavou.
„KIA urazila obrovskou cestu, kterou započala přebrandováním, až se nakonec vyšplhala do výšin evropského, slovenského i ženského auta roku.
Tenhle kolos je příkladem skvělé řemeslné práce a vyladěnosti. Baví mě na něm hlavně systém vypiplaných asistentů a lehkost ovládání,“ hodnotí EV9 porotkyně Sabina Sarkisovová.
Svým nepřehlédnutelným designem, jízdním komfortem, inovativním řešením bezpečnostních asistentů i dobíjecí architekturou je špičkovým autem, které můžete na českých silnicích vidět. Má nepřeberné množství detailů, které z něj dělají výjimečné auto.
Elektrická EV9 je vlajkovou lodí automobilky KIA a odpovídá tomu i její cena. Bezemisní KIA EV9 startuje ve výbavě Earth launch s výkonem 150 kW/204 k a pohonem zadních kol na 1 949 980 Kč. Cena testované verze GT launch s výkonem 283 kW/384 k a pohonem všech kol je 2 099 980 Kč.
Absolutního vítěze ankety AUTO MÉHO SRDCE vyhlásíme na veletrhu FOR BEAUTY 5. dubna.
Nezapomeňte hlasovat také v anketě DÁMSKÁ AUTOVOLENKA. Vyberte nejlepší auto podle svého gusta a zúčastněte se hlasování veřejnosti. Stačí kliknout na model, který vás nejvíce oslovil, a odeslat svůj hlas. Hlasovat můžete do 7. dubna.
Více na webu Kia