Koupě ojetiny
26. 6. 2024
Při koupi ojetiny je důležitější než počet najetých kilometrů dobře zkontrovolat stav vozidla. Ačkoliv je přetáčení tachometru v ČR už 6 let trestné, má podle odhadů každé 5. auto prodávané auto stočený tachometr.
Situace na trhu ojetin signalizuje, že Češi se začali řídit radami odborníků. Spíše než nízké kilometry řeší celkový stav vozu. Tomu odpovídá situace na trhu.
Počet nabízených ojetých aut s vyšším nájezdem meziročně stoupl. Zatímco loni mělo pouze 34 % pětiletých Superbů Combi nájezd vyšší než 160 000 km, letos je to již 60 %.
Naopak klesnul podíl aut s atypicky nízkým ročním proběhem. Tolerance k vyššímu nájezdu je patrná i u modelů jako Fabia Combi nebo Hyundai i30. Vyplývá to z analýzy serveru TipCars.com.
Odborníci radí oželet nízké kilometry ve prospěch prokazatelné servisní historie. „Kde je poptávka, je i nabídka. Dokud tady budou zákazníci ochotní uvěřit legendě o autě po německém důchodci, budou zde i nepoctivci schopní takové auto vyrobit,“ říká Ing. Marek Knieža z TipCars.com.
„Přístup českých řidičů se ale mění. Obecně vnímáme, že zájemci o ojetiny se učí přihlížet k celkovému stavu auta než pouze k čísle na tachometru.“
Současně je také patrná změna v oblasti aut s nájezdem do pouhých 20 000 km za rok.
U Passatu se podíl snížil z 31 % na 22 %. Mercedes-Benz E vykázal změnu z 41 % na 32 %, pokles o 7 % na letošních 48 % pak prodělalo Audi Q7.
V nabídce malého kombi Škoda Fabia s benzinovým tříválcem o výkonu 55 kW je letos o 13 % méně aut s ročním nájezdem do pouhých 10 000 km, tj. podíl mají jednu třetinu.
Naopak aut, co si každý rok na tachometr připsaly víc než 20 000 km je nyní 21 %, tedy o 15 % více.
Auto po důchodci není mýtus, ale…
„Auta po důchodcích skutečně existují,“ říká Ing. Marek Knieža. „Typicky jsou to malé vozy typu Hyundai i20 nebo Dacia Sandero, které si někdo koupil jako své tzv. poslední auto. Plánuje, že s ním nebude moc jezdit a vydrží mu třeba 10 let.
Tady roční nájezd může být klidně 4 000 km. Ovšem taková auta se na trh nedostávají často.“
Aby si někdo koupil jako „poslední auto“ třeba Škodu Superb za milion není v českém prostředí nereálné, ale ani příliš časté. Na západ od našich hranic je to běžnější, ale takovému stavu a nájezdu bude odpovídat cena.
Statistika na trhu ojetin ukazuje, že průměrné roční nájezdy se u malých aut pohybují kolem 8 000 km.
To jsou hodnoty právě modelů Hyundai i20 a Dacia Sandero, které budou mít po pěti letech na tachometru něco přes 40 000 km.
O něco více, zhruba 14 000 km za rok, musí očekávat zájemce o kombi Škoda Fabia s benzinovým tříválcem 1,0 MPI/55 kW. Benzinový Hyundai i30 kombi pak bude ročně připisovat necelých 13 000 km.