Náš test: Elektrický Nissan Leaf
25. 9. 2017
Nissan Leaf se stal od svého uvedení na trh v roce 2010 nejprodávanějším elektromobilem na světě. Před uvolněním místa zbrusu nové generaci přišel Nissan s verzí, který má delší dojezd, přidává vylepšený systém pro vzdálenou správu vozu přes mobilní telefon nebo rychlejší a přehlednější infotainment včetně navigace.
Díváme se
Velikostí je Leaf celkem klasický zástupce nižší střední třídy. Po designové stránce je Leaf identický s verzí, která se prodává již 4 roky. Přesto umějí jeho futuristické tvary zapůsobit i dnes. Leaf je snadno rozpoznatelný nejen díky své aerodynamické siluetě, ale o tom, že se jedná o elektromobil, který na přídi postrádá otevřenou masku chladiče se štítky na bocích a zádi vozu. Působivým detailem je například solární panel na střeše, který dobíjí 12 V baterii. V nabídce lakování se navíc objevil také elegantní bronzový odstín.
Nasedáme
Leaf působí neokoukaně také uvnitř. Přístrojový štít je rozdělen do dvou horizontálních pater. Palubní deska je osazena modernějším provedení multimediálním systém NissanConnect EV. Infotainment dostal upravenou grafiku, funkci sledování polohy vozu nebo digitální rádio. Ovládání je intuitivní a příjemné, občas však s pomalejší odezvou. Na vzhledu interiéru je znát, že se stávající generace chýlí ke konci svého výrobního života. Interiér je celkově praktický, pohodlný a prostorný. Uložení baterií se nijak nepodepsalo na velikosti zavazadelníku. Ten nabízí 370 litrů objemu.
Jedeme
Na samotnou jízdu jsem si musela nejprve zvyknout. Po rozjetí se totiž „neděje nic“ a je slyšet pouze hluk od kol a vzduchu. Ve městě je tedy nutné dávat větší pozor zejména na chodce, kteří zpravidla auto neslyší. Díky 30 kWh bateriím je sice Leaf poměrně těžký, zato má dobré jízdní vlastnosti. Akumulátory jsou uloženy v podlaze, takže snižují těžiště a Leaf má vynikající stabilitu. Příjemnou vlastností pohonu na elektřinu je svižnost, alespoň tedy v nižších rychlostech. Výkon elektromotoru (109 koní) je totiž k dispozici celý od nulových otáček. Ve vyšší rychlosti Leaf už trochu ztrácí, zrychlení z 0–100 km/h zvládne za 11,5 sekundy. Přesto je ale Leaf na městské poměry svižným autem. Reálný dojezd se odvíjí podle stylu jízdy a rychlosti a většinou se lze dostat na 200-230 km. Dobíjení lze provést několika způsoby. Ideální je rychlonabíječka ČEZ, která zvládne dobít vůz do plné kapacity za půl hodiny. Klasické dobíjecí stanice to zvládnou do 2 hodin a 230 V zásuvka za dlouhých 15 hodin.
Hodnotíme
Naproti zmíněným nevýhodám je Nissan Leaf použitelné městské auto s prostorným interiérem a povedenými jízdními vlastnostmi. Nissan Leaf limituje omezený dojezd a doba nabíjení. Rostoucí počet rychlonabíječek by druhý zmiňovaný neduh mohl brzy eliminovat. Použití Leafu mimo město je však stále diskutabilní. Nastupující druhá generace by měla mít dojezd až 320 kilometrů. Testovaný model ve výbavě Acenta stojí 866 000 Kč, a to jsou v dané třídě už pořádné peníze.
Více na webu Nissan