Náš test: Honda Civic Type R – ostrá jako chilli paprička
28. 10. 2016
Při pořizování nového vozu není vždy prioritou praktičnost, ekonomika provozu nebo pracovní využití. U Civic Type R je na prvním místě pocit z jízdy, zábava a rychlost. Tyto vlastnosti zvládá Type R dokonale, je výborně ovladatelný a umí být neuvěřitelně rychlý.
Díváme se
Extravagantní linie, široké spoilery nárazníků nebo obrovské zadní křídlo. To vše nás, jako fanoušky sportovních vozů, dokázalo uchvátit na první pohled. Červená metalíza jen vše dokonale podtrhuje. Civic se nesnaží maskovat před okolním světem svoje svaly, ale dává je, možná až trochu okatě, najevo. Není to však jen obyčejný kalkul. Všechny aerodynamické výstupky, otvory pro nasávaní vzduchu, difuzory i zadní křídlo mají svůj funkční účel – zajistit co nejlepší přilnavost v zatáčkách i ve sprintu na rovince. Čím rychleji Type R pojede, tím větší síla ho udrží ve zvolené stopě. Nevěřící Tomáše, které tvary karoserie nepřesvědčí o jeho síle, zcela jistě utvrdí nízko-profilová 19palcová kola, červeně lakované brzdové třmeny Brembo, které pracují na velkých vrtaných brzdových kotoučích. Se svými čtyřmi raketovými tryskami (rozuměj výfuky) může vypadat příliš vulgární, nám se jeho dravý a nesmlouvavý look vryl pod kůži.
Nasedáme
Dramatičnost exteriéru přenesl Type R i do kokpitu. Tomu dominuje spojení červené a černé barvy. Téměř závodní jednolitá sedadla s výrazným bočním vedením a rudými bezpečnostním pásy nechají řidiče téměř splynout s vozem. Bezpečně podrží tělo v každé, byť sebeprudší zatáčce, a dovolí řidiči soustředit se pouze na jízdu. V Type R nelze pochybovat ani na jeden jediný okamžik, ani na jediný metr jízdy o tom, cože se to ukrývá pod kapotou. Interiér je vyveden příkladně v každém detailu, byť s použitím tvrdých plastů může působit poněkud lacině. Nechybí tu ale červené tlačítko START, dvoubarevný kožený volant s označením středu, kovová hlavice řadící páky, oválné a hluboko zapuštěné analogové budíky nebo specifické údaje palubního počítače jako měření přetížení, tlaku brzd a turba. K tomu všemu štítek s pořadovým výrobním číslem vozu jako třešnička. Nepřesvědčil nás jen slabý výkon audio soustavy. Jakkoli je auto sportovní, po praktické stránce Type R svému majiteli nic neupře. To je velká výhoda. Na zadních sedadlech je dostatek místa pro dvě osoby, velký kufr má objem 498 litrů jako standardní Civic, sedačky se dají sklopit do roviny s kufrem.
Jedeme
Všude tam, kam přijede budí pozdvižení. Zvídavé pohledy provázely celé naše testování. Type R dává najevo každým ujetým kilometrem, že jde o čistokrevné sportovní auto. Honda je svými motory pověstná. Jinak tomu není ani zde. Pod kapotou bije přeplňovaný vysokootáčkový motor o objemu 2.0 litru a výkonem 310 koní. Všechnu svoji sílu posílá na přední nápravu! Zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 5,7 s a ručička tachometru se zastaví až na 270 km/h. Civic svým celkově tvrdším naladěním přímo prahne po rovném a kvalitním asfaltu. Ne, že by z řidiče vymlátil duši, ale cestování po městě nebo nekvalitních cestách po delší době není příjemné. Jeho kvality se plně rozvinou na kvalitních okreskách, kde je ve svém živlu. Zátah motoru, vybavený turbem a přímým vstřikování, je intenzivní, a navíc motor nabízí parádní odezvu. Naplno se probouzí k životu od 3000 otáček/min. a nepřestává po nich dychtit za hutné zvukové kulisy až do červeného spektra v 7000 otáčkách. Řazení je mechanicky přesné, auto sedí jako přibité k silnici. Závodní atmosféru navodí hlasité „odfukování“ turba mezi řazením jednotlivých stupňů. To vše lze ještě dostat na vyšší úroveň kouzelným tlačítkem +R, které auto ještě více zpevní pomocí adaptivních tlumičů, zbystří odezvu plynového pedálu i brzd. Spotřeba u Type R sice není tím hlavním, co by nás zajímalo, nicméně čísla jsou to rozumná. Kombinovaná spotřeba se během testu zastavila na necelých 8 litrech benzínu, při ostré jízdě a jízdě na okruhu se lze dostat i za dvojnásobnou hodnotu.
Hodnotíme
Type R je nefalšovaným sportovním náčiním. Při testování nám dokázal při vysokorychlostních průletech krajinou naservírovat neskutečné množství emocí. Type R není autem pro každý den, na to přijalo málo kompromisů. Jeho předurčení to ani nedovoluje. To je na druhou stranu jedině dobře. V tom, co dělá je ale perfektní. Vynikající silný motor v kombinaci se skvělým podvozkem, nevadnoucími brzdami, vyspělou technikou a superrychlým řazením dělá z Type R výjimečné auto, na které budeme ještě dlouho vzpomínat. Civic Type R lze pořídit za 859 900 Kč.
Více na webu Honda