Náš test: Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv G120
2. 6. 2018
Na Mazdě se nám vždy líbilo, že se neřídí aktuálními trendy, ale jde si svoji vlastní cestou. Nenabízí hybridy, elektromobily ani malé přeplňované tříválce s turbem. Mazda 3 je individualistka. Toho si na ní ceníme, navíc provedení sedan není na českých silnicích úplně častý jev. To je škoda, protože takhle japonská sympaťanda dokáže své majitelce nabídnout mnoho. Po třech letech na trhu přichází v modernizované verzi, co všechno se změnilo?
Díváme se
Rozdíly oproti minulé generaci? Popravdě není jich mnoho, ono to vlastně nebylo ani potřeba. Při detailnějším zkoumání poznáte omlazenou trojku podle upraveného předního nárazníku a masky chladiče s výraznějším znakem, nových hlavních LEDkových světel, upraveného tvaru zpětných zrcátek nebo nových 18palcových litých kol. Jasným poznávacím znakem nejnovější Mazdy 3 je především modrá barva karoserie Eternal Blue, kterou oblékala i testovaná verze. Modrá metalíza ji velmi sluší a nechává vyniknout všem jejím sportovně laděným křivkám.
Nasedáme
Interiér nové Mazdy 3 zůstal v základu stejný, to jest především funkční. Facelift přinesl upravené displeje, nový volant (za příplatek vyhřívaný) a klasickou ruční brzdu nahradilo tlačítko. Navzdory modernizaci však působí některé materiály interiéru oproti evropské konkurenci stále lacinějším dojmem.
Podle sloganu výrobce „Jinba Ittai“ je kokpit orientovaný především na řidiče. Odpovídá tomu skvělá pozice za volantem, všechny ovládací prvky jsou hezky po ruce, jejich ovládání je intuitivní a přehledné. V době dotykových tlačítek a velkých obrazovek je návrat ke klasice příjemná změna. Po stránce vnitřního prostoru nabídne posádce dostatek místa v obou řadách sedadel. S objemem 419 litrů zavazadlového prostoru se řadí do solidního průměru nižší střední třídy.
Jedeme
Modernizace pohonných jednotek Mazdy 3 se dotknula pouze naftové části. Testovaný sedan disponoval povedeným zážehovým atmosférickým dvoulitrem s technologií Skyactiv, který zůstal beze změn. Zde si jde Mazda svoji vlastní cestou, což určitá skupina zákazníků – stejně jako my, ocení. Ta druhá, která si již přivykla chování maloobjemových motorů s turbem, bude nejspíš mírně zklamaná. Dvoulitrový benzín se 120 koňmi v nízkých otáčkách příliš nejede. S plynem a řazením je třeba více pracovat. Testovaný motor není žádný rychlík, zrychlení z 0-100 km/h kolem 10 sekund je výmluvné.
Nic na plat, Mazda 3 je stará škola a platí zde, čím více motor točíte, tím rychleji jedete. Pořádný zátah a adekvátní reakce na plyn se odehrávají až ve vyšších otáčkách. Řidičské auto se vším všudy. Nehledě na otáčky motoru a rychlejší tempo, Mazda 3 příjemně překvapila svojí spotřebou. Průměrnou kombinovanou spotřebu lze s přehledem udržet mezi 6–7 litry benzínu na 100 kilometrů, rozdíly mezi městem nebo dálnicí jsou minimální. Podvozek je skvěle stavěný na české silnice, které zvládá s přehledem a tichostí. Zároveň je hravý, ale při tom jistý při rychlejších průjezdech zatáčkami. Povedený mix nastavení řízení, řazení a podvozku nás velmi bavil.
Hodnotíme
Mazda 3 bylo už před faceliftem skvělé auto, které poslední modernizací nenechalo nic náhodě a stále se řadí mezi špičku třídy. Sice není oproti konkurenci nejrychlejší, není ani nejprostornější, nebo nejmodernější. Jenže jakmile s ním projedete pár zatáček, zjistíte, že v sobě opravdu má cosi přitažlivého. Něco, co se na dnešním trhu hledá poměrně těžko. A to se nám na modré krásce líbilo nejvíc. Doufáme, že Mazdě vydrží vyrábět takto sympatické a originální vozy s neutuchajícím elánem. Testovaný model stojí 559 200 Kč.
Více na webu Mazda