Náš test: podmanivý Range Rover Velar
19. 10. 2017
Jak vypadá auto budoucnosti s konvenčním motorem? Range Rover Velar má schopnost udělat na nás ženy – řidičky dojem. Zaujme precizním vytříbeným designem, pohodlím, jízdním komfortem a širokou paletou bezpečnostních asistentů. Vůbec se nedivíme v redakci tomu, že má Velar (stejně jako Evoque při svém uvedení) našlápnuto získat si v náročném segmentu luxusních SUV velkou popularitu…
Díváme se
Silueta nového modelu Range Rover je nižší a Velar díky tomu působí mnohem více sportovně. Linie karoserie vyznává minimalismus. Žádné kudrlinky, jen holistický design. Madla dveří jsou ukryté přímo v karoserii a po stisknutí klíče automaticky z profilu vyjedou.
Křivky Velaru jsou oproti Evoque robustnější a jeho look je více terénní. Přední kapota s maskou chladiče je masivní. Velar vypadá na příplatkových 21“ kolech (+57 596 Kč) důstojně a směle si troufne do terénu, patří přece do rodiny Range Rover…
Nasedáme
Futuristický design a technologie z Velaru dýchají i při pohledu do interiéru. Palubní desce dominuje moderní komunikační systém ukrytý ve dvou naleštěných dotykových obrazovkách s HD rozlišením podobných iPadu.
Horní displej se ovládá navigace, rádio a telefon. Dolní větší obrazovka ukrývá ovládání ventilace, polohování sedadel včetně různých druhů masáže (+97 647 Kč), jízdních režimů a pohonu všech kol. Na rozdíl od konkurence je ovládání obrazovek skutečně velmi přehledné, po pár minutách jsem se s jednotlivými ovladači naprosto sžila, aniž bych musela odvracet pozornost při řízení. Ostatně k tomu přispívá také příplatkový head-up displej (+37 389 Kč) zobrazující aktuální rychlost, doporučenou rychlost nebo pokyny navigace. Při všech těch hi-tech vychytávkách Velar myslí na pohodlí a nabízí příjemné nastupování, extra pohodlná sedadla s perforovanou kůží Windsor (+43 197 Kč) a dobrý výhled.
Pětimístný Velar disponuje spoustou místa pro čtyřčlennou posádku včetně místa nad hlavou. Interiér je díky příplatkovému panoramatickému střešnímu oknu prosvětlený (+48 884 Kč). Luxusně působící interiér doplňuje zábavní systém pro cestující na zadních sedadlech se dvěmi 8″ displeji (+64 735 Kč). Zavazadlový prostor je prostorný a obsahuje úctyhodný objem 763 litrů.
Jedeme
Jak už to u vozu Land Rover Jaguar bývá, po nastartování vyjede ze středového tunelu otočný volič automatické osmistupňové převodovky. Během testování nabídl Velar s dieselovým motorem D 240 vynikající jízdní komfort a také odhlučnění, díky elektronicky řízenému vzduchovému odpružení (+45 496 Kč). Velar umí krásně plout krajinou a být překvapivě stabilní v zatáčkách. Jeho vlastnosti se v tomto ohledu podobají spíše kombíku než vozům SUV. Stejně tak řízení – to je lehké a reakce velmi rychlé.
Při tom všem má Velar dobrodružného ducha. Jeho součástí je totiž pro Range Rover tradiční Terrain Response, který mění své chování v závislosti na aktuálním povrchu – sníh, kamení, bláto. Podvozek se umí zvednout do výšky 25,1 cm. A nebyl by to Range Rover, kdyby nezvládl také cestu vodou. Brodit se dokáže do výšky 65 cm. To jsem ale nezkoušela, neboť jsem vyjela jako většina majitelů Range Rover na nákupy a pak to střihla přes polňačku, abych si užila trochu „vzrůša“. V obojím mi byl Velar naprostým a spolehlivým parťákem.
K bezpečnému pocitu z jízdy přispívá řada bezpečnostních asistentů jako je například autonomní nouzové řízení vyhodnocující nebezpečí kolize při rychlosti od 5 do 80 km/h. Systém upozorní na nebezpečí, aby řidič mohl zasáhnout. Pokud řidič nereaguje, systém aktivuje brzdy. Dalším prvkem bezpečnosti je systém upozorňující na opuštění jízdního pruhu. Systém detekuje neúmyslné vybočení z jízdního pruhu a dokáže upozornit řidiče mírnými vibracemi volantu.
Na dlouhých trasách se vyplatí také adaptivní tempomat udržující auto v bezpečné vzdálenosti od vozidla před vámi v případě jeho zpomalení nebo zastavení. Velar pomáhá také při parkování pomocí senzorů, šikovné kamery a zvukové signalizace. Kombinovaná spotřeba se po týdenním testování ustálila na hodnotě 7,8 litru na 100 kilometrů. To je na tuto silnou čtyřkolku velmi slušný výsledek.
Hodnotíme
Range Rover Velar – sexy SUV s parádními jízdními vlastnostmi, pohodlím a velkolepým prostorem pro posádku i zavazadla. Na novém Velaru jsem prostě nenašla žádnou nedokonalost. Podmanil si mě na první pohled svým designem, při jízdě svými příkladnými komfortními a agilními vlastnostmi podobajícími se spíše kombíku než mnohdy neohrabanému esúvéčku. Terén Velaru navíc svědčí. Range Rover Velar (D 180) startuje na ceně 1 559 569 Kč. Cena testovaného modelu (D240, výbava SE) se všemi příplatky se vyšplhala na 2 456 663 Kč.
Více na webu Land Rover