Nepodceňujte kontrolu pneu na dovolenou
27. 6. 2020
Od 15. června platí nové podmínky u tzv. semaforu bezpečnosti, který indikuje míru rizika v jednotlivých státech a upřesňuje pravidla pro návrat do ČR. Řada Čechů stráví letošní dovolenou v tuzemsku či v okolních zemích. I při těchto cestách by příprava vozidla měla být srovnatelná, jako například před cestou do Itálie. Tradiční český výrobce pneumatik Barum nabízí několik rad, jak zvládnout letní cestování bez zbytečných starostí.
Poctivá příprava se vždy vyplatí
Před odjezdem zkontrolujte provozní kapaliny a vizuálně ověřte, zda je vůz v pořádku. Začít lze vodou do ostřikovačů, která ubývá nejrychleji. Pokud víte, že při letní dovolené najezdíte velké množství kilometrů, je rovněž vhodné zkontrolovat interval výměny oleje, aby následně nedošlo k jeho překročení.
Zanedbat bychom neměli ani stav pneumatik. Zimní pneumatiky mají rozdílnou konstrukci a jejich použití při letních teplotách může být rizikové.
„Při jízdě na zimních pneumatikách v létě musí řidiči počítat s delší brzdnou dráhou a horším bočním vedením. Proto, pokud se v létě řidič rozhodne cestovat na zimních pneumatikách, doporučujeme s ohledem na bezpečnost velkou obezřetnost,“ uvádí Aleš Langer z oddělení Technického zákaznického servisu Continental Barum.
Neméně důležitým faktorem je i správný tlak plášťů. Doporučený tlak pneumatik mají vozy většinou uvedeny na víčku palivové nádrže, případně na bočním sloupku dveří.
Podhuštěné pláště mohou pro řidiče představovat riziko, protože mohou způsobit horší stabilitu vozidla a jsou při jízdě více namáhány, což vede ke kratší životnosti pneumatiky.
Ideální ale rozhodně není ani přehuštěná pneumatika, u níž dochází k nerovnoměrnému zatížení a tím pádem opět ke kratší životnosti. Vždy je nutno přizpůsobit tlak pneumatik zatížení, které je při jízdě na dovolenou obsazeno větším počtem osob a nákladu.
Kontrola správného tlaku v pneumatice je přitom záležitostí několika minut a zvládne ji téměř každý. Pokud motorista nemá vlastní vybavení, je možné využít služeb čerpacích stanic, na kterých bývá zapůjčení kompresoru s tlakoměrem standardem, nebo navštívit profesionály ve specializovaných servisech.
Pro bezpečnou a bezproblémovou jízdu je vhodné zkontrolovat i hloubku dezénu pneumatik. Podle české legislativy je minimální hloubka dezénu během letní sezony 1,6 milimetru.
Odborníci ze společnosti Continental Barum, však doporučují obezřetnost – zejména při jízdě v dešti na mokrém povrhu – už v případě, že hloubka vzorku letních plášťů klesne pod tři milimetry. Při nižších hodnotách se totiž prodlužuje brzdná dráha a roste riziko aquaplaningu, protože pneumatiky nedokáží odvádět dostatečné množství vody z dotykové plochy mezi pláštěm a vozovkou.
„Brzdná dráha při rychlosti 80 kilometrů za hodinu, může být u pneumatik s hloubkou dezénu 1,6 milimetru delší o více než deset metrů, oproti brzdné dráze na nových pláštích,“ varuje Aleš Langer.