Nový Peugeot 3008: změna od podlahy
1. 3. 2024
Oblíbený Peugeot 3008 se letos reinkarnuje. Mění design a obohacuje svou nabídku o čistě elektrický pohon. SUV-fastback Peugeot 3008 stojí na nové platformě, která elektrické verzi umožní dojezd až 700 km. Kompletní změnou prošla také podoba infotainmentu a palubní desky. Žena v autě.cz vyzkoušela bezemisní SUV se lvem ve znaku v okolí francouzského Cannes.
Nový model 3008 neztratil nic ze svého francouzského šarmu a elegance. Přitom je nová generace 3008 definována futuristickým lookem přední masky, novými minimalistickými LED světlomety (s tradičním prvkem lvích drápů) a aerodynamičtějšími liniemi.
Během 2denního testování jsem se nemohla na novou podobu karoserie vynadívat. V tomto modelu nadobro odzvonilo chromům a nadbytečným ozdobným prvkům.
Peugeot označuje karoserii jako SUV – fastback, neboť na rozdíl od kupé se zadní linie svažuje až za hlavou pasažérů v druhé řadě sedadel. Výsledkem je více místa a také dominantní záď šperkovaná spoilerem.
Ačkoliv v rámci modernity nehýří nový Peugeot 3008 příliš barvami a v nabídce má jen 6 odstínů, jsou minimálně dvě barvy zajímavé.
Modrá Obsession se podle denního světla mění z modré na zelenou a druhá modrá Ingaro s jemnými odlesky zdůrazňuje povedené linie vozu.
Dalšími odstíny v nabídce jsou Bílá Okenite, Černá Perle, Šedá Artense a Šedá Titane.
Čím mě Peugeot 3008 osobně zaujal? Peugeot 3008 je za mě módním a uživatelsky příjemným butikem na čtyřech kolech. Spojení hliníku, světla a látkového obložení vytváří jedinečný esprit vozu.
Ve svém novém modelu Peugeot nabízí to nejlepší. Interiéru dominuje působivá 21palcová obrazovka nového systému Peugeot Panoramic i-Cockpit.
Oproti předchozí generaci je zde vyvýšený přístrojový panel a velký centrální dotykový displej spojen v jeden.
Nad volantem se tak zobrazují všechny informace týkající se jízdy. V pravé části obrazovky se ovládá navigace, multimedia a klimatizace. Pod obrazovkou jdou individuálně nastavit praktické dotykové ovladače i-Toggles.
Celkový dojem Peugeotu 3008 dotváří ambientní LED osvětlení v osmi různých barvách.
Pohodlí zajišťují (už tradičně) kvalitní, ortopedická přední sedadla s certifikátem AGR od německých lékařů. Ve vrcholné výbavě GT odvětrávaná a s masážní funkcí.
Za příplatek jsou sedadla vybavena adaptivními bočnicemi. Ta se elektricky nafukují nebo vyfukují a nabízejí maximální oporu během řízení.
Málem bych zapomněla na čistý vzduch v nové 3008. Už od základu je v autě monitorována kvalita vzduchu a případně se aktivuje přísun vzduchu. Za příplatek je možné auto vybavit systémem Clean Cabin, který filtruje nečistoty.
Uvnitř poskytuje 3008 dostatek prostoru pro cestující a zavazadla, a to i ve druhé řadě.Peugeot 3008 obsahuje 17 různých přihrádek o celkovém objemu přibližně 34 litrů.
V kufru se podařilo u všech verzí zachovat velkou prostornost 520 litrů u všech verzí motoru.
V Česku se Peugeot 3008 bude k dispozici se dvěma hybridními pohony (plug-in hybrid a mild-hybrid) a třemi plně elektrickými pohony (210 k, 230 k s dlouhým dojezdem a 320 k se dvěma elektromotory a pohonem všech kol).
V červnu při uvedení na trh bude dostupný primárně mild-hybrid a 210koňový elektromobil. Varianta s dojezdem až 700 km by měla být dostupná o pár měsíců později.
Designéři a konstruktéři v Peugeotu vzali proměnu 3008 tzv. od podlahy. Zásadní novinkou je tu podvozek. Peugeot 3008 je totiž prvním modelem na nové koncernové platformě STLA Medium Stellantis.
Tato platforma je velice modulární z pohledu počtu bateriových článků i rozvoru. V následující letech na ní uvidíme ještě mnoho modelů napříč celým koncernem.
Během novinářských jízd jsem testovala výhradně elektrický Peugeot e:3008 s nejslabším výkonem 210 koní, pohonem předních kol a vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií 400 V.
Testovaný elektromobil je v reálných podmínkách hbitý, pohodlný a také dokonale odhlučněný.
Přes značnou hmotnost (více než 2 tuny) udivuje, s jakou vervou e:3008 akceleruje a vrhá se (a to velmi jistě) do zatáček. Na dálnici je pak e:3008 komfortním rodinným SUV par exellace.
Sympatické na nové e:3008 je, že rozměry tohoto SUV jsou kompaktní (délka: 454 cm, šířka: 189 cm, výška: 164 cm) a jako dělané pro život ve městě. K otočení se na místě jinak Peugeot 3008 potřebuje jen 10,6 metrů.
Standardně je e:3008 vybavena zadní kamerou s pohledem zezadu a z ptačí perspektivy, která je dokonce vybavena praktickou čisticí tryskou.
Kdo by měl s parkováním i tak problémy, je za příplatek e:3008 možno doplnit o další 4 kamery pro 360° pohled v okolí vozu.
Během jízd jsem otestovala také rozšířené možnosti poloautonomního řízení. Nová 3008 umí například na dálnici sama provést změnu jízdního pruhu. Stačí aktivovat funkci, stisknout tlačítko „OK“ na volantu a auto samo přejede do jízdního pruhu.
Mimochodem velmi brzo bude možné 3008 ovládat také hlasem pomoci posledního hitu rozšířené reality – Chatu GPT. Na dlouhých trasách bude uvnitř auta opravdu zábava. Hlasový asistent bude vyprávět vtipy i poučovat atp.
Ale zpátky k asistenčním systémům, kteří pomocí kamer a senzorů zjednodušují řízení při jízdě po dálnici.
Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu funguje naprosto skvěle.
Samozřejmostí je sledování mrtvého úhlu s dosahem až 75 metrů v okolí auta nebo systém automatického nouzového brzdění.
Podle aktuální nálady si řidič může zvolit různé jízdní režimy a nastavit odezvu plynu, převodovky a také nastavení posilovače řízení. V závislosti na jízdním režimu je pak pochopitelně ovlivněna i spotřeba a délka dojezdu na jedno nabití. Dvěma páčkami pod volantem se nastavují 3 úrovně intenzity rekuperace brzdění.
U testovaného elektromobilu musím zmínit, že součástí standardní výbavy u verze 3008 GT je online navigace TomTom s praktickou funkcí Trip planner.
Ta plánuje jízdu elektromobilu s ohledem na co nejdelší dojezd a co nejkratší dobíjení. Přesně to řidič v bezemisním autě delší vzdálenost potřebuje!
Dobíjet co nejméně, a když tak co nejrychleji.
Dosáhnout slušné spotřeby s E:3008 rozhodně není z říše snů.
Během testovací jízdy se spotřeba po dálnici a klikatých silničkách kolem pobřeží pohybovala v kombinovaném režimu kolem 17 kWh/100km. Deklarovaný dojezd u testované varianty je 525 km, při testování e:3000 nabitá baterie hlásila dojezd na jedno nabití kolem 470 km.
Francouzský výrobce deklaruje, že se e:3008 zvládá dobíjet na ultrachargerech s výkonem až 160 kW. E-3008 se tak z 20 % na 80 % dobije za 30 minut.
U verze s dlouhým dojezdem to bude za méně než 30 minut. V Česku bude součástí auta také tepelné čerpadlo, které přispěje k rychlejšímu dobíjení.
Při dobíjení není třeba se autorizovat čipem, pokud jsou tedy nabíjecí stanice kompatibilní s funkcí „Plug & Charge“. Vůz automaticky poznají a nabíjení a účtování se spustí samo.
Peugeot e:3008 očima Žena v autě.cz
Elektrický Peugeot 3008 na nové platformě potěší i náročnější řidičky a řidiče.
Vytříbený design exteriéru se snoubí uvnitř s nejmodernějšími technologiemi a špičkovými materiály, na které je radost se dívat i se jich dotýkat. Přítomnost v kabině auta znamená pro celou posádku velice příjemně strávený čas.
Jízda tímto elektromobilem baví. Peugeot e:3008 kombinuje příjemné jízdní vlastnosti s dravou akcelerací a slibným výkonem. Dlouhý dojezd na jedno nabití a vylepšené možnosti rychlého nabíjení dělají z tohoto SUV velmi zajímavého kandidáta na rodinné auto i v České republice.
V našem verdiktu chybí jen cena, ta zatím nebyla oznámena. V Česku si budeme muset jinak na tento model s elektrickým a mild-hybridním pohonem počkat do června.
Více na webu Peugeot