Titulka knihy Slávky Nejedlé: foto archiv autorky

O bezpečí v autě se Slávkou Nejedlou

28. 8. 2024

V červnu náš magazín uveřejnil výsledky průzkumu na téma vnímání agresivity za volantem z pohledu žen. Většina řidiček se v provozu necítí bezpečně. Podobnému tématu se v právě vydané knize Průvodce řidičky aneb Jezdím dobře, jezdím ráda věnuje také Slávka Nejedlá, lektorka kondičních jízd. Souhlasíte s tím, že se bezpečnost silničního provozu zhoršuje? Slávka ve své knize nabízí další pohled na toto palčivé téma.

Většinu z vás teď možná napadne: „Co je to za hloupou otázku? Jasně, že se zhoršuje, vždyť nehod je plná televize, noviny i sociální sítě. Vždyť o nebezpečí a o nehodách se píše a mluví každý den.“ Ale to je velký omyl.

Pro lepší představu uvedu několik statistických čísel za rok 2022, která na první pohled pocit větší nebezpečnosti potvrzují. Čísla, která v někom mohou vyvolávat pocit, že situace je beznadějná, stále horší a horší, a že v současné době může chtít řídit jen sebevrah.

Foto k příspěvku 4_spokojená řidička
řidička: foto kniha Slávky Nejedlé

Ale nenechte se odradit následujícími řádky a dočtěte článek až do úplného konce, myslím, že budete hodně překvapené.

Z dostupných statistik dopravních nehod za rok 2022 vyplývá, že Policie ČR šetří v průměru každých necelých 5 minut nějakou dopravní nehodu, každých 23 minut je při nehodě lehce zraněn člověk, každých necelých 5 hodin těžce. V průměru každých 18 hodin také jeden člověk zemře.

A jaké jsou hlavní příčiny těch nejtragičtějších dopravních nehod za rok 2022? Nepřizpůsobení rychlosti bylo příčinou ve 38 % nehod, přejetí do protisměru ve 33 % a 29 % řidičů a řidiček se dostatečně nevěnovalo řízení.

Tak co? Také máte z předchozích řádků pocit, že je řízení nebezpečné, a že je lepší nikam nevyjíždět?

Jenže ze statistiky nehodovosti za rok 2022 vyplynula jedna dobrá zpráva. Rok 2022 se zapsal do historie jako rok, v němž v rámci dopravních nehod zemřelo nejméně lidí od roku 1960.

Tato informace mě překvapila, protože vzhledem k covidovým omezením a celkovému společenskému zpomalení bych nejnižší čísla očekávala spíše v roce 2020 nebo 2021.

A tohle překvapení mě přimělo, abych se podívala na další statistická čísla z dopravy v nedávné minulosti. A hle, všechno se hned jeví trochu lépe, než jaký obrázek si každodenně děláme díky zpravodajství a sociálním sítím.

Prohlédněte si, prosím, následující graf – počet usmrcení při dopravních nehodách od roku 1960 do roku 2015.

Snimek-obrazovky-2024-06-30-v-14.15.13
Nehodovost 1960-2019: foto kniha Slávky Nejedlé

Vidíte tu skoro stále klesající křivku? A v roce 2022 bylo úmrtí ještě mnohem méně, 454.

Snimek-obrazovky-2024-06-10-v-14.08.45
autorka knihy: foto Slávka Nejedlá

Samozřejmě je to stále vysoké číslo, za kterým je hodně neštěstí a smutku. I mně v minulosti zemřela za volantem blízká kamarádka. Jenže ještě v roce 1995 zemřelo na silnici za rok 1500 osob.

A navíc je třeba si uvědomit, že počet aut stále roste, a to dost výrazně.

Intenzita provozu v posledních letech se proto vůbec nedá srovnávat s provozem na našich silnicích např. v roce 1985. Tedy přesto, že máme pocit, že situace na našich silnicích je horší a horší, je tomu přesně naopak.

Více se můžete dočíst v knize PRŮVODCE ŘIDIČKY, aneb Jezdím dobře, jezdím ráda, kterou vydalo v červnu 2024 nakladatelství GRADA

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018