Bára Holická: foto Marek Šustáček

Nejen o Dakaru s Bárou Holickou

7. 7. 2023

Mnoho let se věnovala závodům rally a závodům do vrchu. Získala mnoho ocenění včetně Zlatého volantu a ceny Elišky Junkové. Nyní se Bára Holická připravuje na dakarskou expedici ve speciálním voze. První česká, čistě dámská posádka v historii Dakaru totiž pojede v ikonickém modelu Citroën 2CV, neboli Kachně.

IMG_9046-ve-velke-velikosti
foto Marek Šustáček

Jak jste se k motorsportu dostala?

Náhodu. Potkala jsem před 11 lety Tomáše Pletku, který pořádal Citroën Women Talent a já se zeptala, jak se člověk stane závodníkem, když k tomu nemá v rodině předky a zázemí. No a už to bylo.

Koloběh setkání, přátelství, učení a zkušeností. Pak už jen úvěr, pořízení auta a spoustu přátel, kteří mě chtěli pomoci, aniž by za to něco čekali. S celým týmem jsme pak nějakých 9 let jezdili po závodech po celé republice, měli stání v depu vedle největších hvězd motorsportu.

IMG_9072-ve-velke-velikosti
foto Marek Šustáček

Byla to také spousta práce na dílně, na přípravě a servisu po závodech, neustále balení a vybalování, cestování po republice. Čas, kdy bych se nudila a nevěděla co s časem, jsem neznala.

A neustále jsem šetřila, aby bylo dost peněz na závody. Na dovolené jsem nebyla, ani nepamatuju.

Když něco chci, makám na tom, abych si to mohla splnit. Nastavím si to v hlavě a věnuju tomu maximum času, peněz, energie, všeho, abych to dokázala.

A co mě naučil jeden z velkých učitelů a matadorů rally Josef Peták a můj hlavní mechanik – pokoru. K autu, závodu, technice, lidem, pořadatelům. A s tou přistupuju ke všemu. Závod končí na cílové rampě. Ten, kdo bude nejrychlejší v prvních dvou rychlostkách a vždy ve třetí to nezvládne a rozbije auto, těch je plno.

Závod je nejen rychlosti, ale i o autě. Jak ho máte připravený, jestli je spolehlivý, jestli mu věnujete dostatek času a financí, aby bylo udržovaný a v kondici. Až pak na závodech se vidí, kdo je jak připravený.

Snimek-obrazovky-2023-06-28-v-16.52.32
foto Marek Šustáček

Máte nějakou radu profesionální řidičky pro ženy-řidičky a naše čtenářky?  

Nebuďte ve stresu. Blikejte včas a soustřeďte se na svou jízdu a na to, co je před vámi a okolo. Ti, co chtějí být rychlejší, si vás předjedou. A telefon při řízení nepatří do ruky!

Jak Vás napadlo vyrazit s modelem Citroën 2CV neboli „kachnou“ na DAKAR? Jaké jsou výhody a nevýhody auta jako je „kachna“?

Letos je to zrovna 75 let od začátku produkce tohoto vozu. Ta začala v roce 1948. To je ale shoda náhod. Když jsem potkala Ollie Roučkovou a dostala příležitost startovat v jejím týmu Czech Samurais, tak jsem moc neváhala. Taková příležitost se nemusí opakovat. Od té doby (letos v lednu) do toho jdu na plno.

Sice na to zatím nejsem připravená, ani fyzicky, ani psychicky a už vůbec né finančně, ale prostě do toho jdu. Když jsem přemýšlela, jakým vozem tuhle výzvu zdolat, bylo mi jasný, že to musí být Citroën.

4T9A5563_small-ve-velke-velikosti
foto Zuzana Horáková

Dakar Classic se mohou účastnit pouze vozy, které už kdysi Dakar jely. Kachna bude asi to nejslabší auto v poli, ale se skvělým podvozkem, který bude v terénu super. Je to jednoduché auto s minimem elektriky a minimem toho, co se může pokazit.

Když bude dobře připravené, já nebudu blbnout a pojedu „hlavou“, tak to prostě dáme a dotáhneme Kachnu do cíle Dakaru.

Ale pak i z druhé strany, chtěla jsem, aby to fanoušky bavilo, aby to nebylo „prostě nějaký auto“, ale aby to lidi chtěli sledovat a bavilo je to. A jak s ní zatím jezdím běžně v provozu, tak prostě Kachna baví všechny.

Jak probíhají přípravy na Dakar 2024?

IMG_9140-ve-velke-velikosti
foto Marek Šustáček

Teď v červnu jsem se účastnila s Kachnou českého srazu 2CV, kde jsem svůj projekt odprezentovala českým nadšencům a majitelům těchto vozů. V Čechách je Kachen více než 100.

Teď už je Kachna rozebraná v garáži u největšího kachního specialisty, Tomáše Nerudy. Intenzivně se na ní pracuje, aby byla v září hotová pro Citroën roadshow.

Na září plánujeme life show s pop-artovým umělcem Josefem Ratajem, který navrhl celý design projektu. Josef Kachnu naživo nastříká do výsledného designu. Sledujte můj Instagram.

IMG_9157-ve-velke-velikosti
foto Marek Šustáček

No a já se připravuji fyzicky. Alespoň 2x týdně se snažím chodit na jumping, o víkendu dávám výšlapy do kopců, skáču přes švihadlo, cvičím jógu, chodím běhat.

Je to náročné všechno skloubit s každodenním, normálním zaměstnáním. Dny jsou mi krátké. S prací navíc hodně cestuji, tak je to složité. Ale kdyby to bylo jednoduché, tak mě to asi nebude tak bavit.

A také se připravujeme finančně. Já do toho dávám všechny úspory a současné i budoucí výplaty. Počítám s tím, že si budu brát úvěr, abych to ufinancovala. Ale i tak to nestačí, potřebujeme pomoci s financováním rekonstrukce a přípravy auta.

Proto jsme s přáteli připravili projekt na DONIO, kde mohou fanoušci, čtenáři, řidičky i neřidičky přispívat. Kdo by chtěl přispět, může zde: https://www.donio.cz/renovujtekachnuprodakar Předem děkujeme.

Kdo Vám bude dělat navigátora?

Kategorie Dakar Classic je hlavně o navigaci – jízdě na přesnost v terénu dle itineráře a pravidelnost. Kdo je na konec nejvíce přesný, vyhrává.

Člověka vedle sebe pak taky musíte volit i s tím vědomím, že spolu budete skoro 3 týdny: v jednom malým autě, v bivaku, žádným pohodlným hotelu, s porcí třeba i 800 km denně. Budete ve stresu, pod tlakem, budete potřebovat mít vedle sebe kamaráda, kterému se vybrečíte, když na to přijde. Musí se počítat s tím, že když se pohádáte, nemůžete odjet domů.

4T9A5347_small-ve-velke-velikosti
foto Zuzana Horáková

Takže vedle sebe potřebujete někoho, komu věříte a je podobně naladěn. Kdo se nebojí, že se vykoupe v bahně, že se ušpiní, že bude vstávat ve 4 ráno každý den. Kdo má vztah k autům, i ke starým autům, a ideálně, má zkušenosti.

A je to taky šílenec jako vy.

Na začátku kariéry v rally jsem jezdila s Jindřiškou Žákovou a pak s Verčou Římalovou, které pak šly do větších aut a vyšších kategorii v rally. Pak jsem se seznámila s Davidem a vytvořili jsme smíšenou posádku.

Nedávno jsem se potkala na Legendách, kde jsem prezentovala svůj DUCKAR projekt, s přední českou navigátorkou Luckou Engovou.

Zjistily jsme, že jsme obě dostatečně šílené, že to bude klapat. Takže se můžete těšit na první českou, čistě dámskou posádku na Dakaru v historii, a navíc v netradičním autíčku.

4T9A5548_small-ve-velke-velikosti
foto Zuzana Horáková

Kdy bude kachna odlétat? Jak finančně i emočně náročná bude dakarská expedice? Jak a kde Vás mohou Vaši příznivci podpořit?

Kachna se poplaví na trajektu s ostatními závoďáky. Letos to bude dle pořadatelů nejspíše z Barcelony, přibližně začátkem prosince.

Jak jsem už zmínila, celé akce je ohromně finančně náročná. V tuto chvíli jsou potřeba finance na renovaci a přípravu Kachny, aby byla ve stavu, kdy to zvládne a uvidíme jí v cíli. Tady je rozpočet přes 500 000 Kč.

A pak je druhé stránka věci – startovné, mechanici, zázemí, letenky pro tým. A to je přes 1 100 000 Kč. Dohromady jsme něco přes 1,6 milionu.

IMG_9153-ve-velke-velikosti
foto Marek Šustáček

Kdo by nám s tím chtěl pomoci a chtěl si zrenovovat kousek Kachny, i třeba jen malým příspěvkem, může přispět na DONIO.

Věřím, že lidé mají velká srdce a budou chtít vidět Kachní dobrodružství a díky DONIU nějaké peníze na renovaci získáme, i to mi ohromně pomůže. Za odměnu se pak můžete těšit na spousty fotek, videí a zážitků.

Děkujeme za rozhovor a přejeme Vám mnoho šťastných kilometrů!

Sdílet článek:

Více na webu Citroen

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018