Zdroj: archiv webu

Potíže v mrazech se netýkají jen naftových motorů

13. 12. 2018

Začíná přituhovat a motoristé by měli být důkladně připraveni na zimu. Kromě klasické údržby, jakou je například doplnění zimní směsi do ostřikovačů nebo prověření stavu autobaterie, je třeba se zaměřit i na palivo. Obvyklým problémem je zamrzající nafta, se kterou mohou nastat potíže již při −7 °C. Speciální zimní směs je nutné natankovat též do LPG vozů. Dokonce i benzín musí mít v zimním provozu odlišné parametry. Jediné palivo, které má stálé složení i parametry, je CNG.

Typickým problémem v zimě bývá takzvaně zamrzající nafta. V zimním období – od 1. prosince do 28. února – se proto v ČR povinně prodává zimní nafta pro mírné klima. Pokud řidič dieselového vozu déle netankoval, může mít v nádrži jen takzvanou přechodovou naftu, nebo dokonce její směs s naftou letní.

Foto: archiv webu

Řidiči by tak měli včas před prvními silnějšími mrazy dotankovat dostatečné množství zimní nafty. V případě, že teploty spadnou pod −20 °C, je vhodné přidat do nafty aditiva, která zlepší její vlastnosti v zimě. Někdy je možné ve vybraných lokalitách natankovat i takzvanou arktickou naftu, jež nezamrzá až do −32 °C. V nabídce čerpacích stanic však bývá pouze při extrémních mrazech a v lokalitách s náročnými terény nebo v horských oblastech.

Potíže v souvislosti s mrazem mohou potkat rovněž řidiče vozů na LPG, tedy zkapalněný zemní plyn. Problém se ovšem nedostaví hned při startu, jako se to stává u zamrzlé nafty. Automobily na propan-butan totiž startují na benzín a až následně se přepínají na alternativní pohon. Zimní směs LPG neboli propan-butanu je k dostání v období od 1. listopadu do 31. března a liší se podílem jednotlivých složek.

Foto: archiv webu

Benzín by v zimě neměl dělat žádné problémy až do −40 °C. Jeho parametry se ale v závislosti na ročním období také mění. Jde o takzvaný tlak par, který musí v létě činit 45 až 60 kPa, zatímco u zimního benzínu 60 až 90 kPa. Vyšší tlak par zajišťuje v zimě lepší odpařování benzínu při nižších teplotách, a tím i lepší startovatelnost. Problém může v mrazech u benzínu i u nafty nastat, pokud je v nádrži vozidla přítomna voda. Tomu lze předejít přísadami proti zamrzání vody v palivovém potrubí. Jediným palivem, které má stejné parametry celoročně, je CNG. Stlačený zemní plyn odolává jakýmkoliv mrazům kdekoliv na planetě, protože k jeho zkapalnění dochází až při mínus 160 °C.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018