Pozor, na přechodech to klouže
4. 2. 2017
Sníh, led, námraza, na to vše je třeba dát za volantem pozor. Neméně zrádné jsou změny povrchů. Zatímco při jízdě mimo město se s nimi nesetkáváme tak často, při jízdě ve městě se nám povrch pod koly auta může změnit několikrát.
Sami to znáte, jak dokáže mokrá nebo dokonce zasněžená dlažba klouzat, když po ní pouze jdeme. Ve městech pak musíme počítat se záludnostmi v podobě nečekaných změn přilnavosti auta k vozovce. Zrádné jsou tramvajové koleje, na nich dostaneme smyk podstatně dříve než na mokrém asfaltu. Důležité je sledovat vodorovné dopravní značení.
Na mokrém hladkém povrchu to klouže skoro jako na ledu.Musíme počítat s tím, že na zastavení auta potřebujeme daleko delší brzdnou dráhu. Za takových podmínek prodlužuje brzdná dráha, a chodci vstupují na přechod, aniž se přesvědčí, že řidič vůbec dokáže bezpečně zastavit. Se zimními podmínkami souvisí i bezpečná vzdálenost.
Zatímco za běžných okolností se doporučuje odstup od vozidla před námi v délce 2 sekund, v zimě je to alespoň dvakrát tolik – tedy 4 sekundy. Brzdná dráha se na sněhu prodlužuje přibližně 5x a na ledu až 10x. Znamená to, že tam, kdy jindy zastavíme na 20 metrech, v zimě můžeme klidně potřebovat 100 metrů.