Rozhovor s Lindou Jackson, CEO Peugeot
23. 5. 2022
Na světě existuje jen pár žen, které stojí v čele automobilových značek. Linda Jacksonová staví na svých bohatých odborných zkušenostech, řídí globální značku Peugeot a inspiruje svým příkladem ostatní ženy. Zvoní autům na spalovací motor skutečně hrana? Jaká je budoucnost nakupování aut a jakou roli v tom hrají ženy? Žena v autě.cz společně s dalšími evropskými novinářkami vyzpovídala globální ředitelku Peugeotu u příležitosti předání ocenění Světového ženského auta roku WWCOTY v Paříži.
Co si myslíte o budoucnosti elektrických aut?
V tomto ohledu hledím k budoucnosti pozitivně vstříc. První elektromobil Peugeot e208 jsme uvedli na trh v roce 2019. Peugeot 208 tehdy získal ocenění Auto roku COTY. Jednalo se o elektromobil, který byl dostupný pro širokou veřejnost.
Od té doby jsme představili ještě více elektromobilů a hybridních vozů a dnes 100 % našich lehkých užitkových vozidel má elektrifikovaný motor. K dnešnímu dni má 80 % našich osobních vozů také elektrickou verzi. Do roku 2025 to bude 100 %. Jsme tedy na tuto dobu dobře připraveni.
Každý není přesvědčen nebo není v pozici, aby si elektromobil koupil. Právě proto máme v nabídce například Peugeot 308 se vznětovým i zážehovým motorem, se dvěma hybridními pohony a příští rok k němu uvedeme plně elektrickou verzi.
Zajímavé je, že na konci roku 2021 bylo v Evropě každé páté vozidlo, které jsme prodali, elektrické. Vzhledem k aktuální situaci, kdy dochází k růstu cen paliv, toto číslo zrychlilo. Každý třetí prodaný Peugeot v Evropě je nyní elektromobil.
Jak dlouho to bude pokračovat a zda dojde ještě k výraznější akceleraci, to nedokáži říci. Co ale mohu říci s jistotou je, že Peugeot má jasnou strategii elektrifikace, která ukazuje, že jsme na dobré cestě.
Peugeot chce plně přejít na elektromobilitu do roku 2030. A co trhy, jako je například Česká republika, kde je přechod pomalejší?
To je důvod, proč musíme být velmi opatrní, když mluvíme o elektrifikaci do roku 2030. A mluví o tom také šéf našeho koncernu Stellantis Carlos Tavares. Toto je situace v Evropě.
Peugeot je globální značka a my se musíme postarat o to, abychom měli potřebné spalovací motory, abychom byli schopni konkurovat ve světě.
Když mluvíme o tom, že do roku 2030 budou auta 100% elektrifikovaná, mluvíme o evropském trhu.
Kde na světě uvidíme poslední dieselový Peugeot?
Nevím. Opravdu neznám odpověď na tuto otázku. Bude to zcela záviset na našich zákaznících a na tom, jak se budou trhy vyvíjet. Bylo by ode mě velmi arogantní, kdybych řekla, že spalovací motory ukončím k určitému datu. Každý region, každý trh prochází jinou rychlostí transformace.
Je třeba si uvědomit, že trend elektrifikace je v Evropě především ovlivněn právními předpisy. Takže na tuto otázku není možné odpovědět.
Žijeme ve velmi náročné době. Jaká je v ní podle vás role žen?
Musíme si uvědomit, do jaké míry se chceme účastnit změny prostředí, která nyní nastává, a změny způsobu naší práce. Musíme být víc aktivní. V tom je naše role.
A role žen konkrétně v automobilovém světě? Je třeba si uvědomit, že skutečně 50 % našich zákazníků jsou ženy. Před několika lety byl v Británii proveden průzkum, který zjistil, že za konkrétním nákupem auta stojí v 90 % právě ženy. Ovlivňují, jaké auto manžel nakonec koupí.
Svět se mění, je chaotický, ale ženy se musí účastnit diskuse na téma aut a mobility. Naše role od nepaměti byla v zajišťování udržitelnosti pro naše děti. To to zůstává stále stejné. Měly bychom se ale více podílet na vytváření světa, který chceme. Myslím si, že bychom měly jako ženy dát víc najevo svůj názor.
Do jaké míry se snažíte v Peugeotu zaměřovat na ženy? Co sledujete strategií Online nákupu aut? Ženy se při nákupu auta soustředí více na fyzický zážitek…
Nasloucháme všem našim zákazníkům. Pořádáme spoustu fór – včetně ženských fór – abychom z nich získali zpětnou vazbu. Stejně jako od všech našich zákazníků. Když vyrábíme auto, myslíme na našeho zákazníka, nemáme na mysli konkrétně skupinu mužů nebo žen. V automobilovém odvětví si pamatuji na některé příklady, kdy se výrobci pokoušeli vyrábět „ženská“ auta a byla to naprostá katastrofa.
Jsou určité prvky, o kterých ženy přemýšlejí možná jinak než muži. Mají tendenci více myslet na bezpečnost, ideální pozici za volantem, zda se do kufru vejde kočárek… Snažíme se ale opravdu získat zpětnou vazbu od všech našich zákazníků a reagovat na to nabídkou auta s optimálními vlastnostmi.
Co se týče online prodeje, každý zákazník je jiný. Je důležité, abychom naslouchali našim zákazníkům a přesvědčili je, že máme správnou odpověď na jejich přání a požadavky. A budu upřímná, na online prodej je ještě brzy.
Jsem zastáncem toho, čemu říkám „fygitální“ prodej – kombinace fyzického a digitálního zážitku při prodeji. Budou lidé, kteří nakoupí 100 % online a nikdy nepůjdou na showroom.
Možná jsem staromódní, ale upřímně věřím, že pokud si kupujete auto, jedná se po domě nebo bytě o druhou nejdražší věc, kterou si v životě pořizujete. Chcete si ji osahat a promluvit o ní s prodejcem. Proto si myslím, že tato kombinace fyzického a digitálního je při koupi auta důležitá.
Podepsat spoustu dokumentů, to můžete udělat doma online. A pít třeba u toho sklenku šampaňského. Ale když se chcete poradit, zda je pro vás lepší 208 nebo 2008, nebo si nejste jistá barvou interiéru, chcete ji vidět na vlastní oči a chcete se poradit s prodejcem, který tomu rozumí… V tomto ohledu je fyzický kontakt nezastupitelný a bude se s online nástroji doplňovat. Právě kombinace fyzického a digitálního nás v Peugeotu posouvá dál.
Dovolte mi osobnější otázku na závěr. Když se ohlédnete za svou kariérou, co byste poradila svému mladšímu já?
V oboru jsem dlouho, a proto se skutečně mohu ohlédnout zpět. První rada by zněla: „Tvé rozhodnutí je správné“, druhá: „Vždy věř v sebe.“
Toto pravidlo platí pro ženy i pro muže. Je důležité věřit v to, co děláte, a občas vystoupit ze své komfortní zóny. Právě to je důvod, že jsem tam, kde jsem. Protože jsem samozřejmě pracovala tvrdě. Ale hlavně protože jsem riskovala a využila šance.
V roce 1998 jsem využila jedné takové šance a přijela pracovat do Francie. V té době jsem mluvila francouzsky jen trochu, což byla výzva, ale byl to správný krok. Takže bych si asi řekla toto: „Vybrala jsi si správně, Lindo, budeš muset tvrdě pracovat. Někdy zariskuj a buď si jistá sama sebou.“ A možná bych dodala: „Nemusíš pracovat tak tvrdě, jak pracuješ.“
Více na webu Peugeot