Rozhovor s Veronikou Krajsovou
3. 1. 2023
V Česku je jen pár žen, které vědí o bezpečnosti silničního provozu v praxi tolik jako Veronika Krajsová. Stojí v čele Asociace Záchranný kruh. Ten sdružuje záchranářské subjekty a má za sebou mnoho vzdělávacích a preventivních akcí včetně videí Ty to zvládneš.
Veronika letos usedá také v porotě nejlepšího auta roku z pohledu žen Auto mého srdce. O důvod víc přinést vám s tomto zajímavou dámou rozhovor.
Jaká je podle vás nejdůležitější věc, které by řidičky měly před cestou ale i během ní dbát?
Příprava na cestu, správné nastavení sedačky, volantu, zrcátek, mít zapnuté handsfree a mít dobře naplánovanou cestu. Během cesty se snažím předvídat a předejít tak nepříjemným situacím.
Do jaké míry podle Vás ovlivňuje řízení emoce? V čem jsou podle vás ženy za volantem specifické?
Do značné míry, zejména u žen to může být větší problém, protože jsou emotivnější, citlivější na vnější podněty, někdy zbytečně zbrkle reagují a stresují se při komplikovanějších situacích.
Na druhé straně si ale myslím, že většina žen oproti mužům nejezdí tak rychle a agresivně a že jsou opatrnější.
Jaké jsou podle vás největší nešvary českých řidiček a řidičů?
Nepozornost, bezpečný odstup, zbrklost, nervozita a rychlost.
Co vás na českých silnicích nejvíce štve?
Bezohlednost řidičů, spěch a stres za volantem a především stav našich silnic, které dost často neodpovídají ani povolené rychlosti.
Jak změnit vzorce chování agresivních řidičů?
Kvalitní prevencí, vysvětlováním rizik, úskalí, chyb atd. ideálně na konkrétních reálných příkladech.
V čem spočívají aktivity vaší organizace Záchranný kruh?
Jsme nezisková organizace, která sdružuje záchranářské subjekty a další organizace a společně vyvíjíme a realizujeme systém informování, vzdělávání, prevence a přípravy v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.
Celoročně provozujeme záchranářské Centrum zdraví a bezpečí – Svět záchranářů Karlovy Vary, světově ojedinělý projekt, který jsme spolu s partnery vyvinuli a vybudovali ke vzdělávání a praktické přípravě obyvatel v oblasti běžných rizik a mimořádných událostí.
A dále:
- vytváříme vzdělávací materiály pro pedagogy a jejich žáky,
- vyvíjíme a vyrábíme materiály pro záchranáře a jejich preventivně výchovnou činnost,
- organizujeme vzdělávací akce pro všechny cílové skupiny,
- vytvořili jsme a spravujeme bezpečnostní portál a bezpečnostní informační systém – pro města a obce ČR,
- realizujeme preventivně vzdělávací akce pro veřejnost,
- spolupracujeme na celostátních koncepcích v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.
Které téma, kterými se v organizaci Záchranný kruh zabýváte, je pro bezpečnost silničního provozu nejdůležitější?
Témata, která řešíme, považujeme všechna za důležitá.
Snažíme se to ale dělat jinak, ukazujeme realitu každodenního života, snažíme se ovlivnit postoje a chování účastníků silničního provozu na událostech, zkušenostech a bohužel i neštěstí jiných s dovětky, že se to může stát každému.
Aktuálně jsme se zaměřili na zranitelnost řidiče, na úrazy, které se mohou při nehodě stát, na to, jak je lidská schránka křehká a zranitelná.
V celorepublikové kampani upozorňujete na bezpečnost prostřednictvím konkrétních životů řidičů. Který příběh vás osobně nejvíce zasáhl?
Asi nejvíce prozatím zveřejněný příběh Hanky Kulhavé, která skončila na vozíku a za nehodu ani nemohla – byla jen spolujezdec.
V minulosti mě velmi oslovil příběh pana Částky, který měl poruchu auta na magistrále v Praze a jiný řidič do něj naboural, než stihl vyndat trojúhelník z kufru svého auta. Skončil zaklíněn mezi auty a bohužel přišel o obě nohy.
V jednom z dalších spotů mě nejvíce pak zasáhl křik malého chlapečka při nehodě, při které zůstalo auto na střeše. Vždy, když jsou účastníky nehod i děti, to je hrozné.
Prozradíte, co všechno v autě zvládáte dělat vy?
Když řídím, snažím se maximálně věnovat řízení a aby mě nic jiného nerozptylovalo. I když používám handsfree, tak telefonáty raději vyřizuji vždy až když zastavím.
Který bezpečnostní prvek v autě oceňujete ze všech nejvíc a proč?
Za mě určitě systém front assist a hlídání mrtvého úhlu. O airbazích a bezpečnostních pásech se snad nemusím ani zmiňovat.
Pokud se podívám na další možnosti, které dnešní auta mají, tak určitě adaptivní tempomat se systémem vedení v pruhu a jízdy v koloně nebo vyspělá inteligentní světla. Neméně fascinující a užitečný je i systém hlídání rychlostních limitů či parkovací asistent.
Na kterého asistenta v autě nedáte dopustit?
Ze své zkušenosti určitě zmíním systém front assist. A samozřejmě parkovací systémy, díky kterým mám lepší odhad, přehled a jsem díky nim při parkování klidnější.
Baví vás řídit? A jak jste na tom s řízením auta?
Řízení mě baví moc, ale ráda se také svezu s někým zkušenějším. Osobně mám raději jízdu mimo dálnice.
Anketa AUTO MÉHO SRDCE, které jste letos nově členkou, je hlasováním o nejlepším autě očima žen. Máte ráda podobné ankety? V čem podle vás spočívá síla žen?
Ankety mám ráda. Musí být však dělané poctivě, tak jako ta vaše. Tzn. vycházet skutečně z pravdivých informací od „skutečných“ respondentů.
Oproti mužům si myslím, že největší síla žen spočívá v jejich schopnostech vnímat vše citlivěji a emotivněji a tudíž celou řadu rozhodnutí a skutků mohou udělat s daleko větší rozvahou respektive ve správné úhlu pohledu s eliminací případných následků.
Co vám v práci dělá největší radost a čemu se teď nejvíce věnujete?
Moji práci mám ráda moc a dává mi opravdu smyl. Všechny projekty, které se nám podařilo dosud v oblasti ochrany zdraví a v oblasti bezpečnosti zrealizovat, stály hodně úsilí, ale o to větší radost mám z toho, jaký efekt přináší.
Navíc jsem obklopena lidmi s velkými zkušenostmi, kterých si velmi vážím a kteří mají priority postavené stejně jako já.
Děkujeme za rozhovor.