Test BMW M5: Král všech supersedanů
4. 11. 2018
Žijících legend není mnoho. Tedy těch automobilových. Když do redakčního testu zavítá jedna z nich, je to pro mě vždy něco speciálního. Navíc, když se tento sedan vyšší střední třídy stal světovým sportovním autem roku, o něčem to svědčit musí. Nové BMW M5 ve své šesté generaci (označována jako F90) disponuje osmiválcovým přeplňovaným motorem se závratným výkonem 600 koní. Poprvé se také představuje s pohonem všech kol xDrive. „Empětka“ posouvá hranice manažerského a rodinného sedanu zase o kus dál. Je to bez přehánění jedno z nejlepších aut, jaké jsem kdy řídila.
Díváme se
BMW M5 je sice neuvěřitelně výkonný vůz, ale své schopnosti na první pohled nedává sympaticky na odiv. Klasický střih pětkové řady přechází při bližším pohledu v detaily, podle kterých mi začalo docházet, že zde není něco tak úplně v pořádku. A v tom je dle mého názoru kouzlo její nenápadnosti. Rozšířené blatníky, obrovské kotouče a zlatě lakované třmeny karbon-keramických brzd (+238 472 Kč), karbonová střecha (ve standardu), masivní chladiče schované za maskou chladiče s velkými ledvinkami a nenápadným znakem M5. Žádná obrovská křídla nebo zbytečně velké koncovky výfuku. Na zádi se nachází pouze difuzor, dvě dvojité koncovky výfuku a obligátní znak M5. Dokonale maskovaný supersport ve smokingu.
Nasedáme
Interiér se v zásadě výrazně neliší od méně výkonných verzí. Tím ale rozhodně není myšleno, že je obyčejný. Perfektní zpracování po všech stránkách nabízí ušlechtilé materiály a absolutní míru komfortu. U BMW se cítíte „jako doma“ protože základní ergonomie je jednou z mála věcí, které se u vozů BMW nemění napříč sériemi, samozřejmě vyjma několika speciálních tlačítek.
Také M5 má do dokonalosti dotažený systém iDrive se skvělým otočným ovladačem a ovládáním gesty (+6800 Kč), příplatkovou podsvícenou palubní koncertní síň – Bowers & Wilkins audio (+125 996 Kč), armádu nejmodernějších jízdních asistentů, širokou škálu možností nastavení (řízení, podvozek, motor, otáčky pro automatické přeřazení). Navolit je možné také konkrétní uživatelské profily, které lze ukládat pod červená tlačítka „M“ na volantu. M5 nabízí velkorysý prostor v obou řadách sedaček, kufr disponuje objemem 530 litrů.
Jedeme
Moje největší fascinace: mix obdivuhodných čísel a faktů. Poslední generace F90 má pod kapotovou osmiválcovou přeplňovanou benzínovou bestii o objemu 4.4 litru produkujících rovných 600 koní s točivým momentem 750 Nm. Z 0-100 km/h se dostane za 3,4 sekundy, metu 200 km/hod. pokoří za 11 sekund a maximální rychlost se zastaví na hodnotě 305 km/h. Všechnu tuhle sílu přenáší na silnici pomocí 8st. automatu ZF, který nově může poslat veškerý výkon na zadní nebo všechna čtyři kola.
Už samotné nastartování je zážitek, zvuk osmiválcového motoru je opojný, při klidné jízdě temně bublá. Jeho projev lze umocnit pomocí tlačítka, které v něm otevře klapky. Vůz na sešlápnutí plynu reaguje uvolněnou energií, která by stačila k otočení zeměkoule. Řízení je nekompromisně přesné a ostré. Tužší je i podvozek, ale přesto dokáže i na příplatkových 20″ kolech Pirelli PZero s nízkým profilem nerovnosti slušně a s naprostou jistotou neustálého kontaktu se silnicí pohlcovat.
Jednou z hlavních novinek poslední generace M5 je možnost volby pohonu zadních nebo všech kol. Volba první možnosti se současnou deaktivací jízdních asistentů se může rovnat skvělé zábavě nebo velkému smutku. Já jsem si po čas testu troufla na režim 4WD Sport+ s manuálním řazením a částečným omezením stabilizace. Ten byl už sám o sobě zážitkem. A kolik paliva je potřeba k napojení 600koňového stáda? Během testu jsem jezdila za 10,5 litru, s lehkou nohou i za 9 litrů. Na pořádnou porci zábavy počítejte zhruba s dvojnásobnou dávkou Naturalu98.
Hodnotíme
Nové BMW M5 má ve svém arzenálu úplně všechno, co si řidič může přát. Dokáže splnit všechna očekávání. Na jedné straně je to distingovaný a luxusní manažerský sedan, na straně druhé nekompromisní, chirurgicky přesný a závratně rychlý supersport s obrovskou porcí výkonu. Vybrat si mezi těmito dvěma osobnosti přitom lze jednoduše stiskem tlačítka. Těžko hledat nějaká negativa.
Základní cena nové M5 3 205 800 Kč není nízká, ale vzhledem k dovednostem snadno obhajitelná. I když se jedná o vrchol nabídky řady 5, je možné stále za co připlácet – kola, brzdy, lepší ozvučení. V konečném součtu se cena testovaného vozu vyšplhala na 4 361 292 Kč.
Více na webu BMW