Test elektrického BMW i4
5. 9. 2022
Při řízení tohoto elektromobilu je jasné, že budoucnost je tady! Ani ten nejzavilejší milovník benzínu tomu neodolá. Právem se toto bezemisní kupé pyšní titulem Auto roku 2022 v ČR. Žena v autě.cz otestovala model BMW i4 dokonce ve dvou „autfitech“. Ostřejší BMW i4 M50 a BMW i4 eDrive40 s o fous větším dojezdem jsou oba budíčkem pro odmítače elektromobility.
Díváme se
Než se dostanu k faktickým důvodům, proč budou mít v Česku elektromobily (jako je i4) „zelenou“, je třeba začít pěkně popořádku. U designu. Čím si BMW i4 získá pozornost? Rozhodně to není jen aerodynamický tvar karoserie kupé.
Aby bylo jasno, BMW i4 sdílí karoserii s řadou BMW 4 Gran Coupé. Sportovní look se specifickým provedením masky s vertikálními lamelami má neskonalý šmrnc.
A to platí pro obě verze, které Žena v autě.cz otestovala: BMW i4 M50 v dofialova laděném odstínu Portimao Blue a BMW i4 eDrive40 v zeleném odstínu San Remo.
BMW i4 si svým designem umí podmanit smysly, vše tady dokonale souzní.
Profil karoserie zkrášlují bezrámová okna a zapuštěné kliky, které se otevírají „podhmatem“. Při otevírání dveří mi zpočátku klika podklouzla a já ji musela pořádně „čapnout“, abych dveře otevřela. Zprvu to byl nezvyk, ale manukúru to nestálo a rychle jsem se s tím sžila.
Elektrické BMW i4 tak trochu klame svým tělem, a to mě na něm moc bavilo. Že se jedná o čistý elektromobil totiž není na první pohled znát. Napovídají to jen EL espézetky a modrý kruh kolem loga BMW. Jinak vypadá i4 jako klasické BMW 4 Gran Coupé.
Nasedáme
Také v interiéru nasazuje BMW i4 laťku proklatě vysoko. Sportovní sedadla s výrazným bočním vedením poskytují dobrou oporu v rychle projetých zatáčkách. Interiér vyniká zejména u verze BMW eDrive40 v okrovém, koženém provedení Sensatec Cognac s dekorativním prošíváním a obložením z hliníku.
Palubní desce vévodí nejnovější generace infotainmentu s 12,3 palcovým displejem. Společně s palubním počítačem s úhlopříčkou 14,9 palce je technika lehce natočena k řidičce.
Infotainment jde ovládat buď otočným voličem iDrive s možností psaní adresy prstem, přímo na obrazovce nebo hlasem díky inteligentnímu osobnímu asistentovi.
Navigace má velmi moderní a přehlednou grafiku a je extra chytrá. Infotainment BMW i4 neustále aktualizuje síť dobíječek v navigaci a dokáže tak auto při zvolení cíle k dobíječce i předem optimálně nastavit.
Tříramenný sportovní volant, vlevo s ovládáním adaptivního tempomatu a systému pro jízdu v pruhu a napravo s ovládáním infotainmentu, krásně padne do ruky.
Interiér dýchá luxusem, kvalitními použitými materiály a vzdušností. Všude je mnoho místa a kupodivu to platí i pro zadní sedadla tohoto kupé. Také zavazadlový prostor je poměrně veliký, a pojme 470 litrů objemu.
Jedeme
Ticho. Dokonalý podvozek. Instantní zrychlení. Radost z řízení. V zásadě tyto vlastnosti platí pro obě dvě motorizace, ve kterých je elektromobil BMW i4 dostupný.
Co do výkonu slabší, zelený model BMW i4 eDrive40 s jedním elektromotorem nabízí výkon 250 kW/340 koní a točivý moment 430 Nm.
Ještě sportovnější, nafialovělý model i4 M50 pod svou kapotou ukrývá vrcholnou motorizaci s výkonem 350 kW, v režimu Sport dokonce 400 kW/544 koní a točivý moment 730, resp. 795 Nm. Jedná se o čtyřkolku a pohon všech kol zajišťují dva elektromotory vepředu a vzadu.
Akcelerace, jakou BMW i4 o váze 2,2 tuny umí lehce a přitom rapidně zrychlit, je dokonalá. Ultra rychlý zátah u obou testovaných elektromobilů nabízí pocit jako v supersportu. Zároveň je tento model naprosto tichý, jak se na elektromobil patří. BMW i4 se bezvadně řídí, v zatáčkách sedí jako přikované a podvozek s adaptivními tlumiči je špičkově konstruován.
Hyperrychlá akcelerace: kouzlo BMW i4
Přiznám se. Ze vzhledu testovaného BMW i4 jsem byla PAF. Nic to však není ve srovnání s mou tepovou frekvencí při šlápnutí na pedál. Ta lehkost a ochota jet je okouzlující.
Z nuly na sto to BMW i4 M50 dokonce umí za 3,9 sekundy. Dosáhnout 200setkilometrovou rychlost pak i4 M50 umí za dalších 9 vteřin.
Vrcholná verze BMW i4 M50 má speciální technické provedení podvozku včetně sportovnějšího odpružení.
Harmonie vlastností elektromobilu a sportovních vozů BMW divize M je v modelu i4 M50 dovedena do dokonalosti.
S pohonem všech kol dovedně sedí BMW i4 M50 v ostrých zatáčkách a stejně tak kryje nerovnosti vozovky.
Elektromobil BMW i4 boří mýty odmítačů elektromobility
Petrolheadi namítnou, že je jízda s elektromobilem otravná kvůli nedostatečnému dojezdu, dlouhé době nabíjení a chabé infrastruktuře dobíječek v ČR. Pro BMW i4 toto není téma.
Kdo má hlavu otevřenou (stejně tak jako aplikaci s aktualizovanou sítí dobíječek) ví, že dojezdy elektromobilů se neustále prodlužují a rychlodobíječky v Česku rostou jako houby po dešti…
Jak je na tom BMW i4 s reálným dojezdem na jedno nabití? Během týdenního testování BMW i4 eDrive40 se maximální dojezd pohyboval kolem 500 kilometrů. (BMW deklaruje dojezd 590 km.) Spotřeba ve městě se pohybovala kolem 14 kWh/100 km, na dálnici pak 19 kWh/100 km.
Při testování BMW i4 M50 jsem měla maximální dojezd na jedno nabití 410 kilometrů. (Výrobce slibuje 510 km.) Spotřeba ve městě dosahovala 21,8 kWh/100 km, na dálnici 24 kWh/100 km.
Z osobní zkušenosti na trase Praha, Hradec Králové, České Budějovice také mohu potvrdit, že BMW i4 se dobíjí rychle a žádné komplikace na dobíječkách nejsou.
BMW i4 má dokonce schopnost odebírat energii u dobíječek s kapacitou do 210 kW.
Nabíjení není tak noční můrou. Jen je třeba počítat s 30minutovou zastávkou na protažení a kávu či hovor s tchýní. 🙂 Pro dobíjení BMW i4 M50 u panelu s výkonem 75 kW jsem za 26 minut dobila akumulátor z 8 % na 52 % a 32 kWh. Za dalších 25 minut jsem pak měla auto nabité z 80 %.
Hodnotíme
BMW i4 je zosobněním snu o elektromobilitě bez kompromisů. Krásný design, špičkové technologie a komfortní svezení. Svým charakterem se chová jako správné prémiové auto střední třídy od BMW na konvenční pohon.
Milovníci BMW, kteří sledují trendy a udávají styl, budou mít po svezení v i4 jasno.
Díky kvalitním bateriím a maximální nabíjecí schopnosti u rychlonabíječek nedělá doba dobíjení a reálný dojezd majitelům BMW i4 vrásky na čele.
Reálný dojezd na jedno nabití BMW i4 410, resp. 500 kilometrů? Tak s tím jsem naprosto v pohodě.
BMW i4 je jako čistý elektromobil faktickou odpovědí na otázku, zda má elektromobilita smysl.
Že jsou elektromobily drahé? V případě prémiových značek ne tak docela. Elektromobil BMW i4 eDrive40 startuje na ceně 1 479 400 Kč. To je podobná částka jako u benzínového BMW se srovnatelným výkonem.
K dobru BMW i4 připočítejte také nulové emise a s tím související nulové dálniční poplatky, případně parkování ve městech zdarma; nízké provozní náklady a minimální servis.
Cena modelu BMW i4 M50 je pochopitelně vyšší. Začíná 1 844 700 Kč, námi testovaná verze stojí se všemi příplatky 2 390 492 Kč.
Více na webu BMW