Test elektromobilu Hyundai Kona Electric
8. 11. 2019
Ať se nám to líbí nebo ne, budoucnost mobility je, zdá se, elektrická. Výrobci aut jsou tlačeni ke snižování emisí skleníkových plynů a produkce elektromobilů je tím hlavním prostředkem, jak toho dosáhnout. O elektromobilech je tedy slyšet víc a víc. Jsme opravdu připraveni na vlnu elektro mobility? Má cenu si v dnešní době i přes vyšší náklady elektromobil pořizovat? Exkluzivně jsme otestovali Hyundai Kona Electric.
Díváme se
Po designové stránce stojí Kona Electric někde uprostřed dnešní nabídky elektromobilů. Není módním výstřelkem jako například BMWi3 nebo Toyota Prius, ale není zase příliš konzervativní jako třeba VW eGolf. Příď definuje zakrytá mřížka chladiče se záslepkou pro nabíjení a dělená světla ve stylu většího modelu Santa Fe.
Oplastování standardní verze zmizelo, díky čemuž elektrická Kona působí mnohem čistším a stylovějším designem. Zdařilá barevná kombinace světlé tyrkysové metalízy a bílé tomu také napomáhá. Vzhled jistě osloví nejen mladší publikum. To nám také potvrzovaly pohledy kolemjdoucích, u kterých zaparkovaná Kona vzbuzovala zájem.
Plastové kryty 17palcových kol nepředstavují designový kýč, ale aerodynamickou pomoc při obtékání vzduchu kolem vozu. Proaktivní design napomáhá dojezdu a je tedy žádoucí.
Nasedáme
Interiér oproti Hyundai Kona s konvenčním pohonem představuje velký posun vpřed. Zpracování je na velmi dobré úrovni a většina povrchů vyvedena ve stříbrno-šedivých plastech. Velká středová konzola působí poměrně nadčasově, ale přitom funkčně. Volič převodů je tvořen tlačítky, což je trochu netradiční řešení, ale po chvíli cviku začne vyhovovat. Přístrojový štít tvoří 7palcový digitální budík, který se mění na základě zvoleného jízdního režimu (comfort, eco, sport). O multimédia se pak stará 8palcový centrální dotykový displej.
Kona je doslova nabitá asistenčními systémy – skvělý adaptivní tempomat ASCC, který se umí sám rozjet ze stojící kolony; asistent jízdy v pruzích do 150 km/h; varování před kolizí; automatické přepínání dálkových světel; sledování mrtvého úhlu nebo parkovací kamera.
Z další výbavy nechybí rychlá konektivita se smartphony nebo bezdrátové nabíjení. Audio soustava Krell umí pěkně čarovat se zvukem a ve voze, kde neslyšíte motor, přijde čistý zvuk vhod. Skvělou vychytávkou je vyhřívání pouze prostoru řidiče, které šetří zhruba 10 kilometrů z celkové dojezdu.
V minulém testu Hyundai Santa Fe se nám líbil headup displej promítaný na sklo, zde je bohužel jen výsuvné sklíčko. Elektrická Kona poskytuje dostatek prostoru v prví řadě sedadel, v druhé řadě je o poznání horší. Kufr má objem 332 litrů a pro rodinu s více než jedním dítětem nebude úplně dostačovat. Po sklopení zadních sedadel se dostanete na výslednou hodnotu 1 114 litrů.
Jedeme
Hyundai Kona Electric se vyrábí ve dvou provedeních v závislosti na kapacitě baterie a výkonu. Základní verze disponuje baterií s kapacitou 39 kWh a výkonem 100 kW (136 koní). Silnější (testovaná) verze nabízí baterie s kapacitou 64 kWh. Ta se postará o dojezd do 449 km, v zimě spíše počítejte do 400 km. Elektromotor dosahuje výkonu 150 kW (204 koní), který posílá na přední kola. Díky instantnímu výkonu zrychlí z 0 na 100 km / h za 7,6 sekundy. To zaručuje kopec zábavy.
O jízdní komfort se stará velmi plynulé a kultivované zrychlování a dospělý podvozek, který ani naše cesty nerozhodí. Na výběr jsou 3 stupně rekuperace, tedy možnost zvolit, jak velký brzdný účinek bude působit po sundání nohy z plynu a poslání energie zpět do baterií. Po prvním osahání se s ní dá docela zábavně pracovat a přepínat v různých situacích, aniž byste byli nuceni brzdit.
Obrovské plus představuje rekuperace i při adaptivním tempomatu, který vás takto velmi komfortně zpomalí na tempo auta před vámi a potom opět drží tempo.
A právě v tomto je Kona zcela na jiné úrovni. Bez citelného snížení komfortu jízdy ujede přesně tolik, kolik ukazuje indikátor dojezdu. Ten zohledňuje všechno. Od jízdního režimu, až po vyhřívání sedaček. Při dálničním ustáleném tempu platí, že co ujetý kilometr, o to kilometr menší dojezd. Při 130 km/h představuje spotřeba 24 kWh. Při naší jízdě na spotřebu, jsme dosáhli kombinovanou spotřebu 20 kWh na 100 km.
Díky velkému dojezdu je lepší Konu při běžném městském dojíždění do práce nebo školy nabíjet do plna na rychlonabíječce. Na 80 % se Kona Electric dokáže na rychle nabíječce „naplnit“ za 54 minut. Domácí nabíjení 7 hodin se pak rovná přidaných 100 kilometrů k dojezdu.
Hodnotíme
Hyundai Kona Electric je skvělý „kousek“ na poli elektromobilů. Pomineme-li luxusní segment, jedná se o vůz s nejlepším poměrem cena-výkon-dojezd, který lze nyní pořídit.
Oproti konkurenci disponuje reálným dojezdem přes 400 kilometrů, který nebude omezením. Design nemusí sednout každému, ale jinak je to skvělý vůz, který potěší bohatou výbavou, jízdními vlastnosti a zábavností. Kona udělala velký krok k tomu, aby auta na baterky byla normálně použitelná. Cena za základní verzi začíná na částce 900 000 Kč. Testovaná konfigurace přijde na 1 279 990 Kč.
Více na webu Hyundai