Test: elektrické SUV Audi e-tron
20. 12. 2019
Elektromobily se jako auta budoucnosti staly skutečností. Pravda, jejich cena je pro pozemšťana stále vysoká. Po modelu Jaguar I-PACE a Mercedes-Benz EQC se nám do redakce dostalo další elektrické, prémiové SUV, model Audi e-tron. Po týdenním testování můžeme hrdě prohlásit, že k elektrizujícímu kouzlu tohoto elektroauta patří unikátní spojení příkladných jízdních vlastností s podmanivou akcelerací a moderního designu, který si dokáže získat srdce žen.
Díváme se
Linie testovaného e-tronu je dosti podobná příbuzným modelům Audi. Ostatně e-tron stojí na stejné platformě jako Audi Q5. Není tedy navržen tak jako například Jaguar I-PACE, jehož platforma byla od počátku vytvářena pro elektromobil. I přesto je tento vůz na první pohled inovativní a dokáže vzbudit pozornost nejednoho kolemjdoucího. Opravdu. Během týdenního testování byl e-tron v hledáčku zájmu a všechny naše redaktorky díky e-tronu také. .-)
V kombinaci s blankytnou modrou barvou Antigua, moderními liniemi, chromovými i světelnými prvky a dalšími nápaditými detaily je Audi e-tron důkazem toho, že auta dokáží vzbudit emoce.
Příplatková 21“ kola s oranžově lakovanými třmeny, přední světlomety Matrix LED se čtyřmi spodními pruhy světel pro denní svícení, zadní horizontální světlomety a hlavně provedení vnějších zpětných zrcátek je (i v rámci prémiových SUV, které jsou aktuálně na trhu) prostě „z řady“. Outdoorový vzhled navíc podtrhují lemy blatníků a příplatkové, hliníkové lišty prahů s podsvícením.
Vnější zpětná zrcátka vypadají jakoby e-tron byl právě představen coby prototyp či koncept na světovém autosalonu. Tato specialitka je homologovaná a e-tron tak může směle na silnici. To, co by normálně viděl řidič ve zpětných zrcátkách, je převáděno pomocí kamerového systému umístěném v „zrcátkách“ na OLED displej s vysokým rozlišením ve dveřích. Tento působivý, příplatkový detail je skutečně inovativním příkladem, kterým automobilka Audi jde.
Nasedáme
Jak mezi námi děvčaty krátce shrnout dojem ze vnitřku vozu? Jedna naše kolegyně hned po první projížďce pronesla: „Interiér v Audi e-tron je luxusní a trendy. Krásně jsem se s e-tronem hned sžila a měla perfektní rozhled. A to ticho na palubě během jízdy… To je ráj na čtyřech kolech!“
Kvalita provedení a použité materiály řadíme skutečně vysoko. Stejně tak jako intuitivní ovládání. Příplatkový, broušený, matný hliník na palubní desce vypadá skutečně skvěle. Palubní desce jinak dominuje dvojice dotykových obrazovek s haptickou odezvou. Horní displej slouží k dotykovému ovládání chytré navigaci a infotainmentu. O dokonalý audio zážitek se stará příplatkový systém od Bang Oluvsen. Dolní displej nabízí snadné ovládání klimatizace a vyhřívání sedadel. V testovaném modelu byl také příplatkový virtuální kokpit řidiče s pohlednou grafikou. Na středovém tunelu se pak nachází tlačítko Start a také ovládání jízdních režimů.
Úhel kamery na displeji ve dveřích, promítající dění ve vnějších zpětných zrcátkách, se dá jednoduše nastavit. Stačí se prstem přiblížit a aktivovat symboly umožňující nastavení úhlu obrazu. Tato příplatková věc je nesmírně působivá. Přiznám se, že jsem při couvání v průjezdu nedokázala nastavit displej, aby mi obrazovka nabídla úplně ideální úhel. Kdybych se tedy měla rozhodovat, rozhodně bych šla do varianty e-tronu s klasickými zrcátky a ušetřila 44 700 Kč. A to i přesto, že jsou dokonale designová…
Vedle kvalitního zpracování materiálů a příkladného výhledu na všechny strany mě e-tron mile překvapil také svou prostorností. Ačkoliv je akumulátor o kapacitě 95 kWh umístěn pod podlahou ale i pod zadními sedadly, nabízí kufr objem parádních 600 litrů.
Jedeme
Wow! Přiznám se, že čím častěji testuji právě elektromobily, tím více jsem u elektroaut okouzlena schopností akcelerace. E-tron v tomto ohledu nabízí skutečně agilní a dynamickou jízdu. Z 0 na 100 km/h dokáže 2,5 tunový „drobeček“ zrychlit v režimu Boost za 5,7 vteřiny.
Tajemství tohoto elektroauta s dostatečným výkonem 265 kW (s točivým momentem 561 Nm) se nachází pochopitelně pod kapotou. Pohon, označený jako 55 quattro, představují 2 asynchronní motory vepředu a vzadu. Nejen tichá a zároveň dynamická jízda je důvodem proč e-tron nabízí dokonale komfortní, stabilní jízdu, která mě během testování neustále bavila. Pochvalu si zaslouží také naladění vzduchového odpružení. Elektrický pohon všech kol je aktivní nepřetržitě. Pokud je to nutné, elektrický pohon všech kol dle potřeby přenese určitou část točivého momentu na přední nápravu. Na výběr je hned z několika jízdních režimů Audi Drive Select (Auto, Comfort, Efficiency, Dynamic, Individual), které ovlivňují schopnost akcelerace a reakce motoru.
Nabíjení elektroauta je jednoduché, stačí najít v mobilní aplikaci rychlonabíječku, přiložit čip, otevřít stisknutím černé plošky krytku a může se nabíjet. Když jsem Audi e-tron nabila v rychlonabíječce po téměř 2 hodinové procházce centrem Hradce Králové. Hlásil displej reálný dojezd 380 kilometrů. Výrobce udává dokonce dojezd 411 kilometrů. Výrobce deklaruje spotřebu 24,1 kWh/100 km.
Hodnotíme
Wow! Jů! Panečku! Miluju elektrojízdu! To je jen málo z řady hodnocení, které jsem během testování na účet Audi e-tron slyšela. Audi e-tron je vzorem čisté mobility. Čistý. Bezemisní. V nádherném designovém balení. A přitom agilní a výkonný. Dokáže zaujmout mimořádným zrychlením, výkonem se vyrovná sportovním vozům značky a přitom je praktický. Jen cena je závratná.Elektromobil Audi e-tron 55 quattro startuje na ceně 2 137 900 Kč. Cena testovaného modelu se po všech příplatcích vyšplhala dokonce na cenu 2 913 900 Kč.
Více na webu Audi