Test: Ford Mondeo Kombi má duši zvířete
8. 6. 2020
Jeho prodloužený profil připomíná „žihadlo“. Ford Mondeo patří v Česku k rodinným evergreenům. Univerzální kombík má své neoddiskutovatelné kvality. Loni prošel omlazovací kůrou a my se podíváme na to, jak se tento facelift s novým naftovým motorem pod kapotou povedl. Má nějaké „mouchy“ a koho ze zvířecí říše nám připomíná, to se dozvíte právě v tomto testu.
Díváme se
Kdyby se mohlo toto auto převtělit do těla nějakého zvířete, bylo by bezpochyby šelmou. Omlazený Ford Mondeo má v sobě něco ze zvířecí říše. „Čumák“ v podobě přepracované přední černé masky působí dravě a sportovně. Ostatně ve výbavě ST Line je motiv na masce inspirován včelými plástvemi. Nový Ford Mondeo má duši šelmy, která je rychlá, ladná, přesná.
Adaptivní LED světlomety zajišťují dokonalou viditelnost. Záď se chlubí novými světlomety a v rámci výbavy ST-line je zde navíc sportovní nárazník s difuzorem a velký spojler. Testovaný kousek s délkou 4,9 metru doplňují černá kola s červeně lakovanými brzdovými třmeny.
Navnaděna na nespoutaný esprit této šedé šelmy jsem s Mondeem vyrazila po dálnici na sever. Zastavila jsem se mimochodem u sídla světově proslulé české sklářské značky Lasvit. Jejich zbrusu nová skleněná budova od ateliéru OV-A Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha dokonale padla k unikátní šedé, matné barvě karoserie modernizovaného Mondea. Co na to říkáte…
Nasedáme
Zatímco zvenku se nové Mondeo chlubí 100% WOW efektem. Interiér je spíše konzervativní. Na druhou stranu se ale sluší ocenit logiku ovládání, pohodlí a prostornost. Ford Mondeo pod heslem „co je dobré, není třeba měnit“ přistoupil k modernizaci interiéru opravdu jen zlehka. Nové jsou v zásadě jen použité materiály (v rámci výbavy ST line červené prošívání čalounění).
Uprostřed palubní desky se nachází 8“ dotyková obrazovka, jejíž grafika nezapře léta, které se Mondeo prodává. Zde by to nepochybně chtělo svěží vánek redesignu. Sluší se ale pochválit prostorný interiér, prosvětlený panoramatickým oknem s elektrickým otevíráním. V noci jde atmosféru na palubě zpříjemnit prémiovým ambientním osvětlením.
Jako kombík je Ford Mondeo pro početnou rodinu spolehlivým pohodářem. Sedadla jsou maximálně pohodlná a úložných prostorů je zde opravdu mnoho. Objem zavazadlového prostoru testovaného kombíku je 500 litrů, po sklopení zadních sedadel se objem zvýší na 1605 litrů.
Jedeme
Je to tak, svým vnějším lookem a jízdním charakterem Mondeo šelmu nezapře. Pravda, i když už má nějaké ty roky… Testované Mondeo Kombi mělo s novým motorem 2.0 EcoBlue pod kapotou 190 koní. (Točivý moment: 400 Nm při 2000 – 3000 ot./min.) To je nejsilnější možná motorizace a nutno podotknout, že tento výkon s přehledem stačí na delší služební cesty a cestování s rodinou.
Na žádné mladistvé sprinty to není (zrychlení 0-100 km/h Mondeo zvládne za 9,2 vteřiny), ale jede velmi pěkně, hladce a motor není téměř slyšet. Řazení má na starosti 8stupňová automatická převodovka, která se ovládá pomocí digitálního otočného ovladače nebo páčkami pod volantem.
Po týdenním cestování v Mondeu musím vypíchnout skvělý podvozek a práci elektrického posilovače řízení. V zatáčkách je Mondeo dobře stabilní. Díky povedenému podvozku je jízda skutečně komfortní a příjemná. Pohon všech kol dokáže adekvátně zabírat, když je to třeba a to na různých površích. Díky posilovači se Mondeo v nízkých rychlostech snadno řídí a zlehka se s ním ve městě manévruje. Naopak ve vyšších rychlostech, je řízení tužší, což dodává lepší pocit kontroly nad vozem.
Zatímco spotřeba deklarovaná výrobcem je kolem 5 litrů, naše kombinovaná spotřeba se během týdenního stestování ustálila na hodnotě 7.2 litrů na 100 kilometrů. Emise CO2 jsou vyšší – kolem 135 g/km.
Testované Mondeo bylo nadmíru dobře vybaveno na delší trasy. Snadno jsem si zvykla na asistent pro jízdu v pruzích (aktivní od rychlosti 65 km/h) a adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go. Tato praktická funkce umí pomocí radarových senzorů zachoval bezpečný odstup před vozidlem, anebo dokonce úplně zastavit. Pokud je opět „čistý vzduch“, umí systém znovu zrychlit na nastavenou rychlost. Sebevědomou paletu bezpečnostních pomocníků doplňuje předkolizní asistent. Ten sledujuje auta, chodce a cyklisty před Mondeem. Pokud řidička nereaguje, dokáže systém automaticky brzdit, aby zmírnil následky kolize. Tomu říkám bezpečný pomocník na dlouhé trasy.
Je bez debat, že Mondeo je dlouhý kombík. S aktivním parkovacím asistentem není ale žádná věda parkovat. Mondeo potřebuje jen o 20 % více místa, aby v pohodě zaparkoval na podélných i v kolmých parkovacích místech. To jako žena umím ocenit!
Hodnotíme
Prostorná šelma, která uveze celou rodinnou smečku. Modernizovaný kombík Ford Mondeo prošel omlazovací kůrou svého exteriéru a také vylepšil své jízdní vlastnosti. Jinak je to ale stále „staré dobré“ Mondeo. Ano, interiéru by redesign neškodil. Tady vidím jediné „mouchy“. Mondeo Kombi je rodinným univerzálem. Především zvenku a pod kapotou „jede“ s dobou a je schopen plnit náročné požadavky početné rodiny.
Ford Mondeo Kombi (2.0 EcoBlue nafta 120 koní) startuje na ceně 780 900 Kč. Testovaný model Ford Mondeo Kombi 2.0 EcoBlue AWD ST-line stojí již o poznání více, a to 1 164 900 Kč.
Více na webu Ford