Test: hybridní crossover Subaru XV
2. 11. 2020
Pro značku Subaru jsou charakteristická auta s pohonem všech kol, se kterými můžete směle vyrazit do přírody. V boji za nižší emise jsou teď v Subaru tato dobrodružství ekologičtější. Žena v autě.cz otestovala kompaktní crossover, oblíbený mezi ženami, Subaru XV s novým hybridním motorem e-Boxer.
Díváme se
O tom, že je model Subaru XV pohledným městským crossoverem není pochyb. Ostatně byl to právě model XV, který letos zvítězil v hlasování veřejnosti v naší anketě AUTO MÉHO SRDCE 2020.
V nejvyšší výbavě Executive ES s aktivními natáčecími bi-LED světlomety vypadá Subaru XV velmi atraktivně. Přitom mu nechybí nádech sportovnosti. Svěží sportovní výraz se harmonicky spojuje s robustností a dobrodružnější povahou této čtyřkolky. Tu podtrhuje i praktické oplastování, světlá výška 22 cm a 18palcová kola.
Nasedáme
Auta od Subaru se mohou zdát mnohým řidičkám až příliš robustní a maskulinní. Cestu k Subaru XV si možná ženy-řidičky budou chvíli hledat. Stačí ale jednou usednout za volant a projet se. Řízení Subaru se vám bude líbit.
Uvnitř vás obklopí kvalitní materiály a povedené dílenské zpracování. Sportovní esprit navozuje červené prošívání, do ruky padnoucí volant a také hliníkové sportovní pedály.
Na rozdíl od většiny aut se nad palubní deskou nachází přídavný displej. Je to takový specifický detail, který může na první pohled budit dojem, že je na palubce tak trochu „navíc“. Když jsem ale během týdne Subaru testovala, zdál se mi víc a víc důležitý. Displej totiž například přehledně informuje o aktuální stavu přenosu energie během jízdy nebo doplňuje přehlednými ikonami povely navigace.
Další plus vidím v povedeném a naprosto uživatelsky přátelském infotainmentu s osmipalcovým dotykovým displejem. Systém reaguje hbitě a s jeho ovládáním jsem se rychle sžila. Ty nejdůležitější ovladače jsou na palubní desce snadno k nalezení. Při parkování přenáší zadní parkovací kamera na obrazovku kvalitní obraz toho, co se děje za autem. Parkovat tak jde v XV jedna báseň.
Kompaktní crossover Subaru XV je také poměrně prostorný. Neplatí to jen vepředu, ale také pro pasažéry vzadu. Bohužel zavazadlový prostor s vyšší nakládací hranou je u Subaru XV menší, odpovídající 340 litrům objemu.
Jedeme
Pod kapotou testovaného Subaru XV se ukrývá nové hybridní ústrojí e-Boxer. Jde o kombinaci dvoulitrového benzinového motoru s výkonem 110 kW odpovídající síle 150 koní (točivý moment 194 N.m) a elektromotoru s výkonem dalších 12,3 kW (66 N.m.). Systém doplňuje lithium-iontový akumulátor pod kufrem s kapacitou 4,8 Ah (0,6 kWh). Díky jeho napětí 118V je elektromotor výkonnější.
A jaké jsou jízdní vlastnosti hybridního Subaru XV při běžném cestování? Jedním dechem odpovídám, že Subaru XV se snadno ovládá a řídí. Převodovka Lineartronic pracuje spolehlivě. Navíc XV skvěle sedí v zatáčkách, podvozek si zaslouží velkou pochvalu. Skvěle tlumí nerovnosti. Děti budou v XV spinkat jako v bavlnce.
Startování je krásně tichoučké a plynulé rozjezdy na elektřinu se mi prostě líbí. Jakmile šlápněte více na pedál, zapojí se i benzinový motor. I s aktivovaným tempomatem a nabitými bateriemi, umí jet XV na elektřinu, a přitom stále zabírají všechna čtyři kola.
Se Subaru XV jsem jezdila především po městě, okreskách a dálnici. Byl jen krátký čas ho vyzkoušet na lesní a polní cestě. Všechny kola zabírala podle aktuálního povrchu efektivně a přispívala ke komfortním jízdním vlastnostem. Projev tohoto předně „městského“ crossoveru se mi prostě líbí. Jízda v zimě na hory bude s modelem Subaru XV brnkačka… O kvalitách pohonu 4×4 jsem se už v minulosti přesvědčila.
Subaru XV je pohodovým parťákem na cesty s dostačující dynamikou. Na žádné rychlé spurty, které má značka Subaru ve svém DNA, to ale není. Z 0 na 100 km/h to XV umí za 10,7 vteřin. Při zrychlování je třeba navíc počítat také s hlasitější odezvou hybridního motoru.
Úspornost hybridního Subaru XV bohužel není nijak závratná. Po týdenním testování se hodnota spotřeby benzinu ustálila na 8 litrech (výrobce udává 6,5l/100 km). Spotřeba u testované čtyřkolky tak je spíše průměrná. Při ostřejších startech je motor žíznivější. S novým hybridním pohonem e-Boxer je hodnota emisí CO2 u modelu XV 149 g/km.
Jedním z důvodů, proč jsem se (vedle povedeného, stabilního podvozku a optimálního výhledu z auta) cítila v Subaru XV sebevědomě, je také široká nabídka bezpečnostních asistentů. Sofistikovaný asistenční systém EyeSight dbá na bezpečnou jízdu díky funkcím jako je předkolizní brzdění, sledování rozjezdu vozidla vpředu, varování před opuštěním jízdního pruhu a kličkováním v jízdním pruhu a asistent pro udržování v jízdním pruhu. Nechybí ani funkce monitorování vozidel v mrtvém úhlu ve zpětném zrcátku.
Hodnotíme
Subaru XV se jemně řídí, to bude většině žen rozhodně vyhovovat. Na bohatou výbavu si člověk zvykne raz dva. Navíc jistota řízení, stabilita podvozku a plejáda bezpečnostních asistentů dělá z crossoveru XV bezpečného společníka. Interiér může se svým sportovním espritem působit technicistně. Avšak všechny ovladače jsou na svém místě a interiér poskytuje dostatek pohodlí. Jen velikost zavazadlového prostoru by mohla být větší a hybridní motor ještě úspornější.
Subaru XV (1.6i/84 kW 114 koní výbava Active ES) startuje na ceně 640 000 Kč. Cena testovaného modelu (2.0i-L/110 kW 150 koní v nejvyšší výbavě Executive ES) stojí 960 000 Kč.
Kam se podívat: Jakobínka u Zámku Rožmberk
Pokud si chcete v této době vyčistit hlavu a jet do přírody, doporučujeme Vám zastavení v Rožmberku. Po více než 100 letech je pyšnou dominantou horního hradu věž Jakobínka, kterou 8 let opravovali dle původních stavitelských technik. Pohled na ní i výhled z ní (až to opět pandemická situace doloví) je kouzelná.
Více na webu Subaru