Test: jaká je nová Kia Sportage
15. 8. 2022
Mezinárodní anketa Světového ženského auta roku WWCOTY zvolila Kia Sportage Nejlepším rodinným SUV roku 2022. S pátou generací modelu Sportage jsem ujela pět set kilometrů. Jako členka této poroty se ráda podělím o důvody, proč stojí o SUV Kia Sportage přemýšlet.
Díváme se
Není žádným překvapením, že modely Kia dokáží zaujmout. Poslední dekádu přiváží ve svých modelech značka Kia progresivní design, který se líbí. Potvrzením toho jsou i úspěchy na českém trhu, kde Kia akceleruje své prodeje.
Na každý pád je jasné, že je značka Kia velmi sebevědomá. V páté generaci Kia Sportage se podařilo pozdvihnout pomyslnou laťku ještě o pořádný kus výš. Není to jen o novém logu… Své oblíbené SUV Kia z pohledu designu radikálně inovovala.
Dominantní příď kombinuje typickou „tygří masku“ Kia s futuristickými LED světly denního svícení ve tvaru bumerangu.
Profil zdobí výrazná chromová okenní linie. I zezadu vypadá nová Sportage impozantně. Zadní světla ve tvaru čepele propůjčují nové Sportage široký postoj a velmi zajímavý look. Už při letmém pohledu tedy sbírá Sportage cenné body za svůj design a pestrou nabídku individualizace.
Vybírat je možné z 13 barev, včetně kombinace s černou střechou v rámci výbavy GT. Námi testovaná Sportage oblékla kombinaci karoserie ve žluté Splash Lemon s černou Black Pearl a vypadala neodolatelně. Jen na ni šly trošku letní mušky, ale nebylo to tak strašné…
Jako rodinné SUV si Sportage polepšila velkorysejšími rozměry. Díky nové platformě (sdílné s vlajkovou lodí Sorento) a vylepšenému rozvoru tak nabízí více místa pro posádku a jejich zavazadla. Aktuální generace Kia Sportage je o 3 cm delší (4,51 metru), o centimetr širší (1,86 metru) a vysoká je 1,65 metru.
Nasedáme
Kia Sportage ve výbavě GT-Line si mě velmi získala svými skutečně prémiovými materiály, pohodlím a prostorností. Sedadla jsou maximálně komfortní. Interiér je ve dne půvabně prosvětlen panoramatickou prosklenou střechou, v noci hraje prim LED ambientní osvětlení.
Vepředu i vzadu mají cestující spoustu místa, a to i v okolí kolen a hlavy. Nechybí vyhřívání a odvětrávání předních sedadel. Vyhřívání zadních sedaček je už od druhé výbavy ve standardu.
Malý, leč velmi podstatný detail tohoto rodinného SUV, je množství odkládacích ploch. Myšleno bylo i na USB porty, aby si děti zapojily svou techniku a během jízdy bylo o jejich zábavu postaráno. 🙂
Interiér je dokonale moderní, a přitom promyšlený a jednoduchý na ovládání. Velmi se nám líbila velká obrazovka infotainmentu se zakřiveným povrchem napříč přední částí kabiny.
Konkrétně má obrazovka úhlopříčku 12,3″ a je postavena na nejnovější generaci TFT technologie pro plnobarevné displeje. Obrazovka má opravdu dokonalé zobrazení. Někteří konkurenti mohou jen závidět.
Schopnost online aktualizace software a aktualizace map je naprostou samozřejmostí. Stejně tak jako v dané verzi výbavy bezdrátová nabíječka mobilu. Další praktický detail, který v autě bezesporu oceníte.
Audiosystém Harman Kardon zajišťuje kvalitní zvukový zážitek pro všechny členy posádky.
Díky mobilní aplikaci Kia Connect se majitelka na jedno kliknutí dozví, zda má u Sportage opravdu zavřené dveře nebo kde přesně parkuje.
Specialitkou Sportage jsou integrované věšáky zezadu sedadel u řidiče a spolujezdce. V místě hlavových opěrek tak jde snadno pověsit sako nebo kabelku.
Pádným argumentem, proč je nová Sportage ideální rodinné SUV, je velký kufr. Zavazadlový prostor je u klasických benzinových nebo naftových verzí větší než u předchozí generace. Nabízí objem kufru až 591 litrů.
Zavazadlový prostor testovaného mildhybridu je kvůli umístění akumulátoru menší. I tak je ale objem kufru dostatečný (526 litrů).
Jedeme
Otestovala jsem konkrétně vznětový mild-hybrid 1.6 CRDi o výkonu 100 kW/150 koní s pohonem všech kol.
Zcela nová platforma u Sportage zajišťuje větší pohodlí a prostornost. Podvozek se skutečně povedl a nabízí vylepšenou jízdní dynamiku.
Ve verzi GT -line je podvozek doplněn elektronicky řízenými tlumiči. Díky tomu Sportage velmi slušně filtruje nerovnosti na silnici. V zatáčkách je nová Sportage velice stabilní a chová spíše jako hatchback, rozhodně nikoliv jako velké SUV.
Naftový čtyřválec ukolébá uhlazenou jízdou. Ano, přiznávám testovaný mildhybrid není žádný trhač asfaltu. Zrychlení z nuly na 100 km/h dosáhne Sportage za 11,6 vteřin. Od rodinného SUV přece jen očekáváte primárně komfortní jízdu, a to Sportage se svým povedeným podvozkem umí nabídnout.
Sedmistupňový automat DCT hladce řadí. Jediné, na co je nutné si zvyknout, je otočný volič převodovky na středovém tunelu. S podobným řešením řazení jsem se už setkala u Range Roveru nebo Jaguaru. Takže to není nic mimořádně jiného.
Na okreskách jede Sportage s velkou dávkou jistoty. To přidává na dobrém a bezpečném pocitu z jízdy. Pro snadnější projetí nezpevnělých cest je tu tlačítko Terrain Mode na středovém tunelu a ovladač různých jízdních režimů pro lepší trakci.
Silnou stránkou nové Sportage je bezpečnost a přítomnost těch nejmodernějších technologií. Pravda, všichni jsou hodně aktivní a často „mluví“ do řízení. Myslím, že nám ženám jejich akustická přítomnost vadit nebude. Je dobře, že „jedou“ na palubě s námi a je o nich slyšet.
Kia tento systém nazývá DriveWise pro hladkou podporu řízení za nejrůznějších jízdních situací.
Například je nová Sportage vybavena systémem autonomního nouzového brzdění s funkcí pro odbočování na křižovatkách. Ten pomáhá vyhnout se střetům s protijedoucími vozidly, chodci a jízdními koly při odbočování vlevo či vpravo.
Velmi komfortní na delších trasách je adaptivní tempomat propojený s navigací. Systém je tak chytrý, že na dálničních úsecích se zatáčkami automaticky snižuje rychlost jízdy ještě před nájezdem do zatáčky.
Bezpečnostní asistenti pomáhají také s parkováním. Nová Kia umí dokonce vyjet sama z parkovacího místa, aniž by řidička seděla ve voze! Stačí mít u sebe klíče a zmáčknout knoflík.
K prvkům pasivní bezpečnosti pak vedle standardně umístěných airbagů patří i středový airbag mezi předními sedadly. Ten se hodí v případě bočního nárazu.
Kombinovaná spotřeba dosáhla během 500 najetých kilometrů 7 litrů/ 100 km. To je na testovanou čtyřkolku velmi slušná hodnota.
Hodnotíme
Nová Kia Sportage má za mě všech 5P. Půvabný design. Praktický interiér. Paletu bezpečnostních asistentů. Podvozek zajišťující stabilitu. A slibuje Pohodlí na cestách.
Z mě je tato kombinace dostatečně atraktivní na to, aby se Sportage stala oblíbeným rodinným SUV i v Česku. Doporučuji se s ní osobně projet.
Nová Kia Sportage startuje s motorem 1.6 T-GDI 4×2 s manuální převodovkou a výkonem 110 kW na akční ceně 599 980 Kč. Cena testovaného modelu Sportage (1.6 CRDi/100 kW SCR 4×4 MHEV 7DCT) v nejvyšší výbavě GT-Line se vyšplhala na 1 114 980 Kč.
Více na webu Kia