Test Mercedes-Benz A 180 d: Když si chcete povídat
19. 2. 2019
Nejnovější Mercedes-Benz třídy A dostal nejen nové a dynamické vnější tvary, ale především revoluční interiér, který nikde jinde v kompaktním hatchbacku nenajdete. Vstupenka mezi prémiové vozy s třícípou hvězdou ve znaku příjemně překvapuje a exceluje v mnoha ohledech.
Díváme se
Naproti tomu, že se nová generace nejmenšího Mercedesu z nabídky začala podobat svým větším sourozencům, nezaprodala své proporce hatchbacku ve prospěch crossoveru. Třída A si stále zachovává dlouhou kapotu, nízké boční prosklení tvarované do oblouku a krátký zadní převis. V porovnání s minulou generací nové Áčko narostlo do délky o 120 mm, je širší o 16 mm a rozvor se prodloužil o 30 mm. Co je však markantnější na první pohled jsou mnohem ostřeji řezané linie, které umocňují pocit větší dynamiky. Sebevědomý sportovní střih dává testovanému modelu také výbava AMG Line (+ 54 500 Kč). Paket zahrnuje třeba „diamantovou“ masku chladiče, přepracované nárazníky, 16palcová kola nebo sportovní sedadla s integrovanými opěrkami. Jen ty slepé koncovky výfuku kazí jinak skvělý celkový dojem ze sexy střiženého kabátku.
Nasedáme
Interiéru nové třídy A dominují materiály jako kůže nebo leštěný hliník. Na palubě nechybí ani velmi efektní ambientní podsvícení. Centrem interiéru je dvojice velkých displejů. Zatímco na levém z nich se zobrazují informace o jízdě jako rychlost a otáčky motoru, pravý slouží jako centrum infotainmentu. Ovládání a přizpůsobení zobrazení obou displejů probíhá prostřednictvím ovladačů na volantu. Pravý z dvojice displejů je možné ovládat i pomocí dotykové plochy s vibrační odezvou.
Největší technologickou novinkou je přítomnost systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience), který přináší na palubu možnosti, které dosud nejmenší Mercedes neměl. Navigace dostala rozšířenou realitu. To znamená, že systém naviguje nejen prostřednictvím mapy, ale také díky kamerovým záběrům před vozem, do kterých vkládá informace. Pokud si rády v autě povídáte, budete z Áčka nadšeny. Automobil lze familiárně oslovit např. „Ahoj Mercedes“ a využívat hlasové příkazy. Díky nim je možné měnit teplotu, zapínat vyhřívání sedadel, měnit stanici rádia a podobně.
Přes nižší profil vozu se v novém Áčku bez problémů posadí za sebe dvě vyšší postavy, místa nazbyt však mnoho nezůstane. Do zavazadlového prostoru se vejde 370 litrů nákladu
Jedeme
Pod kapotou testované verze 180 d je k dispozici naftový motor o objemu 1,5 litru s výkonem 116 koní a točivým momentem 260 Nm. Jednotka je po základní motorizace A160 druhým nejslabším motorem v nabídce. Motor je spojen výhradně se 7stupňovou automatickou převodovkou DCT. Automobil v této konfiguraci zrychlí z 0-100 km/h za 10,5 sekundy. Hlavní výhodou této pohonné jednotky je spotřeba. V průměru jsem celý týden jezdila se spotřebou kolem 5 litrů nafty na 100 km, přičemž většinu trasy zahrnovaly dálniční přesuny. Mimo město není problém jezdit se spotřebou těsně převyšující čtyři litry. Verze nového Áčka se slabšími motory si musí vystačit jen s jednoduchou zadní nápravou. Mercedes však i tento typ zavěšení zadních kol dobře vyladil. Řidič při jízdě díky tomu cítí jen minimální rozdíl. Jízda je přes tužší podvozek jistá a kultivovaná.
Hodnotíme
Z nového Áčka jsem byla po týdenním testování opravdu nadšená. Třída A udělala velký krok směrem dopředu. Designově přistoupila na evoluční vývoj a je spíše otázkou vkusu, jestli se bude více líbit ve sportovním střihu. Mě ano. Revoluce se odehrála v technologickém vybavení. Interiérem, který nemá v současné době v dané kategorii konkurenci, jsem byla okouzlena. Kromě výše zmíněného je malý Mercedes stále jenom auto, které výtečně jezdí a svoji majitelku potěší příznivou spotřebou paliva. Základní cena startuje na částce 629 200 Kč, která bude jen těžko splňovat vysněný ideál. Testovaná konfigurace včetně paketu AMG line a dalších příplatků se blíží milionu korun (940 819 Kč). Svoji cenu si však v tomto případě bez problémů dokáže obhájit.
Více na webu Mercedes-Benz