Test plnokrevného roadsteru BMW Z4
7. 1. 2020
BMW v loňském roce uvedlo následovníka legendárního roadsteru BMW Z4. Novinka je už třetí generací BMW Z4, které navázalo na menší model Z3. Roadster kráčí ve šlépějích moderních bavoráků, zároveň ale přináší svébytný tón. Charakterní benzínové motory, pohon zadních kol a látková střecha. Pořádný sporťák, jak má být! S tímhle autem si budete přát, aby se léto vrátilo a slunce nikdy nezapadlo.
Díváme se
Trend poslední doby – nárůst rozměrů do všech směrů je u nové Z4 dobře patrný. Zkuste si postavit vedle minulou generaci a budete překvapeni, jak je nová Z4 nepoměrně větší auto, na to, že jde o nízký roadster pro dva. Příď Z4 jde v duchu soudobých modelů BMW. Není tak agresivní a naštěstí nedostala přerostlé ledvinky. Přední LED světla vozu sluší, ty zadní navíc vypadají značně futuristicky. Výrazným prvkem exteriéru je pak látková střecha a dva bezpečnostní oblouky nad sedadly posádky, které se po jejím stažení odhalí. Mezi ně se dá umístit síťka, která zabraňuje turbulenci vzduchu za jízdy uvnitř kabiny. Testovaný model nešlo přehlednou také díky slušivé světle modré metalíze.
Nasedáme
Nová Z4 nabízí neobyčejně hluboký posed s poměrně nataženýma nohama. Volant, který je součástí příplatkového M paketu, je skvělý. Volič převodovky, loketní opěrky a ovladače jsou umístěny tak, že s autem vytvoříte jeden celek. Interiér rozhodně nepůsobí stísněným dojmem a nabízí dostatek odkládacích míst. Kupříkladu chytře je vymyšlena loketní opěrka, ve které je místo pro nápoje i mobilní telefon. Do Z4 se nastěhoval nejnovější palubní systém ID7 včetně plně digitálního přístrojového štítu. Kromě dotykové obrazovky je zde přítomné otočné kolečko a několik tlačítek kolem něj.
Je však nutno přiznat, že všechny tyto ovládací prvky nemají na jedno tlačítko. Tím je ovládání stahování střechy. Po jeho zmáčknutí se teprve dostaví ta pravá esence roadsteru. Látková střecha se složí za 10 sekund a operovat s ní lze až do rychlosti 50 km/h.
Střecha se neskládá přímo do kufru, ale do samostatného prostoru nad ním. Zavazadlový prostor je tedy stejný se staženou i složenou střechou. Nabízí 281 litrů objemu, což v pohodě stačí na víkendový výlet ve dvou (otestováno).
Jedeme
BMW Z4 se nabízí v konfiguracích se třemi motorizacemi. Základ nabídky tvoří jedenkrát přeplňovaný čtyřválec sDrive20i s výkonem 145 kW, sDrive30i se dvěma turby nabízí 190 kW. Vrcholem nabídky je pak řadový třílitrový šestiválec M40i o výkonu 250 kW. Ke všem motorům dostanete osmistupňovou automatickou převodovku ZF a pohon zadních kol.
Testovaný model disponoval silnějším čtyřválcem produkujícím 258 koní a 400 Nm. Stovku zvládne za 5,4 sekundy. Puristé jistě namítnou, že ten jediný a pravý motor pod kapotu Z4 musí být zákonitě vrcholný šestiválec. Týdenní testování mě však přesvědčilo o opaku.
Čtyřválec dokáže vyvinout rozumné množství síly, které je pro vůz „tak akorát“. Zvuk motoru sice nedosahuje hutnosti šestiválce, ostudu však rozhodně neudělá a občas po sundání nohy z plynu pošle do potrubí slušnou ránu.
Automatická převodovka řadí bleskurychle, hodně záleží na zvoleném jízdním režimu. Ve sportovním režimu žene otáčky nahoru, řazení pádly pod volantem zážitek ze sportovní jízdy ještě umocňuje. Řízení je krásně citlivé, strmé a s dobrou odezvou. Rychlý průjezd zatáčkou máte vždy 100% pod kontrolou.
Přesnému řízení sekunduje výborně naladěný podvozek. Na tuzemských silnicích může působit tužším dojmem, ale Z4 s ním výborně kopíruje nerovnosti, nekroutí se, nepřenáší rázy a tlumí hladce. Auto vážící 1,5 tuny v zatáčkách působí lehce a umí být velmi hbité. K tomu všemu má navíc hodně přilnavosti.
Velkým překvapení byla spotřeba. Při klidné jízdě v režimu eco-pro padá hluboko pod 7 litrů benzinu na 100 km. Ani ostrá jízda vám peněženku nijak nevysaje a 9 litrů benzinu na 100 km je adekvátní číslovkou.
Hodnotíme
Už dlouhou jsem v testovaném autě nezažila pocit jako v novém BMW Z4. Byla to čistá radost z dobře vyváženého auta a jízdy s ním. BMW Z4 je taková hračka pro velké kluky a holky. Je to po všech stránkách pravý roadster. BMW Z4 sDrive30i umí být rychlé, zábavné a překvapivě pohodlné i na delší grand tour. Cena základní verze začíná na částce 1 055 600 Kč, testovaný model přijde na 1 569 000 Kč.
Více na webu BMW