Test: praktická Škoda Fabia
14. 3. 2022
ŠKODA FABIA je nejprodávanější auto v Česku. Aktuální, 4. generace se chlubí modernizovaným designem, praktičností a pokročilými asistenčními systémy, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd. Žena v autě.cz otestovala kvality nového modelu FABIA.
Díváme se
Design nového modelu FABIA navazuje na 3. generaci a zároveň rozvíjí současný vzhled ostatních modelů ŠKODA. Nová FABIA efektně kombinuje elegantní vzhled výrazné přídě s LED světlomety s dynamickými
křivkami. Na první pohled je znát, že jsou rozměry nového modelu FABIA velkorysejší.
Nová generace stojí na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen. Díky tomu je ve srovnání se svým předchůdcem o 11 cm delší – měří 4,1 metru. K větší prostornosti přispívá také delší rozvor (o 94 mm delší, tedy 2 564 mm) a větší šířka vozu (o 48 mm vyšší, tedy 1 780 mm).
Nasedáme
Stačí se na chvíli posadit za volant a FABIA promluví na každého řidiče svým kvalitním zpracováním a materiály. V interiéru s novým designem upoutají pozornost madla dveří, výdechy klimatizace, horizontální dekorační lišta, centrální (až 9,2″) obrazovka a digitální kokpit s úhlopříčkou 10,25“ s pěti různými možnostmi zobrazení, nabízený na přání. Ve vnímaném komfortu a intuitivnosti ovládání FABIA rozhodně exceluje.
Infotainment lze snadno ovládat na volantu, přes dotykovou obrazovku nebo hlasem prostřednictvím digitální asistentky Laury. Stačí na ni zavolat, vyřknout své přání a Laura už zvolí místo konečné destinace v navigaci a napíše SMS.
Úroveň konektivity je na vysoké úrovni. Osobně nejradši využívám systém SmartLink, který propojuje infotainment s chytrým telefonem. Díky tomu mohu používat vlastní nastavení navigace, na které jsem zvyklá, poslouchat oblíbenou muziku, podcasty a využívat adresáře pro telefonování přímo na displeji.
Infotainment umožňuje vzdálený přístup k online navigačním a informačním službám včetně možnosti vůz spárovat přes mobilní aplikaci MyŠKODA, a auto tak ovládat vzdáleně. Velmi vítaným prvkem je možnost bezdrátového nabíjení telefonu v boxu před řadicí pákou. Tento nabíjecí box také umí zesílit signál pomocí vnější antény.
ŠKODA FABIA je v Česku jako rodinný hatchback ikonou. Vpředu se pohodlně svezou dva dospělí a dozadu se vejdou dvě autosedačky. Prostornost a pohodlí dotváří ve dne panoramatická střecha a v noci pěkné ambientní osvětlení.
FABIA je ve svém segmentu na špičce také z pohledu velikosti zavazadlového prostoru. Kufr se mezigeneračně zvětšil o 50 litrů na celkových 380 litrů. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 litrů.
Jedeme
Mnou testovaný benzinový tříválec 1.0 TSI s výkonem 81 kW a šestistupňovým manuálem je na každodenní ježdění ideální model. FABIA je v této motorizaci jako stvořená pro pohodovou, plynulou jízdu, kterou běžní řidiči i řidičky ocení.
FABIA je velmi příjemným autem do městského provozu, neboť se velmi snadno ovládá. Dobře se s ní manévruje v městských uličkách i při parkování. Zároveň s výkonem 110 koní umí jet komfortně a svižně. V zatáčkách FABIA dobře drží stopu. Podvozek a tlumiče maximálně kopírují povrch. Dráhy u převodovky jsou kratší a řazení přesné.
Ani na dálnici jí nechybí dech. Naopak. Adaptivní tempomat funguje skvěle a přispívá ke komfortní jízdě i na dlouhých trasách. Během týdenního testování se hodnota kombinované spotřeby ustálila kolem 6 litrů. V kombinaci s 50litrovou nádrží dostupnou na přání činí dojezd modelu FABIA více než 900 km v režimu WLTP.
FABIA má celou řadu asistentů, které řidičku nebo řidiče neustále doprovázejí a kontrolují, aby byla cesta bezpečná. Mnoho jízdních a asistenčních systémů bylo dosud nabízeno spíše u vozů vyšších tříd. Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie tak FABIA přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti včetně až 9 airbagů.
Díky dobrému výhledu z vozu se za volantem cítím bezpečně. A k dobrému pocitu z jízdy přispívá také asistent změny jízdního pruhu, asistent vedení v jízdním pruhu, již zmíněný adaptivní tempomat, dále systém Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů, který dokáže i nouzově brzdit, systém rozpoznávání dopravních značek nebo asistent automatických dálkových světel. Všichni asistenti fungují dobře a neomylně.
FABIA je taková dobrá kamarádka. Dokonce umí za řidičku nebo řidiče i zaparkovat. Nadstandardně je totiž vybavena poloautonomním parkovacím asistentem. Dokáže tak sama zaparkovat kolmo i souběžně. Stačí jen ovládat plyn a brzdu dle pokynů asistenta. A při vyparkovávání případně akusticky upozorní, že je v okolí vozu vozidlo nebo chodec.
Hodnotíme
Na modelu FABIA se mi líbí její univerzálnost. Díky své překvapivé prostornosti a praktičnosti je sebevědomým hatchbackem ke každodennímu ježdění. Navíc jede naprosto s dobou. Široké možnosti jejího infotainmentu a zároveň špičkové technologie napomáhající bezpečné jízdě plní náročné požadavky řidičů a řidiček, kteří mají jasnou představu o tom, co od svého auta požadují.
Cena ŠKODA FABIA startuje na ceně 339 900 Kč.
Více na webu Škoda Auto