Test Škoda Kamiq: Povedený crossover
30. 1. 2020
Škoda dlouhou dobu neměla svého zástupce v segmentu malých SUV a crossoverů. To se ale s příchodem modelu Kamiq mění. Plnohodnotná nabídka s třemi modely SUV je tedy konečně kompletní. Novinka vychází z modelu Škoda Scala, kterou připomíná hlavně interiérem. Škoda Kamiq to v nabité konkurenci nebude mít vůbec lehké.
Díváme se
Kompaktní crossover je ve srovnání s modelem Scala stejně široký (1793 mm), avšak je o něco kratší (4241 mm) a samozřejmě vyšší (1531 mm). Shodný se Scalou je rovněž rozvor (2651 mm), rozdíl je pak ve světlé výšce, která je o 39 mm vyšší ve prospěch crossoveru. Škoda Kamiq patří do koncernové rodiny zvýšených hatchbacků, podobně jako Volkswagen T-Cross nebo Seat Arona a primárně cílí na zájemce o vyšší pozici za volantem, dobrý výhled z vozu a praktičnost.
Design nové Škody Kamiq je dobře rozpoznatelný a čitelný. Maska chladiče a hlavní světlomety jsou jednoduše identifikovatelné a ztotožňují Kamiq se soudobým designem škodovky. Spolu s tím jsou na přídi umístěny aktivní směrovky, které jsou integrovány do vrchních úzkých proužků denního svícení. Ty tvoří čtveřice LED diod a mají připomínat svítící drahokamy. Boční linie vozu s třetím bočním oknem a výraznou hranou, utíkající ke koncovým svítilnám, dodává pocit robustnosti. Zvýšená zadní část evokuje Scalu, přidává ale větší porci mohutnosti. Ani zde nechybí LED svítilny s aktivními směrovkami.
Designérům se podařilo navodit střihem karoserie dojem, že jde o větší auto, než se ve skutečnosti jedná. Škoda Kamiq působí elegantně a příslovečně navozuje pocit robustnosti kategorie SUV. To je dnes v kurzu, především maminky pocítí při pohledu na Kamiq vyšší dávku bezpečnosti pro posádku.
Nasedáme
Pokud byste mezi sebou porovnávali interiér modelu Kamiq a Scala a vsadili si na jejich rozdílnost, neuspějete. Interiér je se Scalou totožný. To nic nemění na tom, že v obou případech na něj výrobce použil hodnotnější materiály. V interiéru najdeme většinu měkčených plastů. Je opravdu nejen moderní, ale především působí velmi elegantně.
Testovaný vůz ve vyšší nabízené verzi Elegance disponoval plně digitálním přístrojovým štítem s úhlopříčkou 10,25 palce s bohatou možností konfigurace nebo informačně-zábavním systémem Amundsen s 9,2palcovým dotykovým displejem, integrovanou navigací a permanentním připojením k síti. Palubní výbava zahrnuje také například bezdrátový Apple Car Play, Android Auto, Wi-Fi hotspot, indukční podložku pro nabíjení smartphonu nebo čtyři nejnovější konektory USC-C (dva vpředu, dva vzadu). Novinkou je digitální asistentka Laura, která reaguje na hlasové povely a může pomoci se zadáním cíle do navigace, spustí rádiovou stanici nebo vyhledá zájmové body na mapě. Nechybí samozřejmě poctivý balík jízdních asistentů.
Sedadla jsou kvalitní, pohodlná a přiměřeně tvrdá. Snadno a rychle v nich lze najít ideální pozici za volantem. Vyšší ukotvení sedadla nad vozovkou přináší lepší nastupování i rozhled a větší přehled o dění kolem vozu. Škoda je pověstná svými Simply Clever řešeními, kterých lze najít v Kamiqu téměř dvacet. Po stránce prostornosti se zkrácená záď s menším převisem podepsala na celkovém prostoru pro náklad. Zde vítězí menší model Scala se 467 litry objemu. Kamiq se musí spokojit s rovnými 400 litry, respektive 1359 litry, které se získají sklopení zadních sedadel. Sklopením předního sedadla lze převést předměty dlouhé až 2447 mm.
Jedeme
Nabídka motorů pro model Škoda Kamiq čítá benzinové přeplňované tříválcové jednotky s objemem 1,0 litrů a výkonnostních verzích 70–85 kW. Následuje silnější benzinový čtyřválcový motor 1,5 TSI s výkonem 96 kW a funkcí vypínání válců. Pro řidičky, které jsou navyklé naftovým motorům, zůstává v nabídce oblíbená a úsporná jednotka 1,6 TDI s maximálním výkonem 85 kW.
My testovali základní benzinový a turbem přeplňovaný motor s výkonem 85 kW. S motorem jsme byli bezezbytku spojeni. Na nedostatek výkonu nebo neochotu akcelerovat z nízkých otáček jsme si nemohli stěžovat. Neduní ani nevibruje. Se Škodou Kamiq nemá mnoho práce a ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG se skvěle rozumí. V nabídce je samozřejmě také šestistupňový manuál. Poháněna je výhradně přední náprava.
Zvýšený a propracovaný podvozek Škody Kamiq nabízí oproti modelu Scala přeci jen o něco větší porci pohodlí. Použití hydraulických dorazů udělalo své. Kamiq má pocitově lepší jízdní vlastnosti, zejména po stránce komfortu. Jeho naladění se naštěstí nijak negativně nepodepsalo na jeho obratnosti. Při dynamické jízdě je Kamiq až překvapivě jistý, nejen na rovném, ale i hrbolatém terénu.
Malý motor odmění také svojí žíznivostí, resp. úsporností. Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem 6 litrů benzinu na 100 kilometrů.
Hodnotíme
Vůz jako je Škoda Kamiq dlouhou dobu v nabídce mladoboleslavského výrobce chyběl. Vše je ale napraveno a Kamiq má skvěle našlápnuto k tomu, aby se zařadil na vrchol třídy. Je to prostorné, praktické a dobře vyrobené auto. Po technické stránce nabídne nejmodernější výbavu přesně tak, jak si u soudobého vozu dokážeme představit. Po jízdní stránce dokonce předčí menší model Scala, zejména skvěle vyváženým podvozkem.
Pádným argumentem v porovnáním s konkurencí může být také fakt, že pokud se vám rychle okoukaly designové výstřelky a experimenty konkurentů, tak Škoda Kamiq bude vždy představovat trochu vyhraněný, ale pevný a praktický výraz. Škoda Kamiq startuje na částce 387 900 Kč, ve výbavě Style stojí bez dalších příplatku 445 900 Kč. Vrcholnou verzi Monte Carlo pořídíte od částky půl milionu korun.
Více na webu Škoda Auto