Zdroj: fotobanka automobilky Škoda

Test Škoda Octavia na LPG

25. 11. 2021

Škoda Octavia s LPG technologií od italské firmy Lovato je jasnou ukázkou toho, že i člen tradičně nejúspěšnější značky a modelu v Česku může překvapit. Žena v autě.cz otestovala Octavii s netovární přestavbou na LPG. V době rostoucích cen ideální motorizace. Jaká specifika má jízda na cenově mnohem výhodnější LPG, na to odpovídáme právě v tomto testu.

IMG_8767-3
Foto: Sabina Kvášová

Díváme se

IMG_8762-3
Foto: Sabina Kvášová

Slušivá černá, ve které dorazila před naši redakci, nebyla tím hlavním tahákem. Víme přece, že leckterému vozu nepomůže žádná barva. Když chybí harmonie, vyváženost, míra proporcí, není pomoci. To v případě Škoda Octavia rozhodně není pravda.

Kultivovaná příď i záď, kterou šperkují světelné řetízky odbočovacích světel, při pohledu z boku zase dominují skoro neviditelné, ale přesto patrné linie ubíhající směrem ke štíhlé zádi, zdůrazněné protaženým náznakem spojleru nad pátými dveřmi. To všechno podporuje nenápadnou eleganci, která si je vědoma svých kvalit a nepotřebuje si kazit výsledný obraz nějakým nadbytečným zdůrazňováním. Ostatně model Octavia už naše redakce testovala mnohokrát.

Nasedáme

IMG_8780-3
Foto: Sabina Kvášová

A ejhle, ono to tak nějak podobně platí i o vnitřku. Nikde nenajdete nic přehnaného, snaživě líbivého, a přece se vám za volantem líbí a cítíte se v něm přirozeně a jistě. Skoro s úlevou, protože se tu neztrácíte v přehršli složitých a často zbytečných nabídek a ovladačů.

Všechno má své místo, svůj prostor, velikost. Neluštíte žádnou záhadu, když chcete vyhledat cílový bod na navigaci nebo ukončit navádění, což je prostá věc, leč v řadě případů věc skoro nemožná. Prostě simply clever!

V autě je spoustu prostoru a dobrý výhled. Ale pozor, tady přece jen narážíme na první zádrhel: jak si vykládat údaje na ukazateli spotřeby. A hlavně: kdy vlastně jedete na benzin a kdy na LPG? Čím se řídit? Jaký signál sledovat? A sledovat očima nebo ušima? Případně obojím? 🙂 Za chvilku se k této záhadě dostaneme. 🙂

IMG_8771-3
Foto: Sabina Kvášová

Kufr testované verze kombi nabízí 640 litrů objemu. Chybí zde však náhradní kolo. Na to jsme bohužel, a když říkám bohužel, tak to taky tak myslím, zvyklí. Místo „rezervy“ tu však narazíte na dobře maskovanou nádrž na LPG.

IMG_8748-3
Foto: Sabina Kvášová

Tankovací otvor na LPG nemusíte k radosti své a především obsluhujícího personálu u benzínek hledat například v nárazníku někde u země.

Testovaná Octavia LPG má benzinový i plynový tankovací prostor pěkně civilizovaně vedle sebe. Nikdo se nemusí ohýbat k zemi, klekat si na asfalt a podobně. Tohle je opravdu vyřešeno dobře.

Tankování LPG je (narozdíl od CNG) plně v kompetenci obsluhy. O samotné čerpání se tedy vůbec nemusíte starat.

Jedeme

Start. Plnou parou vpřed. Žena v autě.cz konkrétně otestovala model Škoda Octavia Combi se zážehovým čtyřválcem 1,5 TSI s výkonem 130 koní s přímým vstřikem benzinu a nepřímým LPG.

Co zkratka LPG vlastně znamená? Jedná se o zkapalněný propan-butan. Problematice LPG jsme se už věnovali nedávno.

IMG_8778-3
Foto: Sabina Kvášová

Když chcete vědět, kolik máte natankováno LPG, musíte jako řidička trochu hlavou doleva, pak dolů, možná zatočit volantem. Právě tady se nachází něco, co v autech na konvenční motor nenajdete. 🙂 Jde o součást té přestavby na LPG. Tento nenápadný ukazatel s pěti světélky hlásí kolik je v nádrži LPG. Při tankování, když už svítila červená dioda, jsme maximálně čerpali 36 litrů LPG.

Uživatelský postřeh: Mám ráda, když vím, kolik přesně mi zbývá v nádrži (v kilometrech). Údaje v palubním počítači se vztahují jen k dojezdu na benzin (45 litrů nádrže mi stačilo cca na 700 km). V testované Octavii s touto netovární přestavbou na LPG mě tak ukazatel dojezdu na LPG v podobě řešení „s pěti světélky“ trochu štval. Kolik kilometrů na LPG totiž reálně zbývá, můžete jen odhadem… Během 2 000 ujetých kilometrů bych řekla, že nádrž vystačí na 400 km jízdy.

IMG_8752-3
Foto: Sabina Kvášová

Ovladač budete také potřebovat ještě k případnému přepnutí na benzinovou nádrž. Až se během jízdy ozve znatelný zvukový signál, došlo vám LPG. Nám se to stalo a bylo to znát i na omezeném výkonu vozidla.

V tu chvíli stačí nahmatat zmíněný ukazatel a přepnout na klasický benzinový pohon. Očekávejte v takovém okamžiku mírné škubnutí, to totiž dochází k změně dvouválcového režimu na čtyřválcový.

IMG_8779-3
Foto: Sabina Kvášová

Jak se Octavia na LPG chová za jízdy? Pokud nechcete za každou cenu závodit a všem ostatním TO ukázat, pojedete v pohodě. Opravdu. Žádný strach. Vaše cestovní rychlost bude přiměřená normálu, všechny reakce stroje budou adekvátní. Tedy pokud nezávodíte a pokud nejste přecitlivělí. Asi tak jako když vám před očkováním proti Covidu řeknou, že vás bude bolet rameno a ejhle – ono opravdu bolí. Když vám to neřeknou, možná si ani nevzpomenete. 🙂

Určitě pozitivní zprávou je spotřeba, dojezd a z toho plynoucí úspory vaší peněženky. I když LPG mírně podražil, kam se stále hrabe na tradiční palivo… Z výpočtu motoristického experta Martina Vaculíka vyplývá, že zatímco 100 kilometrů jízdy na benzin vyjde na 243 Kč, v režimu jízdy na LPG o 100 Kč méně! Přestavba na LPG od firmy Lovato stojí 39 270 Kč, tzn. přestavba se vrátí cca po 51 tisících ujetých kilometrech.

IMG_8749-3
Foto: Sabina Kvášová

Hodnotíme

Kdyby šlo jen o to, jak v době zvýšené poptávky po ekologicky vstřícnějším a ohleduplnějším řešení při volbě koupě nového vozu udělat praktický a vstřícný krok, asi bych neváhala. Na mé poměry pořád nedozrál čas na úvahu vyřešit to zelenou elektřinou a rozhodně raději bych sáhla právě po Octavii na LPG. Musela by být ovšem k dostání. 🙁

Octavie se aktuálně neprodávají, chybí čipy pro dokončení ve výrobě. Tím pádem není ani co přestavovat na LPG. Tak mi nezbývá, než si přát, aby čipy byly co nejdřív. Italové z Lovata jsou připraveni dodávat LPG přestavbové sady nejen na tento model Octavia, ale na všechny koncernové vozy používající stejný motor.

Proč uvažovat o LPG?

S každým ujetým kilometrem vypustí LPG automobil o 29 gramů CO2 méně než benzínový motor. LPG disponuje prověřenou technologií, potřebnou infrastrukturou i fungujícím trhem. V Česku lze LPG natankovat na 950 místech.

Jak je to s parkováním vozidel na LPG v garážích? Zákon to nezakazuje

Jako nevýhoda vozů na LPG i CNG se někdy zmiňuje zákaz parkování v (podzemních) garážích či parkovacích domech. Ve skutečnosti není vjezd zakázán, pokud je v garážích instalováno odvětrávání a čidla úniku plynu. Zdroj: Česká asociace LPG Například nový P+R parkovací dům na Černém Mostě a některé další připravované stavby potřebnou technologií vybaven je a plynovým vozidlům do něj vjezd umožněn bude.

Sdílet článek:

Více na webu Škoda Auto

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018