Test Suzuki Vitara – univerzální pohodářka
30. 4. 2019
Suzuki Vitara je v automobilovém světě pojmem. Aby také ne, vždyť se úspěšně nabízí přes 30 let! Už na začátku své existence jasně definovala svoji třídu. Svět tehdy ještě neznal vozy SUV. Přiléhavější označení offroad byl rozhodně více vypovídající. Zejména jasně potvrzoval fakt, že pokud jste si takový vůz pořídili, věděli jste, co můžete od něj v terénu očekávat. To se o dnešních „SUV“ s pohonem předních kol říci nedá.
Díváme se
Oblíbené japonské SUV prošlo v loňském roce omlazovací kůrou. Po čtyřech letech si úspěšná Vitara nezasloužila více než kosmetické úpravy. Ty jsou na masce chladiče, LEDkových světlech, předním nárazníku nebo změněných zadních svítilnách. Úpravy zadní části mimo jiné posunuly couvací světlo do středu nárazníku. Japonce to sluší ze všech stran, neuškodilo jí ani použití více chromových lišt.
Nasedáme
Podobně mírné jsou změny v interiéru, kde hned na úvod stojí za zmínku polokožená sedadla, ve kterých se opravdu dobře sedí a podporují příjemný pocit z jízdy. Vitara má konečně nové měkké plasty na vrchní části přístrojové desky, objevily se i stříbrné detaily na palubní desce, dveřích a středové konzole. Čeho se však Vitara nevzdala jsou bohužel tvrdé, a ne právě vábivé plasty na spodní části přístrojové desky a ve výplních dveří. Dveře samy o sobě jsou dost „plechové“, zejména páté pro kufr. Více péče by si zasloužilo celkové odhlučnění kabiny.
Pokud toto pomineme, je pobyt za volantem Vitary velice příjemný. Mezi výrazné budíky se nově vměstnal barevný informační displej, nový je rovněž 4,2palcový dotykový displej infotainmentu. Celková ergonomie pracoviště je přehledná. K dispozici je dostatek odkládacích prostor a rozvržení ovládacích panelů je jednoduché a přehledné. Snad jen ovládání palubního počítače tyčinkou v kapličce je jak z minulého století.
Přestože Vitara patří mezi menší z kompaktních SUV, uvnitř rozhodně nepůsobí stísněně. Dokonce prostor na zadních sedadlech je i pro vyšší postavě uspokojivý. Čtyřčlennou rodinu přepraví jistě a velmi pohodlně, a to za zadními sedadly zbývá ještě 375 l objemu na kufry a tašky.
Jedeme
Pod kapotovou modernizované Vitary mohou pracovat výhradně benzínové turbomotory BoosterJet 1,0l nebo jako v případě testovaného modelu 1,4l s výkonem 140 koní. Motor posílá svoji sílu na vozovku prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky na všechna kola. Vitaru vážící 1270 kg dokáže slušně rozpohybovat a dodat potřebnou zábavu při řízení. Točivý moment je dávkovaný postupně a čitelně, je potřeba si ho také trochu zasloužit, neboť motoru se líbí vytáčení do vyšších otáček.
Chválu si také zaslouží skvěle naladěný podvozek. Tradičně rozbité české okresky umí Vitara vyžehlit s nevídanou noblesou, stále si však při tom zachovává ukázkovou jistotu. Tím se dostáváme k pohonu všechno kol AllGrip s možností volby jízdních režimů. Ten je v základu přepnut na režim Auto. V tomto režimu sice Vitara neurazí, ale také ani příliš neoslní. Jakmile ovšem přepnete vůz do režimu Sport, okamžitě ucítíte jeho živost. Kromě režimů Auto a Sport nabízí volič jízdních režimů ještě volby Snow a Lock. Kromě citlivosti plynového pedálu se změny projevují samozřejmě i na pohonu všech kol Suzuki AllGrip. Pohon všech kol je tedy působivý, ovšem ještě působivější je výčet bezpečnostní výbavy.
Testovaný model ve výbavě Premium s pohonem 4×4 disponoval systémem nouzového brzdění, sledováním mrtvého úhlu, sledováním pohybu za vozem, varováním před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, systémem udržování jízdního pruhu, sledováním únavy, rozpoznáváním dopravních značek, asistentem sjíždění svahu nebo adaptivním tempomatem s omezovačem rychlosti. Po týdenním testování si Vitara vystačila s příjemnými 7,3 litry benzinu na 100 km, což znamená, že při 47litrové nádrži to vypadá na reálný dojezd tak 600 kilometrů.
Hodnotíme
Nová Suzuki Vitara se řadí mezi nejlepší kompaktní SUV vozy současnosti. Vitara s noblesou zvládá rozličná prostředí. Neztratí se ve městě, je pohodlná na okreskách i dálnici a nezalekne se zásluhou chytrého pohonu všech kol pohybu v lehčím terénu. Suzuki Vitara s motorem BoosterJet překvapí svojí agilitou, chutí do otáček a kultivovaným charakterem. Svoji řidičku a cestující potěší dobrou ergonomií, celkovým zpracováním a bohatou výbavou.
Tím se dostáváme k poměru cena – výbava – kvalita, kde Vitara exceluje. Cena za provedení Elegance startuje za částce 549 900 Kč, testovaný model včetně příplatků stojí 570 900 Kč.
Více na webu Suzuki