Umíte správně brzdit?
23. 7. 2024
Vyzkoušela jste si někdy za jízdy krizově brzdit? Minimálně byste si to měla vyzkoušet nanečisto. Krizové brzdění se totiž od běžného brzdění výrazně liší. Sdílíme s vámi další kapitolu z právě vydané knihy Průvodce řidičky aneb Jezdím dobře, jezdím ráda, kterou napsala jedna z našich čtenářek a lektorka kondičních jízd Slávka Nejedlá.
Krizovým brzděním můžete v případě nebezpečí odvrátit nehodu a ochránit své zdraví či zdraví dalších lidí.
Krizové brzdění se běžně procvičuje i v průběhu kurzů bezpečné jízdy nebo školy smyku. Je známo, že se někteří řidiči z různých příčin krizově brzdit bojí. Často např. kvůli strachu ze smyku.
Bohužel pak v případě nutnosti nestihnou své auto zastavit ani v případě, kdy by bezpečně zabrzdit zvládli, pokud by si krizové brzdění včas nanečisto vyzkoušeli.
A jak trénovat krizové brzdění? Najděte si bezpečný prostor, např. málo používanou silnici.
- Zkontrolujte, že za vámi opravdu nikdo nejede.
- Sešlápněte brzdu (automatická převodovka) nebo spojku a brzdu (manuální převodovka) stejně jako u běžného brzdění, ale brzděte mnohem důrazněji.
A když píšu mnohem důrazněji, tak myslím opravdu s mnohem větší razancí. Prostě vší silou.
Současná auta mají povinně systém ABS a většina aut se pyšní i dalšími vychytávkami (např. ESP nebo asistentem brzd). A tyto systémy vám při krizovém brzdění hodně pomohou. Odpověď na to, co je systém ABS a jak funguje najdete zde.
Co dalšího je nutné si uvědomit před praktickým tréninkem krizového brzdění?
Krizové brzdění je nejúčinnější, když jedete rovně, tzn. když máte srovnaná kola. V této poloze mají pneumatiky největší přilnavost a brzdění je nejúčinnější. Díky ABS se vám sice kola nezablokují ani v zatáčce, ale přilnavost pneumatik se snižuje.
Velký pozor dávejte na neupevněné věci poházené po sedačkách nebo jinde v autě. A teď nemyslím jen při tréninku krizového brzdění, ale při jízdě v autě obecně.
Z běžných nevinných předmětů, a dokonce i z lehkých předmětů, se v autě může stát nebezpečná zbraň. Takže byste určitě neměly jezdit s věcmi volně položenými na sedačkách.
Je mnohem bezpečnější připevnit mobil do držáku, věci uložit do uzavíratelných přihrádek, vložit do sítěk nebo správně naskládat do úložného prostoru, i když se vám to na první pohled zdá nepraktické.
Protože letící lahev na vodu nebo mobil může vás nebo vaše děti minimálně zranit, a to i při poměrně malé rychlosti.
Krizově nebrzdím, pokud přes silnici běží např. myš.
Ani nedělám kolem myši tzv. myšku. Samozřejmě, že mám ráda zvířata. Ale způsobit nehodu a ublížit sobě nebo někomu jinému kvůli myši na silnici, to opravdu nechcete.
Většinou totiž v rychlosti nestihnete zkontrolovat, jestli vás právě někdo nedojíždí nebo nepředjíždí, takže trhnout v rychlosti volantem vlevo opravdu není dobré řešení.
Bezpečnější je držet se stále ve svém jízdním pruhu a případně jemnou korekcí volantu dostat zvířátko mezi kola.
Pokud se zadaří, výborně, pokud se nezadaří, je mi líto, snaha byla. Zní to možná trochu drsně, ale věřte, že například nehoda se zraněním by vás mrzela mnohem víc.
Krizové brzdění s klientkami v rámci kondičních jízd Jedu sama běžně trénuji, aby byly v případě nutnosti a bezprostředního nebezpeční připravené brzdit opravdu „nadoraz“. A pokud už samostatně řídíte, můžete si i vy tento způsob brzdění vyzkoušet.
Nejlépe na nějakém volném prostranství nebo na rovném, přehledném a tudíž i bezpečném místě s nízkým provozem – když před zahájením brzdění ve zpětném zrcátku zkontrolujete, že za vámi opravdu nikdo nejede!